מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום חמישי, 22 בספטמבר 2011

מה בין שיטת שיווק רב שכבתית ותרמית הפרמידה? איך תוכניות השותפים נכנסת לתמונה?






 מה זה תרמית פרמידה?
תרמית פרמידה מוכרת גם כמשחק הפרמידה וכשיטת שיווק רב שכבתית [שר"ש]. מדובר בשיטת הונאה מורכבת המציגה את התוכנית, לכאורה באופן משכנע, כחסינה מפני תקלות. סוכן מכירות בשיטת השר"ש משרת את החברה בשתח דרכים - גיוס שכבות נוספות של סוכני מכירות שישלמו כסף רב כדי שהמצטרף יהיה רשאי לגייס אנשים אחרים לתוכנית ולקבל עמלות מהתשלום שלהם וכן, מכירת מוצרים לצרכן הסופי ולסוכני המכירות שגייס.
סוכן המכירות מתוגמל על מכירותיו ומכירותיהם של הסוכנים שהוא עצמו גייס ועל הסוכנים שגייסו אלו שהוא גייס, במבנה של פירמידה. למעשה, הכנסתו גדלה ככל שגדלים עומק ורוחב הארגון שמתחתיו. הקשר בין השכבות אינו של עובד ומעביד ומבחינת ההתמודדות עם הרשויות, מדובר בעסק עצמאי מול זכיינות.

הרעיון עליו מבוססת התרמית הנה שכל משתתף משלם עבור ההצטרפות ונאלץ לקנות מוצרים להם הוא אינו זקוק במטרה ולהרויח בזכות אחרים. בהתאם לפרסומים המפתים, תמורת 200 עד 5,000 דולר תוכלו לזכות "להקים עסק" משלכם ולהפוך למיליונרים. במלים אחרות: לקבל ערימות של תוספי בריאות, חלבונים, כדורים לאיזון המערכות בגוף, כדורים לבקרת משקל, בשמים, קוסמטיקה, Voip, הימורים ועוד.
תמורת התשלום, המצטרף יהיה רשאי להציע את אותה התוכנית לאנשים אחרים. כל מכירה מורכבת מתשלום למשתתפים אחרים ולמוכר המקורי, כאשר הכסף, למעשה, מטפס במעלה הפרמידה ואין רווח למי שנמצא בתחתיתה ולא הצליח לצרף תחתיו אנשים. בדרך כלל סוכני המכירות נדרשים לקנות מגוון של מוצרי החברה על מנת להפוך למשווקים. הדבר מעודד אותם להשקיע במכירות על מנת לכסות את  ההשקעה הראשונית. הסוכנים נדרשים לעמוד בתנאי לזיכיון, אך הם אינם מקבלים בלעדיות אזורית.. שיטת המכירה מבוססת על התנסות ישירה בדגימות ממוצרי החברה, והסתמכות על המלצות. למעשה, הסוכן מוצג כקונה מרוצה.
כדי לייפות את התוכנית, לרוב יצורפו המלצות, עדויות ומידע שיקרי. שיטת השיווק הנה אגרסיבית וגובלת בשטיפת מח. אף ישנה התעקשות שהאנשים העשירים ביותר בעולם מקימים רשתות שיווק רב שכבתי. מסתבר שרבים בולעים את הפתיון, משקיעים כסף, ובסוף נשארים בלי כלום. תרמית הפרמידה הוכרזה כלא חוקית בלא מעט מדינות.

איך זה שמדובר בתרמית?
משחקי הפרמידה אינם בעלי זכות קיום בגלל רוויון השוק. האנשים בתחתית הפירמידה יפסידו את כספם תמיד, כיוון שמספר האנשים בתחתית הפירמידה גדול תמיד מסכום האנשים בכל הקומות מעליו. במידה ועל כל קומה לגייס תחתיה 6 שכבות לשיווק, היחס בין מפסידים למרוויחים הוא בערך 5 ל-1, כלומר כ-83% מסך כל המשקיעים יפסידו את השקעתם הכספית.למעשה, הפירמידה לא תהיה מאוזנת לחלוטין, כאשר חלק מהמשתתפים אולי יגייסו את מספר האנשים הדרוש. אך המזימה נחשפת כשרוב המשתתפים יפסידו את רוב כספם ויתר המשתתפים יחזירו את ההשקעה או ירויחו רווחים זעומים. ורק אלו שנמצאים ממש בראש הפירמידה (אלו שהתחילו את המזימה) ירויחו סכום משמעותי.


איך מזהים תרמית פרמידה?
על פי וויקפדיה, משחקי פרמידה מאופיינים בכך שהמוצר המוצע חסר ערך עצמי או שהוא נמכר במחיר שאינו סביר באופן החורג ממחירו בשוק כגון מנשרים, קלטות אודיו או ערכות שכוללות אך ורק הסבר כיצד לצרף קורבנות חדשים ואף מכירת מוצר במחיר גבוה ממחירו הממוצע. לכן, הקונה מוכרח לצרף עוד אנשים כדי להחזיר את ההשקעה הראשונית. עם זאת, נדרש סכום ראשוני כדי להצטרף לתוכנית ההונאה וכן, התחייבות להשקיע סכומים באופן קבוע.  להבא, כשיבטיחו לכם להפוך למליונרים ולהרויח כסף קל תמורת השקעה מינימלית, אל תתפתו. סימני זיהוי למשחק פירמידה הנם:
  • מוצע מידע חלקי (או שום מידע) על החברה אלא אם כן המשקיע יקנה את המוצר וישתתף בתוכנית.
  • הבטחות מעורפלות לרווח בלי גבול.
  • אין מוצר, או שהמוצר נמכר במחיר גבוה בהרבה ממחיר השוק.
  • הכנסות שנשענות בעיקר על עמלות שנגבות מצירוף משתתפים חדשים או קניית מוצרים לצורך הקונים עצמם ולא למכירה לאנשים אחרים.
  • טון מכירות נלהב יתר על המידה.
  • נטייה לרווח רק אצל משקיעים הנמצאים בראש הפרמידה.
כמו כן, עשויות להיות גם הבטחות על כך שההשתתפות חוקית לחלוטין, למרות שמדינות רבות הוציאו את שיטת ההונאה הזו אל מחוץ לחוק.

כאמור, במסגרת שיטת השיווק הרב שכבתי, ההכנסות הכספיות של הסוכן מבוססים על עמלה שהוא מקבל בגין  מכירותיהם של סוכנים נוספים שגייס, ועל מכירותיהם של סוכנים שמתחתם, במבנה של פירמידה. רווחיו של הסוכן גדלים ככל עומק ורוחב הפירמידה תחתיו גדלים. כך, השוק מגיע במהירות לרוויה.

איך ניתן לזהות שיטת שיווק רב שכבתית לגיטימית לתרמית פרמידה?
שיטות שיווק השמות דגש על גיוס סוכנים נוספים מעלות את החשד שהן מבוססות על הטעיית הסוכנים המגויסים ולא פעם נראות כתרמית פרמידה. לפיכך, במדינות שונות הוגדרו כללים מסויימים במטרה לזהות את הגבול בין שיטת שיווק רב שכבתי, המוכר כלגיטימי, לבין שיטות שיווק בלתי לגיטימיות - תרמיות פרמידה, המכוונות להטעיית הסוכנים. לשם כך, הוגדרו תנאי סף שהופכים את תוכנית השיווק הרב שכבתית ללגיטימית:
  • למכור ללקוח סופי מוצר מוחשי בעל ערך במחיר סביר.
  • להימנע ממכירת מלאים גדולים לסוכן, שאותם הוא יתקשה למכור הלאה בתוך זמן סביר.
  • הסוכן אינו נדרש לשלם דמי הצטרפות, או שעליו לשלם סכום הצטרפות קטן בלבד.
  • החברה היא זו שמחזיקה את המלאי והסוכנים מוכרים מתוך המלאי של החברה. עם זאת, ייתכן שהסוכן קונה כמות קטנה של המוצר להדגמה והתנסות אישית.
  • המוכר של המוצר מקבל עמלה גבוהה יותר על המכירה מאשר הסוכנים שגייסו אותו.
  • הכספים עוברים ישירות מהסוכן לחברה ולא דרך שרשרת המגייסים
ומה זה תוכנית שותפים [Affiliate Program]?
מדובר בשיטת שיווק, באמצעותה המוכר חוסך בעלויות הפרסום על ידי הוצאתו למיקור חוץ [אאוטסורסינג] ומתן עמלות בהתאם לביצועים. עמלות אלו ניתנות בהתאם לשיטת התגמול ספציפית שהמוכר מציע עבור ביצוע פעולה מסויימת, כגון תשלום עבור לידים, עבור מכירת מוצר וכדומה. תוכנית שותפים הנה שיטת שיווק לגיטימית המספקת תגמול בהתאם ליעילות הפרסום שמבצע השותף.
באופן אישי, אני מעורבת בשלוש תוכניות שותפים ישראליות לגיטימיות, המניבות לי הכנסה של עשרות אלפי שקלים בשנה. מבחינתי, מדובר ברווח של 100%, כיוון שאני לא משקיעה כסף בפרסום. עם זאת, מי שיודע לקדם אתרים באינטרנט או יש לו אתר, יש לו את האפשרות להגדיל אתההכנסה שלו מהתוכניות שותפים. לפיכך,
כל אחד יכול להרויח את הסכומים האלו ואפילו יותר מכך - זה תלוי מה היכולת שלך להשקיע. את רוב ההכנסות שלי אני מקבלת בעיקר מ-2 אתרים שמוזכרים בבלוג שלי ומפעילים תוכניות שותפים:


  • סמרטר (Smarter) - מאגר עבודות אקדמי בעברית. המשווק לא נדרש לשלם אגורה כדי להצטרף לתוכנית השותפים כמשווק ולא נדרש לקנות מוצרים המשווקים באתר כדי להיות פעיל. עם זאת, כדי לייצר הכנסה, על המצטרף לעשות לפחות אחד מהשניים - או להעלות עבודות אקדמיותמקוריות שלו לאתר למכירה ואו לשווק ולקדם את קישור השותף שניתן לו כדי שהמצטרפים יבצעו את העלאת העבודות לצרכי מכירה.
  • יוניברסיטיפ - מדובר במאגר עבודות אקדמיות בינלאומי בבעלות ישראלית. עקרון השיווק דומה לעקרון השיווק של סמרטר ופוטנציאל ההכנסה גדול יותר בגלל שמדובר במוצר בינלאומי.
  • גוטפרינד הוא אתר גיוס כח האדם של חברת ההיטק SQLINK. בשיטת החבר מביא חבר, כאשר החבר שמפנה את העובד הפוטנציאלי לחברה אינו בהכרח עובד בה.


3 תגובות:

  1. צודקת לחלוטין!
    זו ממש מכה כמה חברות פירמידה שוטפות את הארץ בזמן האחרון, בי היפ, טרוולאור והרבה אחרות מציפים את הרשתות החברתיות ומנסות לפתות אנשים תמימים להצטרף.

    לעומת זאת שיווק שותפים זה באמת נושא מעניין עם פוטנציאל
    שגם אני התחלתי ללמוד לאחרונה בפרויקט של אלכס >> www.bit.ly/2successs

    השבמחק
  2. מה שכואב בנושא שהם מנצלים ממש את השכבות החלשות את הצעירים והצעירות מוחרים להם חלומות שווא וסיפורי אלף לילה ולילה

    השבמחק