מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 22 באפריל 2016

כשטבעונים זקוקים למנת החלבון היומית שלהם







חלבונים ממלאים תפקיד עיקרי וחשוב ביותר ביצירת הרקמות ובבניית התאים בגופנו. בנוסף, החלבון הינו חומר מזין וחיוני ביותר לגוף, שכן הגוף אינו יכול להתקיים בלעדיו. החלבון בנוי מ-22 חומצות אמינו - תרכובות אורגניות המהוות את יחידות המבנה הבסיסיות של החלבון. חומצות האמינו מתחלקות לשתי קבוצות, כשאת האחת הגוף מייצר בעצמו או מקבל אותן ממקור חיצוני ואת השנייה אין הגוף יכול לייצר בעצמו, לכן הוא זקוק להן מן המזון אותו אנו אוכלים.
חלבונים הם אבני הבניין של השרירים. כדי להעלות את מסת השרירים צריך להתאמן - וכמובן, לשלב אכילה של חלבון בכמות הנכונה ובתזמון המתאים - כמעט מיד לאחר האימון וכשעתיים לאחר מכן.
בעולם המערבי, חלבון נקשר אסוציאטיבית לביצים ולרכיבי מזון מן החי. עם זאת, אנחנו טבעוניים שלא אוכלים ביצים מטעמים מוסריים וכאלרגן. ובכלל, יש חבר'ה שנדמה להם שאם רק יתקעו 10 ביצים ביום, יצמחו להם שרירים שחבל על הזמן. אז עכשיו, כדי לשמור על תזונה שלנו, נשאלת השאלה איזה רכיבי מזון אנחנו כן יכולים לאכול כדי לספק לעצמנו חלבון? כטבעונים, מאיפה תשיגו את החלבון שלכם לבניית השריר?
קודם כל, חשוב לא לצרוך יותר מדי חלבון - עודף של חלבון שנאכל בארוחה אחת ייהפך בגוף שלך לפחמימות או לשומנים. קרי, במידה ואכלת יותר חלבון ממה שהגוף שלך זקוק לתהליכי החיים או לגדילת השריר, פשוט תשמין. כמעט כל הכתבות והמאמרים מתבססים על המלצות מקובלות ולא על מחקרים בפועל. ההמלצה הרווחת, 30-35 גרם חלבון בארוחה, לא נסמכת על מחקר קליני מבוקר. ואילו המאמרים והכתבות, הממליצים לאכול כמות גבוהה יותר של חלבון בארוחה, מגיעים ברובם מהחברות שמייצרות תוספים למפתחי גוף. פרסומים אלה מונעים, מטבע הדברים, מאינטרסים מסחריים של יצרנים שמגלגלים עשרות מיליארדי דולרים בשנה, וצריך להתייחס אליהם בחשדנות.
הגוף לא מסוגל לספוג כמויות עצומות חלבון בבת אחת ולמעשה, מחקרים מראים שעודף חלבון בארוחה אחת אף עלול להוציא את הגוף מאיזון. כתוצאה מכך, במקום לעודד את בניית השרירים - עלול לגרום להפך החלבון הופך לפחממות ומסת השומן עולה.
מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות ניסו למצוא את הנוסחה המיטבית לכמות החלבון והפחמימות לאחר האימון. המחקרים בדקו את השפעת הכמות והיחסים בין אבות המזון - ובמקביל את התזמון הנכון לאכילה ביחס לאימון. תוצאות המחקר הראו כי אכילה של 0.2 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף ביחד עם 0.8 גרם פחמימות לכל קילוגרם מיד אחרי האימון, ואכילה חוזרת של אותה כמות שעתיים לאחר האימון – ושוב לאחר ארבע שעות, הביאו לניצול המיטבי של החלבון בבניית השריר ושל הפחמימות במילוי מאגרי הגליקוגן.
לדוגמא, גבר ממוצע ששוקל 70 קילוגרם, צריך לצרוך 0.2 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף, כאשר X 70 קילוגרם = 14 גרם חלבון... וזה רחוק מאוד מה-30-35 גרם חלבון שכולם מדברים עליו. במערב קיימת סטיגמה שחלבון מגיע מבשר וביצים. ולכן, כששומעים שאנחנו טבעונים, אוטומטית נורית השאלה "אז מאיפה אתם מקבלים חלבון?".
נו, ומאיפה ההיפופטם והפיל מקבלים את החלבון שלהם? הם לא אוכלים ביצים ובשר ותראו כמה טונות הם שוקלים... אז נכון, ישנם חלבונים שמקורם בבעלי החיים כמו בשר, ביצים, גבינות ודגים, לעומת זאת, ישנם חלבונים שמקורם בצומח כמו שקדים, אגוזים וקטניות.
ערך תזונתי של פולי סויה
אז לשם הידיעה, בפטריות שמפיניון למשל יש 3.09% חלבון. כלומר, על כל 100 גרם פטריית שמפניון, הגוף מרויח 3.09 גרם חלבון, סיבים תזונתיים וערכים תזונתיים בריאים נוספים. ב-100 גרם שקדים יש 21.22 גרם חלבונים. ב-100 גרם אגוזים יש 15 גרם חלבונים. ב-100 גרם עדשים אדומים יש 25.3 גרם חלבונים. אצות בכלל ובפרט אצה מסוג ספירולינה הנה מזון על ומכילה את כל אבות המזון. מחקרים עדכניים מראים, כי ביכולתה לטפל בתחלואים רבים ולמנוע מחלות. באצה יבשה יש כ-70-60 אחוז חלבון מלא [60-70 גרם על כל 100 גרם], זאת לעומת בשר שמכיל רק 30-25 אחוז חלבון מלא. פולי סויה מכילים כ-80% חלבון - שימו לב לאיור המציג את הערך התזונתי של הסויה. סויה מכילה חלבון מלא, הכולל את כל חומצות האמינו החיוניות. לכן הסויה משמשת כתחליף לחלבון מן החי.
בסויה גם נמצא כמויות גבוהות של חלבון ולכן ניתן להסתייע בתבשילי סויה כתחליף בשר לצמחונים ולנמנעים מאכילת בשר. למעשה, אחוז החלבון בפולי הסויה הוא הגבוה ביותר מכל מזון אחר מן הצומח. בנוסף, הסויה עשירה בוויטמינים מקבוצת B ובמינרלים כמו ברזל, סידן ומגנזיום. כמו כן יש בסויה כמויות נכבדות של סידן וויטמין C (אולם בסויה שבושלה בחום, הוויטמין C נהרס). יש בה ריכוז גבוה של כולין ואינוזיטול, המסייעים לשיפור הזיכרון והעברת מסרים במערכת העצבים. חלבון סויה מכיל גם ספונינים. הוכח כי רכיב זה הוא בעל השפעה חזקה בתחומים הבאים: מניעת מחלות סרטן, הפחתת רמות גבוהות של כולסטרול, מניעת מחלות לב. רוב המחקרים המבוקרים מראים שגם אם נצרוך 50 גרם סויה ליום (כמות כפולה מהמלצת ה-FDA) התרומה להורדת ה-LDL תגיע בסך הכל ל-3%.
הפיטואסטרוגן המצוי בפולי סויה מסייע להסדרת המחזור, להקלה על תופעות גיל המעבר ולמניעת דלדול עצם (אוסטאופורוזיס). כמו כן, יש הטוענים שיש לו פעילות אנטי-סרטנית - במיוחד בסרטן השד, מעי הגס, פרוסטטה וכו'. יחד עם מרכיבים נוספים, מפחית כולסטרול ומעכב את התהליכים התורמים להסתיידות העורקים. לכן חשוב לצרוך 25 גרם חלבון סויה ליום לטיפול במחלות לב, כלי דם וטרשת עורקים. (לפי הצהרת ה- FDA). סויה ידועה כבר שנים כמזון המהווה מקור טוב לחומצות אמינו חיוניות, וכמזון העוזר לשמירה על מסת השריר בגוף וגורם לתחושת שובע. מחקר חדש מדווח כי חלבון ספציפי המצוי בפולי הסויה מעכב הצטברות שומן בתאי השומן בגופנו על ידי עיכוב אנזים המכונה fatty acid synthase, ואף מפחית תהליכים דלקתיים בגוף על ידי עיכוב אנזימים שלהם תפקידי מפתח בתגובה החיסונית של הגוף. המחקר החל מתוך רצון להבין כיצד גורמת סויה להפחתה במשקל כפי שנצפה בעכברי מעבדה שהוזנו בסויה ואיבדו ממשקלם.
והרשימה נמשכת.
הרבה בריאות וחג שמח

נ.ב
שימו לב לעושר בערכים התזונתיים של 100 גרם ספירולינה, ובפרט באחוז החלבון, הויטמינים והמינרלים, כולל ברזל וסידן, לעומת הערך הקלורי הנמוך.




מן הראוי לציין שכטבעונית, מאז שהתחלתי לצרוך ספירולינה ברמה היום - יומית, תוך 3 חודשים בדיקות הדם שלי התאזנו, הגוף שלי הרגיש יותר טוב, מכרים ציינו שהמראה שלי זוהר יותר, דבר שבא לידי ביטוי במראה השיער, במראה העור  שהפך לבריא יותר ואף במצב מערכת העיכול שהשתפרה פלאים ולמרבה הפלא התחלתי להוריד במשקל בלי לשנות את התזונה שלי מעבר רק מצריכת 10 גרם ליום ספירולינה קפואה בשייקים.
המינון המומלץ הנו החל מ-3 גרם ליום ספירולינה למתחילים וילדים, דרך צריכת ספירולינה באמצעות 10 גרם ליום למבוגרים ואף 30 גרם ליום לספורטאים ומתאמנים. אצת הספירולינה מגיעה במגשית לחודש שלם בצורתה טרייה לאחר שהיא עוברת סינון והקפאה. לקבלת אספקה מיידית של ספירולינה בחלוקת מינון יומית של מנות במשקל 10 גרם אצה ישר מהחווה, תשאירו פרטים וניצור עמכם קשר - ניתן להשאיר פרטים או ליצור קשר דרך בטלפון שמספרו 054-7790549
-





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה