מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שלישי, 2 ביולי 2019

העם האתיופי והאריתראי או החבשים - על קצה המזלג




בני העדה היהודית - אתיופית שוב עלו לכותרות בהקשר מוקצה, לאחר מקרה נוסף בו שוטר לא בתפקיד שוב הרג בחוסר צדק נער בן הקהילה. בני הקהילה, בעקבות כך, יוצאים לרחובות במחאה וחוסמים כבישים ובצדק. זה התחיל עוד לפני עשרות שנים, עם ראשית העלייה בשנות ה-80, כשבמגן דוד אדום, ובנק הדם כנציגו, זרקו את מנות הדם שנתרמו על ידי בני העדה. ליבי איתם וגם אני נמצאת שם. ועד כמה אנחנו, הנצ'ים, מכירים את ההיסטוריה של יהודים בני הקהילה האתיופית?
בני העם האתיופי והאריתראי או החבּשים אינם מקשה אחת, אלא מספר רב של עמים, לכל אחד מאפיינים ייחודיים ואף שפות שונות.
המאחד ביניהם הוא הכינוי "עמים דרום שמיים", על שם השפה העיקרית המדוברת , האמהרית (አማርኛ) שמקורה משפת הגעז (ግዕዝ) שהתפתחו שתיהן מהשפות השמיות שמוצאן המשוער בחצי האי הערב (מהן התפתחו גם העברית, הערבית, הארמית וכו'), אך עמים חבשיים אחרים גם דוברים שפות שמוצאן מאפריקה. למרות שאמהרית המא שפה שמית, החבשים אינם שמים. ברמה הגנטית התורשה שלהם היא בעיקרה אפריקנית ומיעוטה ערבית
העמים החבשיים הם בעלי היסטוריה עשירה ומגוונת, מבין המאורעות הראשיים בתולדותיהם הם ממלכת דעמת וקיסרות אקסום (או הקיסרות האתיופית)
כיום רבים משתמשים בשוגג בכינוי "חבשי" ביחס לכל מי שמוצאו מאתיופיה או מאריתריאה.
בין העמים החבשיים ניתן למנות את:
ההררים, הגורגו, האמהרים (רוב בני ביתא ישראל מגיעים מעם זה), התגרים או טיגרים (מיעוט מבני ביתא ישראל שייכים לעם זה), ועוד רבים אחרים. אריתריאה הייתה בעבר חלק מאתיופיה. תיגרים מתגוררים בעיקר בצפון אתיופיה ובאריתריאה. כך שהעם זה כן מתחלק בין אתיופיה ואריתריאה. העפרים והאורומו למשל הם לא חבשים, ושפתם כלל לא שמית - אלא ממשפחת השפות הכושיות (כמו סומלית).
אגב, אני מניחה שהעובדה הזאת נכונה לגבי רוב, אם לא כל מדינות אפריקה, לא רק אתיופיה. מי שקבע את הגבולות זה הקולוניאליסטים, והם עשו את זה בלי להתחשב בחלוקות שבטיות. זו אחת הסיבות למלחמות אזרחים שם. כנ"ל המזרח התיכון

בתמונה: ציור של המלכה יהודית.

יהודית המלכה איחדה את בני העמים הלא נוצריים בממלכת אקסום ובכוחות משותפים החריבה את הממלכה ואת הסממנים הנוצריים בה.
על אף המחלוקת בדבר מעשיה ומוצאה, לפי ההשערה הוא היה מבני ביתא ישראל - גיורת.
עובדה נוספת - 4,000 בני העדה האתיופית נספו במהלך עלייתם למדינת ישראל בשנות ה-80. העלייה של יהודי אתיופיה לישראל החלה עוד באמצע המאה ה-19.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה