מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 28 באוקטובר 2019

6, תובנות עבור המראיינות, המראיינים, המגייסים והמנהלות בהייטק






אחרי תקופה של מספר חודשים בהם אני נמצא בתהליך אינטנסיבי של חיפוש עבודה בהיי טק, רציתי לשתף 6 תובנות (ובונוס) שעל אף שאולי הן ישמעו קנטרניות, מטרתן היא לייצר מודעות בסיסית לכל אותם אלו שנמצאים בצד השני של המתרס. המראיינות, המראיינים, המגייסים והמנהלות.

ברור לי שיש הרבה דברים טובים שם בחוץ ושהפוסט הזה לא משקף כנראה את הרוב, אבל איך נהיה הטובים ביותר אם לא נלמד לשמוע ביקורת?

אז יאללה, אני מתחיל לחפור:

1.

תכבדו את המועמד.

בואו נתחיל עם הבסיס - בבקשה בבקשה בבקשה בבקשה תזכרו שעומד מולכם מועמד לגיוס שהוא בן אדם. יש לו חיים, יש לו רצונות ובעיקר יש לו ציפיות ומטרות מאחורי הכניסה לתהליך הגיוס שלכם. הוא לא עוד שורה באקסל הגיוסים שלכם וגם אם יש לכם יחד איתו עוד 20 מועמדים וגם אם ברור לכם שהוא המועמד הכי פחות טוב - תנו לו יחס שמגיע לכל בן אנוש (בהמשך אני מפרט יותר על מה אני מדבר).

2.

בכל פעם שמגייסת פנתה אלי (ומשום מה 99% מהמקרים היו בנות), זה היה מעייף. זה מתחיל בעובדה שהרבה מכן פונות עם הצעת עבודה עמומה לאיזו חברה מסתורית שאת פרטיה תהיו מוכנות למסור רק בשיחת טלפון (ואני מדבר כמובן על המגייסות החיצוניות). אתן רציניות?! מה יקרה אם תכתבו את הפרטים האלו בהודעה בלינקדין או במייל? זה לא מאובטח מספיק? מועמד פוטנציאלי רוצה לדעת מראש לאן הוא הולך להתראיין ואפשר לחסוך הרבה זמן ואי נעימות לכולם אם פשוט תציינו בצורה ברורה מה המשרה ואיזו חברה. ובבקשה לא לבלבל את השכל עם כמה החברה מדהימה ועם פאקינג סקיורד פאנדינג וקומפונטי פאקינג קולצ'ר פאקינג מדהים ב"איזור תל אביב" (זה לא תל אביב!). כל החברות מדהימות, כל המשרות אדירות. דלגו על הקטע הזה ופשוט תהיו ברורות לגבי התפקיד ושם החברה.

3.

ואגב, אם פניתן אלי אז כנראה אני מועמד פוטנצאלי. השיחה איתכן חסרת משמעות. אני מספר לכן בדיוק מה שכתוב לי בלינקדין ובסוף אתן מתאמות לי פגישה עם המראיין (שגם לו אני צריך לספר על מה שכתוב לי בלינקדין). אז הנה הצעה - אולי פשוט תעקבו אחרי סעיף 2, תחסכו את שיחת הטלפון ואם אני מעוניין, אני כבר אמשיך את זה עם המראיין לשיחת טלפון שבה נדבר יותר ת'כלס על הדרישות והיכולות של כל צד והאם כדאי להמשיך לראיון פרונטלי. פשוט יותר, לא? יחסוך לכולנו זמן וכאבי ראש, לא?

4.

שיעורי בית.

ד-י כ-ב-ר עם שיעורי בית. יש לכם משימה שלדעתכם משקפת את הידע שלי? תנו לי לבחור אם לעשות אותה לבד ולהגיש או לבוא למשרד ולדבר עליה שעתיים עם המנהל (או וואטאבר) שמראיין אותי. שיעורי בית הם טרחנות עצבנית שאני בספק מה היא בכלל משקפת. אנחנו משקיעים זמן על משהו שאולי הבנו ואולי לא הבנו נכון ולא יודעים אם עשינו יותר או פחות מדי. זה לא משקף את העבודה היומיומית (אלא אם בחברה שלכם פשוט זורקים על אנשים דף A4 עם משימה וחוזרים אחרי שבוע לדבר עליה) ומעבר לכך זה גם מאלץ את הצד השני לעבור על המשימות האלו כמו איזה מורה בחטיבת ביניים (שלהם אני רוכש כבוד עז כי בני נוער זה איכסה). די עם זה כבר.

5.

גזיליון שלבים עד לקבלת התשובה הסופית.

"אז....זה מתחיל בראיון טלפוני, ואז אתה מגיע למשרד לפגישה ואז לעוד פגישה עם המנהל ואז לפגישה עם המנהל של המנהל של הקולגות שלך ואז עם המייסד שיהיה מאוד קשה לקבוע איתו זמן ואז עם HR ואז נדבר על השכר חי חי"

אז לא.

תתחילו עם הציפיות הטכניות, תמשיכו לראיון טלפוני עם מראיין א', משם לפגישה בת מקסימום שעתיים וחצי במשרד ואז תקבלו החלטה. אם אתם לא יודעים לקבל החלטה, לכו תעבדו על יכולת קבלת ההחלטות שלכם לפני שאתם מזמנים לכל כך הרבה פגישות.

6. גרירת רגליים.

וזו אולי הנקודה הכי חשובה שיש מצב שהיא בעיקר טבועה בהיותינו ישראלים.

תכבדו את הזמן של המועמד. אם קבעתם שיחה בשעה מסויימת - תתקשרו בשעה מסויימת. אם קבעם פגישה, תהיו שם. מיד אחרי ראיון, תתנו פרק זמן שבו המועמד יקבל תשובה (ותעמדו בו!) ואם אתם לא מצליחים לעמוד בזמנים של עצמכם אז פשוט תכתבו הודעה מסכנה למועמד ותציבו זמן חדש. לא כזה מסובך, נכון? אני לא יכול להדגיש את זה מספיק וזה מתחבר ישירות עם הנקודה הראשונה שהעלתי - תכבדו את המועמד. הוא קוצץ ציפורניים ומחכה לתשובה. הוא מדבר עם עוד חברות שמחכות לתשובה שלו. הוא השקיע זמן בכם והוא ראוי לקבל יחס בהתאם.


4 הערות בונוס אליך המראיין היקר,

- תודה שהקדשת לי מזמנך. בלי צחוק. ראיונות זה זמן ואנרגיה. 

- בבקשה תראיין לבד, מקסימום עם עוד אחד אבל בשום פנים ואופן לא שלושה מראיינים. זה פאקינג מלחיץ! 

- אל תבזבז זמן יקר על הסברים מפורטים על מבנה הארגון ומה עושים צוותים שאין להם קשר למשרה. זה לא בהכרח מעניין וזה לא בהכרח רלוונטי אם תגלה בהמשך שהמועמד פחות מתאים. 

- אם הסיפור שלי על מערכת שפיתחתי בעבר משעמם אותך אז תעבור לשאלה אחרת במקום להתעפץ לי בפנים. 

- שאלות Design הן שאלות נהדרות לריאיון אבל התפקיד שלך לא נעצר אחרי השאלה. תהיה דינאמי ותעזור למרואיין להתקדם במקום לבהות בו מתפתל עם הנחות. 

- חשוב לך אספקט מסויים במועמד? שליטה בדאטהבייסים? התמודדות עם Scale?  עדיף לתאם ציפיות מראש בטלפון. במיוחד אם אתה מכין ריאיון שכולל צלילה לעומק בנושאים מסויימים.

וזהו.

אוסיף בונוס לסיום (וזה דווקא בעיקר למועמדים שקראו עד עכשיו) שבסופו של דבר תהליך הגיוס הוא הפרצוף של החברה. אם חברה מסויימת מזלזלת בכם בתהליך הגיוס, היא תזלזל בכם כעובדים. אם יגררו אתכם בפגישות ועוד פגישות ועוד איחורים - ככה החברה מתנהלת בחיי היום יום שלה. הDNA של החברה והדרך שהיא עובדת ובוונה תהליכי עבודה עבור המוצר שלה משתקף ישירות באיך שהיא בונה ומקיימת את תהליך הגיוס.

אני מקווה שהצלחתי להזיז משהו אצל כולכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה