מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 17 בפברואר 2017

חושבים פעמיים לפני ששותים כוס מים? נביעות כמקרה בוחן




מי השתייה בישראל נמצאים באחריות מספר משרדים ממשלתיים - משרד החקלאות, למשל אחראי לוודא שיהיו מספיק מי שתייה ומים לחקלאות בישראל. במסגרת זו, המשרד אחראי על המוביל הארצי ועל התפלת מים בנקודות שונות ברחבי הארץ. משרד הבריאות משלים את עבודתו של משרד החקלאות באמצעות פיקוח ובקרה של איכות המים. לחלוקת עבודה זו חסרונות ויתרונות - מחד, משרד אחד מפקח על רעהו. מאידך, יד שמאל לא יודע מה ימין עושה.
השבוע, נחשף מסמך מטעם משרד הבריאות, לפיו ב-10% מהבדיקות השגרתיות  שנערכו במי השתייה בישראל לצרכי בקרה, מכילות עופרת. על פי המסמך, הדבר ידוע למשרד מזה שנתיים, אך לא נעשה דבר בטענה שהמשרד לא מסוגל להיות אחראי לבריאותם של מעל ל-8 מליון אנשים בישראל וכן, גם כך עופרת נמצאת באופן טבעי בטבע כך שאין חשש לבריאות צרכני מי הברז.
 ידוע לאנשי המשרד, כי חשיפה לעופרת במינונים נמוכים ביותר, בעיקר בקרב ילדים, עלולה לגרום לצרכנים לנזק בלתי הפיך, כגון ירידה ביכולת השכלית ועלייה בסיכון להתנהגות תוקפנית. למעשה, כדי למנוע נזק בריאותי, אין לחשוף את האדם כלל לעופרת, מינון הנמוך מהתקן האירופאי המגביל את המצאות עופרת במים. המקור לעופרת במי השתייה עלול להגיע מהצנרת ואביזרים שונים, כגון שסתומים, אביזרים מברונזה ופלדה.
בעקבות החשיפה, חברת נביעות הישראלית, המספקת מים מינרלים בבקבוקים של עד 1.5 ליטר וכן, במיכלים של עד 5 גלון, יצאה בפרסום במהלך סוף השבוע. על פי הפרסום, לא חושבים פעמיים לפני ששותים כוס מים [מינרלים של נביעות]! וכן, נביעות מזמינה אותנו להנות ממים בטוחים, המכילים סידן ומגנזיום, דלים בנתרן [באופן העומד בתקן האירופאי] וללא עופרת ומתכות כבדות. אכן, חברת נביעות מנצלת באופן ציני את הרתיעה הציבורית שנוצרה כתוצאה מהחשיפה כדי להגדיל את מאגר לקוחותיה לאור החרדה מצריכת עופרת ומתכות כבדות המצויים במי השתייה.
עם זאת, דבר מהותי שנביעות אינה מציינת בפרסומים, הנה העובדה שהמים המינרלים אותם החברה מפיצה מכילים פלואוריד / Fluoride [-F]. בנהרות ואגמים, ערכו של הפלואוריד במים מגיע עד ל-0.5 מג"ל [מיליגרם לליטר]. בהתאם לטבלת הערכים המוצגת על גבי המיכלים השונים של נביעות, המים מכילים 0.22 מ"ג פלואוריד לכל ליטר מים מינרלים טבעיים. לטענת החברה, הימצאות הפלואוריד במים נובעת ממקור טבעי.
הפלרת מים המיועדים לשתייה באופן מלאכותי נועדו במטרה למנוע עששת בשיני הצרכנים. פעולת ההפלרה שנויה במחלוקת בקרב חוגים מדעיים וסביבתיים רבים ואסורה ברובן המוחלט של מדינות מערביות - בקרב 97% ממדינות אירופה - רק ישראל ואירלנד מפלירות כיום את המים באופן מלאכותי. אך, כאמור, לטענת נביעות, ההפלרה נובעת ממקור טבעי.
יש לציין, כי המים בישראל באופן טבעי עניים בפלואוריד. אולי לכן, החל משנת 1940 ועד לפני מספר שנים, המים בישראל עברו הפלרה מלאכותית. עם זאת, בעקבות החלטתה של יעל גרמן בעת שכיהנה כשרת הבריאות עד לשנת 2008, מדינת ישראל חדלה מלבצע הפלרת מי השתייה בשנת 2014 בישובים מעל 5,000 איש. בצעד מעורר מחלוקת, החלטה זו בוטלה על ידי ליצמן בעת כיהונו כסגן שר הבריאות בשנת 2015 ובניגוד להמלצת ועדת עדין אשר בחנה את הנושא והתנגדה להפלרת המים. על פי החוק, מי הברז בישראל מופלרים באופן מלאכותי עד לרמה של 1.4 מג"ל באזורים לא ממוזגים [חמים] ו-1.7 מג"ל באזורים ממוזגים.
הפלואור מצוי במשחות שיניים ומטרתו למנוע הווצרות עששת השן בזכות פעולת צחצוח השיניים. מטרת פעולת הפלרת המים הנה למנוע עששת בקרב ילדים בישראל שאינם מצחצחים שינים. יחד עם זאת, לדעת אנשי מקצוע, הפלרת המים הנה פעולה מיותרת מאחר ובישראל כיום ישנה מודעות גבוהה להגיינת הפה והשן. בנוסף, קיימת התנגדות להפלרת המים, בין היתר מאחר ופעולת ההפלרה בישראל מבוצעת על ידי החדרת חומצה פלואורוסיליצית למים. מדובר בפסולת רעילה של מפעלי פוספטים ודישון, ברעל לכל דבר ועניין, כאשר מפעלים אלו מקבלים תשלום עבור הפסולת הזו כדי שתוחדר למי השתייה בישראל. יתר על כן, מחקרים מראים, כי קיים קשר בין הפלואוריד להיווצרות סרטן, החלשות עצמות ופגיעה בכליות בקרב מבוגרים, פלואורזיס, וכן, החומר נמצא בשפע במשחות השיניים ולכן, צריכתו באמצעות מי השתייה מיותרת ואינה הכרחית. נוסף לכך, כל אחד צורך כמות שונה של מי ברז ולכן, צורך כמות שונה של פלואוריד ואף מרבית מי השתייה לא משמשים לשתייה והפלרה שלהם מהווה בזבוז משאבים.
כאמור, במים המינרלים של נביעות מצוי 0.22 מג"ל פלואוריד, המהווה קרוב לחמישית מהכמות המתוספת למי השתיה באופן מלאכותי. לטענת החברה הפלואוריד מחלחל למים באופן טבעי ממקור טבעי מסלעי הגיר ומדובר במינון נמוך שאינו משמעותי ואינו מזיק לילדים. עם זאת, מצויין כי כמות הפלואוריד במים המינרלים הנה כה מזערית שנוצר הרושם שהכמות המצוייה בנביעות גבוהה מאוד ויחסית קרובה למינון המתוסף באופן מלאכותי במי השתייה בישראל - רק פי 5 לערך מהכמות המצויה במים של נביעות.
בניגוד למים המינרלים של נביעות, המים המינרלים של מי עדן ושל מים מינרלים של חברות ישראליות נוספות כלל אינם מכילים פלואוריד באופן טבעי או מלאכותי. להלן הצהרתה של מי עדן, לפיה המים המינרליים אותם משווקת החברה אינם מכילים כלל פלואוריד. בנוסף, מצורפת בזאת לעיונכם טבלת הרכיבים של המים המינרלים אותם משווקת עין גדי - גם במקרה זה, המים אינם מכילים פלואוריד. כרגע לא אתייחס למים אותם משווקת חברת אקווה, מאחר ומדובר במי אקוויפר ולא במי מעיינות מיוחדים.
אין בנכתב כאן לבצע המלצה לצרוך מים מהברז או מסוג כזה או אחר. באחריותנו לעדכן את הצרכנים במידע עליו מצהירות החברות עצמן וכן, על מדיניותו הייחודית של משרד הבריאות הישראלי, מדיניות הפלרה המיושמת על ידי ישראל ואירלנד בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה