מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 9 באפריל 2018

היום לפני 40 שנה: כשמתיחה לא מוצלחת משתקת חצי מדינה








ב-9 באפריל 78' נהג במכוניתו חיים מורדוך, בן 39, עובד בחברת "אגרקסקו". במכוניתו, כמו במכוניות אחרות של החברה, היה מותקן מכשיר קשר ששימש לתקשורת בין עובדי החברה (וכן חברות חקלאיות אחרות) בעידן הטרום סלולוארי. בשעת ערב שמע לפתע ברשת הקשר קול לא מוכר: "מישהו שומע אותי? אני פצוע. עזרו לי". אותו חיים מורדוך עלה בקשר ואמר בתגובה "מי אתה? איפה אתה? אבוא לעזור לך". אך לא קיבל תשובה.
חיים מורדוך עצר בתחנת המשמר האזרחי בנס ציונה ודיווח על כך לשני מתנדבים. השלושה חזרו למכונית, ושוב קלטו את הקריאות של אותו אדם. הם ענו לו ושאלו אותו שוב למקומו, ולפתע החלו צרחות בקשר "עזה! אני בעזה! הם רצחו אותה! יש להם נשק!". מיד לאחר מכן עלה לרשת קול אחר, במבטא ערבי, שאמר "הרגנו אותה, יש לנו נשק, מי שיתקרב נהרוג אותו גם". אחד המתנדבים שהיה דובר ערבית ניסה לשוחח עם האדם בערבית ולברר איפה הם נמצאים בעזה, אך נענה בעברית. "אנחנו נוסעים לאשקלון לרצוח יהודים". כאן דווח העניין למשטרה, והחל בלגן מטורף ששיתק חצי מדינה;
חודש לפני כן נחתו מחבלים במעגן מיכאל וביצעו פיגוע רצחני בכביש החוף בו נהרגו 35 ישראלים. במשטרה ובצבא לא לקחו צ'אנס - וחסמו את כל הכבישים מראשון לציון דרומה. באשקלון הודיעו משטרות לציבור להכנס לבתים ולרדת למקלטים - מי שיכול. מחסומים הוצבו בכמויות ובמספר מקומות נהגים לא שמו אליהם לב ונפתחה עליהם אש , כאשר למרבה המזל איש לא נפגע. הנסיעה מבאר שבע צפונה לתל אביב בשעות הערב והלילה הותרה אך ורק בשיירות מאובטחות. רדיו בגדד בעירק הודיע שעות לאחר מכן על "פעולת פדאיון בשטח האדמות הכבושות" .
חופי הים מתל אביב ועד עזה נסרקו. מטוסים ומסוקים האירו את השטחים הפתוחים בפצצות תאורה. רחובות ערי מישור החוף הדרומיות, מהשכונות הדרומיות של תל אביב ודרומה, התרוקנו מאדם. השמועות רצו והיו שונות ומשונות: "מחבלים נחתו בחוף ראשון לציון, חטפו מכונית , לקחו אותם כבני ערובה ונסעו לעזה". "יריות נשמעו באשקלון", וכו' וכו'. אזרחים רבים באו לתחנות המשטרה לברר מה קורה והאם ניתן להתנדב ורבים מהם עמדו בצידי הדרכים עם כלי נשק. רשות השידור שבתה באותם ימים אבל מחלקת החדשות של הטלויזיה בראשותו של חיים יבין ביקשה להתארגן לשידורים אם אכן התברר כי ישנה התקפת מחבלים.
לאט לאט, בשעות הלילה - התברר האמת : אין סימנים למחבלים. אין סימנים לחטופים. לא היו יריות. ובעצם- לא היה כלום. מתיחה אחת ששיתקה חצי מדינה, וכמעט הובילה לקורבנות בנפש....ככל הנראה, מבצע המתיחה לא נתפס.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה