מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 18 באפריל 2014

סיפור עם מוסר השכל למהנדסי תעשייה וניהול, סטודנטים לתע"ונ ותפ"י, מנהל עסקים ומהנדסים בכלל



מנכ"ל מפעל השקיע 8 מליון דולר ושכר צוות מהנדסים כדי לפתור בעיה בפס הייצור, אבל הפתרון הפשוט הפתיע את כולם, מלבד את צוות המהנדסים.

למפעל המייצר משחות שיניים הייתה בעיה - לפעמים נוצר מצב שבמשלוח הייתה משתרבבת קופסה ריקה ללא השפופרות של משחות השיניים בתוכה. הדבר נגרם בגלל האופן בו היה בנוי פס היצור.
אנשי מקצוע מתחום העיצוב והתכנון של פסי ייצור, כמו מהנדסי תעשייה וניהול שמתמחים בתפ"י, יוכלו להעיד על הקושי הרב שבתכנון פס ייצור. הקושי קשור לתזמון ולדיוק התהליך באופן כזה שכל יחידה המיוצרת תצא בדיוק בזמן ברמה של 100%. במידה ויתרחש השינוי הכי קטן בסביבת העבודה (דבר בו לא ניתן לשלוט בסביבה התלויה בעלות מול תועלת), משמעו שיש לבצע בקרת איכות על פס היצור כדי לבחון את השינוי הכמותי לכל אורך פס היצור. בקרת האיכות של פס הייצור הנה חיונית - פגיעה בתהליך הייצור עלולה לפגוע במכירת המוצר, כשהוא מגיע לסופרמרקט ונמצא על המדף. לקוחות פוטנציאלים ואפילו קמעונאים עלולים להימנע מלקנות את המוצר ולפנות למתחרים.
לענייננו - המנכ"ל של המפעל בו מיוצרת משחת השיניים הבין את חשיבות הבעיה שקיימת בפס היצור. לכן, הוא אסף ישיבת הנהלה שמטרתה למצוא פתרון. במהלך הישיבה הוחלט על הקמת פרויקט, במסגרתו המפעל יעסיק אנשי מקצוע מתחום פס הייצור ומהנדסים מומחים בתחום התעשייה והניהול כדי לפתור את בעיית הקופסאות הריקות בפס הייצור של המפעל. במסגרת זו, הוחלט לגייס מהנדסים נוספים לפרוייקט, מאחר ומחלקת ההנדסה של התאגיד לו שייך המפעל לייצור משחות שיניים הייתה עמוסה בעבודה.
הפרוייקט הוקם ונפתח לאחר שבוצע התהליך הסטנדרטי - תכנון תקציב לפרוייקט והקצאת משאבים, גיוס מהנדסי תעשייה וניהול לפרויקט מתחום התפ"י שעמלו במשך חצי שנה, בהמשך הוצאו מכרזים לבחירת ספקים ולאחר חצי שנה, נמצא הפתרון המדהים. הפרוייקט עלה בסך הכל 8 מליון דולר. צוות המהנדסים ניהל את הפרויקט במסגרת הזמן שיועד לו וכן, לא חרג מהתקציב שהוקדש לפרוייקט, איכות קו היצור הגיעה לתקרה האפשרית כתוצאה מהפתרון שהוצע וכל הצדדים היו מרוצים מהפרוייקט, כולל המנכ"ל וההנהלה.
בכדי לפתור את הבעיה, המהנדסים תכננו, עיצבו ובנו משקל אלקטרוני משוכלל. בכל פעם שהמשקל ישקול מארז ריק של משחת שיניים, כלומר כשהקופסא המונחת עליו שוקלת פחות מהמשקל שהיא אמורה לשקול, הוא יפעיל פעמון ויגרום לנורה להבהב. בעקבות כך, קו הייצור ייעצר. בשלב זה, תפקידו של אחד מפועלי הייצור לגשת למשקל ולהסיר ממנו את המוצר הפגום ולאחר מכן, להחזיר את הליך הייצור לפעילות סדירה באמצעות לחיצת כפתור.
לאחר 3 שבועות, מנכ"ל המפעל החליט לבדוק את פס היצור סקר את הדוחות הסטטיסטיים בכדי לבחון כיצד מיושם הכסף שהושקע בפרוייקט - האם הפתרון מיושם והאם הוא מתבצע באופן יעיל? המנכ"ל נדהם מהתוצאות! לאחר התקנת המשקל, לא נשלחו כלל מארזים של משחות שיניים, דבר שצמצם את הבעיה המקורית ב-100%. כמות התלונות שהגיעו לשרות לקוחות של המפעל צומצם באופן משמעותי וכן, משחת השיניים שהמפעל ייצר הגדיל את נתח השוק שלו.

- "הפרוייקט הזה היה השקעה מעולה וממש היה שווה את הכסף".
אמר לעצמו המנכ"ל לפני שהמשיך לבחון את הנתונים הסטטיסטיים המופיעים בדו"ח.
המנכ"ל המשיך לבחון את הנתונים ונעצר כשהגיע לסעיף שבחן את מספר הקופסאות הריקות שאותרו ביום על ידי המשקל. הוא התפלא לראות שמספר הקופסאות הריקות שהמשקל איתר ירד מ-12 יחידות ליום בממוצע בשבוע הראשון ל-0 יחידות החל מהשבוע השני והלאה. המנכ"ל חשד שיש טעות כלשהי בדו"ח. הוא קרא למהנדסים כדי שיבחנו את תוצאות הדו"ח ויאתרו את הטעות.
המהנדסים פעלו כדי לאתר את הטעות וירדו שוב לפס היצור במפעל. לאחר כמה ימים, הגיעו המהנדסים לישיבה עם הבוס הגדול. ראש צוות המהנדסים אמר למנכ"ל כי אין שום טעות בנתונים בדו"ח ואכן, המשקל לא מזהה יותר קופסאות ריקות של משחת שיניים. לפיכך, כל הקופסאות שנמצאות על פס הייצור נמצאו תקינות.
המנכ"ל הסתקרן והחליט לרדת לרצפת הייצור כדי לראות במו עיניו כיצד ייתכן הדבר. הוא ניגש לפס היצור, לאזור בו הותקן המשקל האלקטרוני. להפתעתו, מטר וחצי מהמשקל, הותקן והופעל מאוורר שולחני שעלותו 20$ בלבד. מולו, על הרצפה, נמצא ארגז, אליו עפו מפס היצור הקופסאות הריקות. המנכ"ל שאל את אחד מעובדי היצור לפשר הדבר.

- "אה, זה... אחד מהפועלים התקין את המאוורר. נמאס לו כל הזמן לגשת לפס היצור בכל פעם שהפעמון מצלצל"
השיב לו עובד היצור.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה