מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 12 בינואר 2018

יש לנו תיש כשיר ילדים אלים או לא






האם פעם תהיתם איך ייתכן ששיר ילדים כל כך מוכר, ידוע וקליט כמו "יש לנו תיש", המושמע לכל ילד בגן חובה, מכיל תוכן אלים ולא מוסרי עם אלימות כלפי בע"ח?

מי מכם לא יודע את רוב (אם לא כל) המילים של השיר הבא:

יֵשׁ לָנוּ תַּיִשׁ,
לַתַּיִשׁ יֵשׁ זָקָן,
לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם,
ולוֹ זָנָב קָטָן.

בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!
בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!

עכשיו תחשבו לרגע על מה שקראתם בבית השני. איך זה ייתכן שהשיר הפך לשיר ילדים פופולארי כל כך?!

התשובה: אלה אינן מילות השיר, אלא תוצאה של הכלאה בשוגג בין מילות השיר המקורי שאותו כתב יצחק אלטרמן (אבא של...) וגרסת COVER הומוריסטית שנכתב על ידי תלמידיו של רבי במהלך מסכת פורים אי שם בשנות ה30. הסיבה שיצחק אלטרמן רשום עם ט' כי זה אכן שם המשפחה המקורי... נתן אלתרמן שינה את זה בהמשך

השיר המקורי של אלטרמן נכתב במטרה ללמד עברית ומילותיו הן כך:

יֵשׁ לָנוּ תַּיִשׁ,
לַתַּיִשׁ יֵשׁ זָקָן,
לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם,
וְזָנָב לוֹ קָטָן.


יֵשׁ לוֹ קַרְנַיִם –
קַרְנַיִם לִנְגֹּחַ;
יֵשׁ לוֹ טְלָפַיִם
לִבְעֹט וְלִבְרֹחַ.


אֵין מַזִּיק כָּמוֹהוּ;
לֹא יָנוּם, לֹא יִישַׁן;
בְּעֵדֶר הַצֹּאן הוּא
גַּם רֹאשׁ וְגַם רִאשׁוֹן.


יֵשׁ עֵז לוֹ – זוּגָתוֹ,
הִיא טִפְּשָׁה וּסְכָלָה;
אַךְ חָלָב הִיא נוֹתְנָה
כָּל יוֹם קַנְקַן מָלֵא.


לַתַּיִשׁ, לָעֵז
בֵּן קָטָן – גְּדִי.
היָפֶה הוּא וְחָבִיב, א
וֹתוֹ אוֹהֵב אֲנִי.


מילותיו של שיר הרבי בעל הלחן הדומה הן:

יֵשׁ לָנוּ רַבִּי,
לָרַבִּי יֵשׁ זָקָן,
וְלוֹ הַרְבֵּה תַּלְמִידִים,
וְהוּא מַכֶּה אוֹתָם.

בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!
בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה