מילות מפתח | 10125, מוטיבציה, מטלת מנחה, ממ"ן 13, נורמות, עמדות, פסיכולוגיה בחינוך, קונפורמיות, שיתוף פעולה, תחרות |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 1760 |
תקציר העבודה
מטלת מנחה (ממ"ן) 13
הקורס: 101
5 – פסיכולוגיה בחינוך חומר הלימוד למטלה: גורמים חברתיים מספר השאלות: 2 משקל המטלה: 6 נקודות סמסטר: א 2013 מועד אחרון להגשה: 23.12.12
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה"
6 0 נק') ) שאלה 1
ב 1/3/2009- ) וענו על סעיפים א'-ד' שבעקבותיה:
nrg- קראו את הכתבה שלפניכם (שפורסמה ב דו"ח:
הסנפת גזים נדיפים – "להיט" בקרב הנוער מנתונים שאספה הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול עולה כי ב 20- השנים האחרונות נמשכה הירידה בגיל השימוש הראשון בקרב בני נוער. החשופים ביותר: חילונים במשפחות חד-הוריות יהלי מורן זליקוביץ' עלייה של 100 אחוזים נרשמה בשנים האחרונות בשימוש בני נוער בסמים נדיפים. במקביל, נמשכת הירידה בגיל השימוש הראשון בסמים – כך עולה מנתונים שנאספו מאז 1989 על-ידי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ורוכזו על-ידי המדענית הראשית של הרשות, ד"ר רחל בר-המבורגר.
מאז החלה להימדד תופעת הסנפת חומרים נדיפים (כמו גז מזגנים) ב 2001- , הכפיל היקף התופעה את עצמו ל משפטים.8%- מקרב בני הנוער. בהתייחס לסמים אחרים ומשקאות חריפים חלה גם כן עלייה משמעותית בהיקפי השימוש. כך לדוגמה, היקף השימוש בחשיש ומריחואנה עמד ב 1989- על 1.7% מהתלמידים וב 2005- עלה ל 5.8%- . היקף השימוש בקוקאין עלה בתקופה זו מ 1.1%- ל 2.1%- והיקף השימוש בסמים אחרים עלה מ 1.5%- ל 3.9%- . היקף ההתנסות באלכוהול ירד באופן מפתיע מ 57.6%- מ-
1 989 ל 49.4%- ב 2005- מהנתונים, שנאספו בקרב בני 12-18 , עולה עוד כי בנים למשפחות חילוניות חד-הוריות נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לשימוש בסמים ואלכוהול. בקרב תלמידים למשפחות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מדווחים יותר על עישון סיגריות, שתיית משקאות אלכוהוליים ושימוש בקנאביס, בעוד שילדים ממעמד סוציו- אקונומי נמוך מדווחים על שימוש בסמים קשים. בנוסף, נמצא מתאם גבוה בין בילוי במסיבות, מועדונים ופאבים לבין שימוש בסמים. זאת, בהשוואה למתאמים אחרים הקשורים למאפייני אישיות ושאיפות בלימודים.
בקרב בני נוער עולים עלה היקף השימוש בסמים לא-חוקיים מ 5%- ב 1992- ל משפטים%- ב 2005- . במשפחות דתיות עלה היקף השימוש מ 3%- ב 1992- ל 7.5%- ב 2005- . בקרב חילונים עלה היקף השימוש בתקופה זו מ 5%- ל 13%- . מנתונים שנאספו בקרב כ 2,000- תלמידי כיתות ז' מבתי ספר ברחבי הארץ, עולה כי
1 2.7% מהתלמידים הם בעלי פוטנציאל גבוה לשימוש בסמים. נמצא גם קשר מובהק בין רמת ההרפתקנות של התלמיד לבין פוטנציאל הסיכון לשימוש בסמים.
מהנתונים ההשוואתיים מ 1989- ועד 2009 עולה כי גיל תחילת השימוש בסמים ובאלכוהול מוסיף לרדת וכי יותר מ 20- אלף בני נוער בגילאי 12-14 , הודו כי התנסו בסמים בשנה האחרונה.
מנתוני הרשות עולה כי ככל שגיל ההתנסות הראשונה נמוך יותר – ההסתברות לשימוש קבוע ולהתמכרות גבוה יותר.
"מהבנת כלל נתוני המחקר מתברר שוב כי ההורים מהווים מקור עיקרי לסיוע ומשענת לבני הנוער במגוון מצוקות אישיות, אך בנושא הסמים והאלכוהול – בני הנוער אינם מרבים לפנות לעזרת הוריהם. הנימוק העיקרי שלהם הוא החשש מפני שיפוט וביקורת", אמר מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, יאיר גלר.
16 נק') א. הסבירו את המושגים נורמות, קונפורמיות, עמדות. )
1 6 נק') ב. מהו הקשר האפשרי בין המושגים שהסברתם בסעיף א' לבין הנתונים ) המתוארים בכתבה? נמקו דבריכם ביחס לכל מושג בנפרד תוך התבססות על ממצא אמפירי מתוך חומר הלימוד העוסק במושג (בסך הכל יש לכלול בתשובה שלושה ממצאים אמפיריים – ממצא לכל מושג).
10 נק') ג. כיצד ניתן לשנות את עמדותיהם של בני הנוער כפי שמתוארות בקטע? ) הציעו שתי דרכים ספציפיות ובססו כל אחת מהן על אחת העצות מתוך הדרכים לשינוי עמדות בספר הקורס.
18 נק') ד. בחרו והציגו שלושה מושגים ו/או ממצאים אמפיריים מתוך המאמר ) הצורך להשתייך – הצורך ביחסים בינאישיים כמוטיבציה אנושית בסיסית' – באומייסטר ולירי – שעשויים להתקשר לתכנים המתוארים בכתבה. מה הקשר בין כל אחד מהמושגים/ממצאים לבי הכתבה? נמקו דבריכם.
40 נקודות) ) שאלה 2
"מחקרים שנערכו בעולם בשנים האחרונות והשוו את הישגיהם של ילדים המתחנכים מן הבית לאלה של תלמידי בתי ספר, מצאו שבמקרים רבים הישגי מתחנכים מן הבית עולים על הישגיהם של תלמידי בי"ס בני גילם, ובכל מקרה אינם נופלים מהם. כמו כן, התנהגויות הנחשבות בעייתיות נמצאו רווחות יותר בקרב תלמידי בתי ספר. ילדים הלומדים בבית נמצאו גם בוגרים יותר ובעלי מיומנויות חברתיות מפותחות יותר".
.( (מתוך מעריב, 7/5/06
1 0 נק') א. הסבירו את שני המושגים תחרות ושיתוף פעולה. )
2 0 נק') ב. פרטו את ההשלכות החברתיות האפשריות של לימוד בבית על שני המושגים ) שהסברתם בסעיף א'. בתשובתכם, התייחסו לכל מושג בנפרד. התבססו על חומר הלימוד העוסק בגורמים אלה.
10 נק') ג. באיזו מידה תואמות ההשלכות שפירטתם את הטענה שבקטע? נמקו דבריכם.
)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה