מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום ראשון, 13 באוקטובר 2019

על מיתוסים, עובדות, ואמת היסטורית - חלקם של המזרחיים בהקמת המדינה



מאת ההיסטוריון :עומר קיינן Omer Keinan על מיתוסים, עובדות, ואמת היסטורית..
גיזרו ושימרו "החלק של המיזרחים בהקמת המדינה "
,ניפוץ הטענה שרק יוצאי מזרח אירופה  הקימו את המדינה( או כפי טענתם גנבו להם את המדינה )

כשהייתי נער בן 14 בערך, בכיתה ח', למדתי כמו כל הנערים בני גילי בחטיבת ביניים ממלכתית רגילה. כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים שלנו, היו את שיעורי ההיסטוריה של מדינת ישראל. במהלך אותם שיעורים, הבחנתי שתוכנית הלימודים מתמקדת בעיקר בעליות ממזרח אירופה לארץ. לימדו אותנו את מה שקרוי היום "העלייה הראשונה", "העלייה השנייה", וכו'. זה היה פחות או יותר הנושאים היחידים שלמדנו. על יהדות המזרח או צפון אפריקה? קצת פחות, בלשון המעטה. לא זכורה לי כמעט שורה אחת בחוברות שחילקו לי המורים.

אני, ממוצא מעורב (אשכנזי וספרדי), לא שאלתי יותר מדי שאלות. הרי המורה מלמדת והמורה יודעת, לא? אם היא אומרת שהעולים ממזרח אירופה הגיעו ראשונים, ושהם אלה שהקימו את המדינה, מי אני שאתווכח? קיבלתי את זה כעובדות מוגמרות.

עם השנים, ועם התגברות החיבה שלי להיסטוריה, התחלתי לחקור ולהתעמק בנושא, וגיליתי, איך לומר, שהמציאות לא דומה למה שלימדו אותי.

בואו נתחיל שלב שלב, בחשיפת המיתוסים והמציאות לעומתן:

1. ראשית כל, מספרים שתאודור הרצל היה חוזה המדינה הראשון. שקר - מבשר הציונות הראשון (המשמעותי) היה ד"ר יהודה ביבאס, יליד גיברלטר, בן להורים ממרוקו שהיגר לכאן במאה ה19. אחריו היה את יהודה אלקלעי שהמשיך בדרכו, ואחריהם רבים וטובים שהקדימו את הרצל בהרבה.

2. סיפרו לנו שהעלייה הראשונה החלה ב1882. שקר - היו עוד עשרות גלי עליות טרם העלייה הספציפית הזאת, אבל זאת אני אפרט בהמשך.

3. לימדו אותנו בגדול שאותם עולים מאירופה הם אלו שהקימו את המדינה. שקר - ועכשיו אני הולך להתמקד בעיר אחר עיר כדי להוכיח שזה מיתוס שאין  כדוגמתו. להלן פירוט הערים, וסיקור קצר על ההתיישבות בהן:

א. ירושלים - בעיר התגוררו יהודים במשך כל הדורות, בתוך מה שקרוי כיום "החומות". רוב היהודים לא העזו לצאת מהחומות בשל מקרי שוד, ביזה, אונס וכיוצ"ב. היה מסוכן מאוד להסתובב מחוץ לחומות ולבטח מסוכן לגור מחוץ להם. מתי כל זה השתנה, אתם שואלים? כשאדם בשם רבי דוד בן שמעון, עולה ממרוקו, החליט להקים שכונה חדשה מחוץ לחומות בשנת 1866 (למען האמת, קדמה לשכונה משכנות שאננים, אבל היא לא הוקמה ביוזמה מקומית). אותה יוזמה של אותו איש ענק, גרמה למעשה לתחילתה של מה שמכונה "היציאה מן החומות" ולהקמה של שכונות נוספות, חלקן הגדול ע"י ספרדים ועדות המזרח. להלן מאמר נהדר של פרופ' רות קרק בנושא.

ב. תל אביב - השכונה הותיקה ביותר בתל אביב, נווה צדק, נבנתה בסוף המאה ה19 על שטחו של אהרון שלוש, יליד צפון אפריקה. שאר השכונות החלוציות הראשונות כגון כרם התימנים, אוהל משה (על שם עו"ד משה אסולין שגאל אדמות) הוקמו גם הם על שטחים של יוצאי צפון אפריקה, משפחות כגון שלוש, מויאל, אמזלג, אליהם עוד נחזור בהמשך.

ג. חיפה - ההתיישבות הראשונית בעת החדשה של העיר החלה עוד במאה ה18 בגלי עלייה ממרוקו, אלג'יריה וטורקיה. את חלק ניכר מהעיר העתיקה החזיק אדם ששם משפחתו בן אודיז (שכחתי את שמו הפרטי), שגם הוא, מצפון אפריקה. עד 1917 רוב רובו של היישוב היהודי היה ממוצא צפון אפריקאי וספרדי. את השכונה הראשונה, ארד-אל-יאהוד (שכונת היהודים) הקימו יוצאי מרוקו. את השכונה השניה, הרצליה, הקימו יוצאי טורקיה לבנון, סוריה ומרוקו. לצורך בחינה של אחוז יוצאי מרוקו בעיר, מפנה לעמוד 152 במאמר הנהדר של תמיר גורן ויאיר ספרן.


4. המושג "העלייה הראשונה" הוא מושג שקרי לחלוטין. למעשה, הוא הוחל בתקופתו של בן גוריון והיו אנשים רבים מסביבתו שחלקו על המונח. גל העלייה שהגיע ב1882 למעשה ברח ממזרח אירופה עקב פוגרומים. איך יוסי אלפי (אבא של גורי אלפי) אמר? "העולים מרוסיה ברחו תשושים, רעבים ועייפים, ומי קולט אותם? המוגרבים (יוצאי צפון אפריקה)". ואכן אלפי צודק. אברהם מויאל, בן למשפחת מויאל הנהדרת שהיגרה ממרוקו, עסק ימים כלילות בקליטתם של העולים החדשים מרוסיה. חלק ניכר מהתושבים התגייסו למשימה והלינו את העולים החדשים בביתם, אירחו אותם ושימשו להם כגשר לבין הערבים המקומיים.

זו רק תמצית קטנה ממה שיכולתי לרשום על הנושא. אני לא שוכח לרגע את התימנים (שעלו ארצה עוד ב1881), העיראקים (כדורי תרם הון לישוב היהודי , ובנה בית ספר על שמו), הפרסים (משפחת בנאי הם מבניה), ועוד רבים וטובים. כל אלו אינם רשומים בדפי ההיסטוריה של תלמידי ישראל, ורצוי שמצב זה ישתנה. כדי שהמצב ישתנה, אנחנו צריכים לעשות שינוי. יכול להיות שאני אריץ את הנושא קדימה לתקשורת, חברי כנסת, אקדמיה וכו'.

הפוסט הזה לא נועד לשסע או לפלג, בדיוק להיפך. הוא בא לייצר שותפות על בסיס אמת. אני באופן אישי מוכן להתמודד עם כל היסטוריון על כל עובדה שכתבתי כאן.

אני בדרך כלל לא מבקש לשתף, אבל הפעם אני מבקש - שתפו. כדי שגם הדורות הבאים ידעו על העבר, ועל האמת ההיסטורית :).
למטה בתמונה אהרון שלוש שעל אדמתו הקימו את השכונה הותיקה ביותר נווה צדק

נ.ב שלי
מי ששכתב את ההיסטוריה הישראלית - עדתית, מחק גם את ההיסטוריה של העדה היהודית - אתיופית, אשר החלה לעלות לארץ ישראל עוד מאמצע המאה ה-19, ואשר  בעליה האחרונה במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת, נרצחו ונספו בדרך לישראל אלפים מבני העדה האתיופית. מדובר באותם אנשים שאינם מכירים בהגדרה הראויה למיהם פליטים אותנטיים או עברייני גבול וחוק במטרה לפגוע באיזון האוכלוסייה היהודי בישראל ובכלכלה הישראלית וכן, בוחרים להשכיח מההיסטוריה את מדיניותה של ישראל בנוגע לקליטת פליטים.
כקליפת השום...

הם ידעו על הסזון וטבח אלטלנה, שתקו והמשיכו להצביע לשמאל, כי המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.

הם ידעו על חטיפת ילדי תימן והבלקן שתקו והמשיכו להצביע לשמאל, כי המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.

הם ידעו על פשע יום כיפור שהביא עלינו 2600 חללים, שתקו והמשיכו להצביע לשמאל, כי חיי יהודים, המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.

הם ידעו על פשע אוסלו שהביא עלינו יותר מ 1600 נרצחים, שתקו והמשיכו להצביע לשמאל, כי חיי יהודים, המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.

הם ידעו על תיקים שנתפרו ליעקב נאמן, רובי ריבלין, לגיבורי ישראל- רפול, קהלני וגל הירש, שתקו והמשיכו להצביע לשמאל, כי שלטון החוק, חיי יהודים, המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.

הם יודעים שתופרים תיקים לנתניהו בגלל זהותו ודעותיו, הם שותקים וממשיכים להצביע לשמאל, כי הדמוקרטיה, שלטון החוק, חיי יהודים, המוסר והציונות חשובים לשמאל כקליפת השום.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה