בשלהי שנת 2011, לפני כשנתיים וחצי, בשיא פסטיבל הדרת נשים והדיון הציבורי על המקום בו תשב האישה החרדית באוטובוס החרדי שנוסע בשכונות החרדיות [לכאורה אוטובוס המהדרין, נו שווין], התפרסמה חיילת נחמדה בשם דורון מטלון. לוחמת צדק.
דורון עלתה על אחד מקווי המהדרין והתיישבה לצד האברכים החרדים, במקום להתיישב באזור הישיבה לנשים כפי שדרשו האברכים. לכאורה, ולטענת כמה ממכרי החרדים הדבר נעשה בהפגנתיות ובמכוון. הם לא היו שם ולפי תיאור המקרה בתקשורת, כל החרדים באוטובוס היו בסדר עם זה עד שאברך אחד קיבל ג'ננה ותקף אותה פיזית ומילולית. באוטובוס התפתח ויכוח, במסגרתו היא הותקפה מילולית והוטרדה מינית על ידי אברך שטען שהיא עומדת על יד אדם קדוש, על יד אברך. זוהי סתירה נוספת, מאחר ועל פי היהדות הגבר הוא אדם נחות שצריך ללמוד כל החיים כעונש על מעשיו של אדם בגן העדן, לעומת מעמדה הרוחני העליון של חווה.
בעקבות המקרה, הגברת הצעירה זכתה לזמן מסך ממושך: היא דיברה בתקשורת בשטף ובקומה זקופה על העצמה נשית, על שיוויון בין המינים, על כך שבחברה החרדית האישה היא כלי שרת לצורכי הגבר. אותו אברך, אגב, הורשע בהטרדה מינית ובהתנהגות פסולה במקום ציבורי יומיים לאחר זכייתה בכתר. והנה, הפמיניסטית הדגולה, הלוחמת למען מעמד האישה וכבוד האישה, זכתה השבוע בתואר נערת ישראל. אותה גברת שעשתה רעש תקשורתי בנושא החפּצת נשים השתתפה בתחרות מלכת היופי, שמדרגת נשים לפי, ובכן, לא לפי עולם הרוח שלהן. לכאורה, מדובר בסתירה, מאחר ועולה הטענה שמי שמתנגד לקווי המהדרין חייב להיות גם נגד שוק הבשר של עולם הדוגמנות ותעשיית היופי. מי שחרד למעמד האישה, צריך לפסול את שניהם. ומי שרוצה לצאת נאור, שיעמיד לדין על הטרדה מינית את מי שעומד מאחורי תחרות מלכת היופי ותעשיית הדוגמנות בכלל.
דורון עלתה על אחד מקווי המהדרין והתיישבה לצד האברכים החרדים, במקום להתיישב באזור הישיבה לנשים כפי שדרשו האברכים. לכאורה, ולטענת כמה ממכרי החרדים הדבר נעשה בהפגנתיות ובמכוון. הם לא היו שם ולפי תיאור המקרה בתקשורת, כל החרדים באוטובוס היו בסדר עם זה עד שאברך אחד קיבל ג'ננה ותקף אותה פיזית ומילולית. באוטובוס התפתח ויכוח, במסגרתו היא הותקפה מילולית והוטרדה מינית על ידי אברך שטען שהיא עומדת על יד אדם קדוש, על יד אברך. זוהי סתירה נוספת, מאחר ועל פי היהדות הגבר הוא אדם נחות שצריך ללמוד כל החיים כעונש על מעשיו של אדם בגן העדן, לעומת מעמדה הרוחני העליון של חווה.
בנוגע לשאלה האם היא ראויה לכתר נערת ישראל? לטעמי יש יפות ממנה אבל זה כבר סובייקטיבי. יכול להיות שבזמנים אחרים היא הייתה נחשבת גם לדעתנית מדי ולכן לא הייתה זוכה בכתר ואולי בגלל זה היא נבחרה, כי יש דברים מעבר. אזל זוהי אינה הסוגיה הנדונה, אלא סוגיית דו פרצופיות לכאורה של נערת ישראל.
אני מבינה את הטיעון שלה ויש לה טיעון טוב - זכותה להיות חופשיה לעשות את הבחירות שלה. זה יכול להיות ללכת ערומה ברחוב, בבקיני על הבמה או לשבת בקדמת האוטובוס - זה לא אומר שזכותם של הגברים לאנוס אותה או לירוק עליה. מה שהחרדים בקו המהדרין עשו לה זה בושה לכך שהם מכנים את עצמם יהודים. היא לא חייבת להיות קיצונית בדעותיה ובמעשיה ובכך היא לא פוגעת באחר. בניגוד אליה, האברך תקף אותה פיזית ומילולית ועל כך הוא הורשע. גם אם בעתיד רצתה להיות מלכת יופי, זה לא אומר שהיא צריכה להצדיק תקיפה על רקע מגדרי או דתי. למעשה, חובתה להגן על זכותה להיות חופשיה לבחור את הזמנים בהם יחפיצו אותה, לשרוף חזיות. זה כל הקטע בנאורות ובחופש.אני מתביישת בחרדים האלו שתקפו אותה על האוטובוס. החרדים האלו אינם יהודים - הם לא מקיימים את המצוות כהלכתם. הם מוכרים את הכשרות, כולל את הכשר המהדרין, בשביל בצע כסף. על פי עקיבא, ואהבת לרעך כמוך. זוהי כל התורה על רגל אחת. מאיפה הם מעיזים לכפות את היהדות? איך הם מעיזים לקרוא לעצמם יהודים? אין שום דיסוננס במעשיה ובהתנהגותה. יש רמות שונות של חופש. אין דבר כזה אישה משוחררת לחלוטין ולמרבה הפלא, תמיד מצליחים להפתיע אותי מבחינת רמות חדשות של שיעבוד האישה. אז היא בחרה להסתובב ערומה על הבמה. יודעים מה? זכותה.
מה שקורה על האוטובוסים האלו זה ממש לא שחרור ולא חופש. זה כניעה לתרבות האונס. הגבר מפחד לאנוס? שיסתכל על הרצפה ולא יאשים את האישה. מי שמביט על הרצפה כדי לא לראות את "חוסר הצניעות" הזו הוא הצנוע, הוא היהודי האמיתי שכובש את יצרו. תראו איך היא התלבשה על האוטובוס - חיילת צנועה לחלוטין עם סוודר ומכנסיים ארוכים. המטרה לא הייתה לעורר פרובוקציה. נסו לחשוב על מישהי, דתייה, שיוצאת מביתה, וחרדים מקללים אותה ברחוב לעיניי כולם, קוראים לה מופקרת, מקללים ויורקים לעברה כי היא לא לבושה מספיק צנוע לטעמם. עכשיו נסו לחשוב שהמישהי הזאת היא ילדה בת שמונה.
בנוגע להטרדות המיניות - דבר ידוע הוא, כי ישנם פחות מקרי אונס והטרדות מיניות בארצות בהן לנשים מותר ללכת כנודיסטיות ואו טופלס לעומת במדינות בהן האישה לבושה כאישה טאליבן - כולל בחברות חרדיות בהן מחפיצים את האישה ומאלצים אותה להתלבש מכך רגל ועד ראש. רף הרגישות בחברות בהן הנשים יותר צנועות הוא גבוה יותר ברמה כזו שגם קריצה יכולה להפיל את הגבר מהרגליים. העובדה שסטטיסטית פחות תלונות מוגשות כנגד גברים בחברה החרדית בגין עבריינות מין קשורה לעובדה שהחברה החרדית הנה חברה סגורה ולא מוציאה החוצה את הכביסה המלוכלכת - אין דיווח למשטרה וכשיש, מנסים לצמצם נזקים ולהשתיק את המקרה. גם אם הסטטיסטיקה מראה שאין הרבה עברייני מין חרדים לעומת החילונים זה לא אומר שאין אצלם עברייני מין אלא שאתם משתיקים את זה - במו עיניי ראיתי את זה קורה בחברה החרדית .
מה שקורה על האוטובוסים האלו זה ממש לא שחרור ולא חופש. זה כניעה לתרבות האונס. הגבר מפחד לאנוס? שיסתכל על הרצפה ולא יאשים את האישה. מי שמביט על הרצפה כדי לא לראות את "חוסר הצניעות" הזו הוא הצנוע, הוא היהודי האמיתי שכובש את יצרו. תראו איך היא התלבשה על האוטובוס - חיילת צנועה לחלוטין עם סוודר ומכנסיים ארוכים. המטרה לא הייתה לעורר פרובוקציה. נסו לחשוב על מישהי, דתייה, שיוצאת מביתה, וחרדים מקללים אותה ברחוב לעיניי כולם, קוראים לה מופקרת, מקללים ויורקים לעברה כי היא לא לבושה מספיק צנוע לטעמם. עכשיו נסו לחשוב שהמישהי הזאת היא ילדה בת שמונה.
בנוגע להטרדות המיניות - דבר ידוע הוא, כי ישנם פחות מקרי אונס והטרדות מיניות בארצות בהן לנשים מותר ללכת כנודיסטיות ואו טופלס לעומת במדינות בהן האישה לבושה כאישה טאליבן - כולל בחברות חרדיות בהן מחפיצים את האישה ומאלצים אותה להתלבש מכך רגל ועד ראש. רף הרגישות בחברות בהן הנשים יותר צנועות הוא גבוה יותר ברמה כזו שגם קריצה יכולה להפיל את הגבר מהרגליים. העובדה שסטטיסטית פחות תלונות מוגשות כנגד גברים בחברה החרדית בגין עבריינות מין קשורה לעובדה שהחברה החרדית הנה חברה סגורה ולא מוציאה החוצה את הכביסה המלוכלכת - אין דיווח למשטרה וכשיש, מנסים לצמצם נזקים ולהשתיק את המקרה. גם אם הסטטיסטיקה מראה שאין הרבה עברייני מין חרדים לעומת החילונים זה לא אומר שאין אצלם עברייני מין אלא שאתם משתיקים את זה - במו עיניי ראיתי את זה קורה בחברה החרדית .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה