מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום ראשון, 20 באפריל 2014

מה ההבדל בין אודרי הפבורן למרלין מונרו?


האישה משמאל (אודרי הפבורן/Audrey Hepburn) הייתה שחקנית תיאטרון ושחקנית קולנוע ידועה, דוגמנית, רקדנית מחול ובלט אירופאית ופעילה חברתית. בנערותה הייתה שותפה במחתרת הפולנית כנגד הנאצים. אישה זו הבינה את הערך והחשיבות של ההשכלה וידעה 6 שפות באופן שוטף - אנגלית, צרפתית, איטלקית, הולנדית, פלמית וספרדית. 
בין סרטיה הידועים, אודרי שיחקה בסרטים סברינה, חופשה ברומא (Roman Holiday), מלחמה ושלום (War & peace), ארוחת בוקר בטיפני (Breakfast at Tiffany's), וגבירתי הנאווה My Fair Lady). אחרי הרבה שנים של משחק, במקביל להן עברה הפלות, היא עזבה את עולם המשחק בכדי ללדת ילדים. היא הפכה לשגרירה מיוחדת של UNICEF (האגודה לזכויות הילד או, בתרגום מילולי, קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים) בכדי לעזור לילדים בעולם שלא ירעבו כמו שהיא סבלה במלחמת העולם השנייה, ועזרה במדינות עולם שלישי הנמצאות ביבשות אפריקה ואסיה. היא פרסמה גרסה משלה של טיפים ליופי:
בכדי ליצור שפתיים חושניות, תני להן להגיד מילות חיבה.
בכדי ליצור מראה של עיניים יפות, חפשי את הטוב באנשים.
בכדי להשיג גזרה חטובה, תחלקי את האוכל שלך עם אנשים רעבים.
בכדי ליצור מראה שיער מדהים, תני לילד או לילדה להעביר כף יד ואצבעות בשערך פעם ביום.
בכדי להשיג זקיפות קומה, תצעדי בידיעה שאת לעולם לא תלכי לבד.
אנשים צריך טיפול ייחודי באמצעות תחזוקה, אחסון, חידוש, להצהיר על שייכות וגם לפרוע חובות כלפיהם אפילו יותר מחפצים.
לעולם אל תשליכי אף אחד.
תמיד זכרי בכל פעם שתזדקקי ליד תומכת, תוכלי למצוא אחת בקצה של כל אחת מזרועותייך.
ככל שתתבגרי יותר תביני, שיש לך שתי ידיים מסיבה טובה - האחת עוזרת לעצמך והאחרת עוזרת לאחרים.
בתמונה מימין, היא נצפתה קונה בסופר שבבוורלי הילס בקליפורניה בשנת 1958 עם חיית המחמד שלה - גור צבאים.
בסופו של דבר, אודרי נפטרה מסרטן התוספתן שהתפשט בגופה. הגוש הסרטני הוצא ממנה בניתוח, אך הוא כבר שלח בגופה גרורות. היא סרבה לקבל טיפול כימותרפי.
עם זאת, יותר אנשים מעריכים וזוכרים את האישה מימין (מרלין מונרו Marilyn Monroe). עד היום היא נתפסת בעיני הציבור כסמל מין וכבעלת סקס אפיל. אמנם הסטנדרטים של דימוי הגוף השתנו מאז מרלין מונרו פרצה לתודעה במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20, בעיקר כשמדובר במבנה גוף הנשי. עד היום הקולנוע ועולם הדוגמנות אוהבים יותר דמויות נשיות עם רזון חולני, ההרואין שיק. אך במציאות, מודל היופי הנשי אותו תופסים הגברים הנו בלונדינית עם מבנה גוף מלא כשל מרלין מונרו. מרלין באופן טבעי הנה אישה מאוד חכמה. הפוטנציאל שלה לא מומש מאחר ומאז ומתמיד, החברה לא סיפקה לה בית יציב - אמא שלה לא הייתה יציבה נפשית ולכן, היא נדדה בין משפחתה המאמצת ובתי אומנה.
לבסוף, מרלין אולצה להתחתן בגיל 16 כדי לא לעבור לפנימייה. בעקבות כך, היא לא קיבלה השכלה מסודרת ולא למדה באופן מאורגן.
מרלין ידועה כששחקה תפקידים של דמויות עם טייפ קאסט של טיפשות, סקסיסטיות, "הבלונדינית". היא ידועה בסרטים בהם שיחקה, כמו גברים מעדיפים בלונדיניות, איך להתחתן עם מליונר, חטא על סף ביתך - במסגרתו הצטלמה עם החצאית המתנופפת ואפילו הצטלמה בעירום לגיליון הראשון של פלייבוי.
מונרו הנה ברונטית במקור והחלה לדגמן כברונטית, אך פרצה לתודעה הציבורית כבלונדינית. בהמשך הייתה ידועה כפילגש של קנדי, נשיא ארצות הברית. היא אף הקימה חברת הפקות משלה בכדי לא להיות מנוצלת על ידי האולפנים הגדולים בהוליווד. ברגע היסטורי אחד, היא אף פגשה בטקס קבלת פנים רשמית את המלכה אליזבת' השניה בשנת 1956. שתי מלכות שעדיין מקפידות על גינוני נימוס
בסופו של דבר, היא נמצאה מתה על ידי הפסיכיאטר שלה. בניתוח שלאחר המוות התברר, כי המוות נגרם כתוצאה ממנת יתר של סמי הרגעה בדם שלה. החברה צריכה להתחיל להעריך אנשים על העשייה שלהם לטובת החברה יותר מאשר המראה החיצוני.
לא חושבת שאפשר לשפוט ביניהן בנוגע ליופי פנימי ואו חיצוני מאחר ושתיהן כבר לא בין החיים. אי אפשר לדעת באמת איזה מין בנאדם הייתה מרלין כדי לטעון שאודרי טובה ממנה. שתיהן שחקניות מוכשרות (ואני אוהבת לראןת סרטים ישנים מאותה התקפה שלהן). לכן, קשה מאוד לתעדף את האחת על פני השנייה, העובדה שאודרי בחרה להקים משפחה ולעזור לקהילה לא הופך אותה בהכרח לבנאדם יותר טוב.
מעבר לכך, אני מעריצה גם את מרלין, העובדה שהיא הפכה מעובדת מפעל לאישיות שמוכרת בכל העולם ועד היום משמשת כסמל מין ובכך הגשימה את החלומות שלה, לא משנה מה הם, את זה צריך להעריך בה. עם זאת, כשבוחנים את השילוב בין הפנימיות לחיצוניות, אודרי יותר יפה ממרלין, מעבר לכך שאודרי היא בין המקרים הבודדים בעולם עם עיניים סגולות.
 כמו שאפשר לראות, שתיהן יפות אבל יש הבדל ביניהן, האחת צנועה וקלאסית והשנייה מתאמצת וזולה כביכול. המראה האופייני להפבורן הנו שיער כהה ואסוף, פוני קצר, שמלה הדוקה וכפפות מדובר בהפך הגמור מהמראה האופייני לבלונדיניות המלאות של הוליווד באותה התקופה. עם זאת, לטעמי אודרי הייתה רזה מדי. נטען שהייתה אנורקסית אך לדברי אחד מבניה, לא הייתה לה הפרעת אכילה. היא אכלה הרבה, אבל הייתה פעילה פיזית מאוד, כולל אימונים רבים בריקוד. 
אודרי, דרך אגב, היא זאת שהכניסה כפריט חובה באופנה את השמלה השחורה הקטנה שיש לכל אחת מאיתנו בארון ועוצבה עבורה כששיחקה בסרט "ארוחת בוקר בטיפני" בשנת 1961. את השמלה הזו, לבשה הפבורן בשילוב משקפי שמש ושרשרת פנינים, מראה שנחשב פופולרי גם היום. אודרי הנה בלרינה שהפכה לאייקון אופנה והתרומה שלה משפיעה עד היום. יותר מזה, היא בחרה לתרום מעצמה לחברה ובמסגרת זו, גם פרשה מהמשחק. יש אנשים וארגונים שתורמים לחברה מתוך אינטרס - בעולם העסקים קוראים לזה "אחריות חברתית". התרומה לקהילה יוצרת שם טוב לארגון, בעיקר כשהתקשורת מפרסמת תמונות של עובדי מונופול צובעים בתים של ניצולי שואה.
אני מאמינה שגם מרלין מונרו תרמה לחברה, גם אם היא ביצעה זאת בדרך שונה. מעבר לכך שמרלין הייתה אישה חזקה בעולם של דברים בהוליווד והקימה חברת הפקות משלה, עד היום היא נחשבת לסמל מין. בניגוד להפבורן, מונרו ממש לא אנורקסית. יכול להיות שההשוואה הזו אינה הוגנת, מאחר ושתיהן שונות בעליל האחת מהשנייה. הרבה אנשים חסרי השכלה הצליחו מבחינה עסקית כך שההבדל ברמת ההשכלה ביניהן לא חייב להיות כאן העניין.
 גם עניין ההבדלים במראה החיצוני בין שתי השחקניות הללו הנו סובייקטיבי, כך שלא ניתן לקבוע בהכרח כי האחת נראית יותר זולה מהשנייה. מעבר לכך, הפבורן היא צאצאית לשושלת המלוכה הבריטית לעומת מונרו שלא ניתן לייחס לה שושלת משפחתית. לפיכך, מונרו השיגה את מעמדה בעשר אצבעות. מונרו ידעה לקדם את עצמה באמצעות יופיה ולהפוך את עצמה לסמל מין, גם אם הדבר בא על חשבון הצנעת חכמתה. החברה מקדמת סקס ומונרו ידעה לנצל זאת למען האינטרסים שלה. עובדה שעד היום מונרו נחשבת לסמל מין. היום כל פרחה מוציאה תכנית ריאליטי ומבטאת בה מיניות באופן וולגרי - אף אחת לא מתקרבת לרמתה של מרלין מונרו כסמל מין.
לפיכך, עם כל הכבוד לאודרי, כשאתה חי בסביבה שונה, אתה נהיה אדם שונה ומרילין חיה חיים דיי קשים. התעללו בה וניצלו אותה כל החיים. הדבר השפיע על איך שאנשים ראו אותה. אולי הם ראו אותה בתור אישה חזקה ובגלל זה זוכרים אותה כל כך. מרילין מונרו הייתה חכמה, אישה מדהימה, אבל ציפו ממנה לשחק דמויות של הבלונדינית המטומטמת ואפילו להיות כזו במציאות. במידה והיא תשנה תדמית היא כבר לא תהיה מרילין מונרו. אני מציעה לראות דוקומנטרי עליה, אישה בעלת עומק, ובגלל הוליווד והקהילה של פעם גרמו לאישיות האמיתית שלה לשקוע, לא נתנו לה להביע את דעתה או להראות עד כמה היא יודעת. אני לא אומרת שאודרי היא פחות טובה, אני פשוט אומרת שלפעמים למרילין גם מגיע קרדיט כי היא לא כזאת טיפשה כמו החותם שהיא השאירה. שתיהן נשים מדהימות ואני מעריצה אותן, דמויות לחיקוי, אני רק אומרת שיש מה לגלות עליה.
אפשר להמחיש זאת על ידי המקרה של הדי אמר כדוגמא. הדי לאמאר,היייתה סוג של בייב וכוכבת קולנוע עולמית אוסטרית שחיה בארצות הברית ,בנוסף היא המציאה מערכת תקשורת חשאית במשותף עם המלחין ג'ורג' אנטהיל, מדובר על טכנולוגיית שידור גלי רדיו בדילוגי תדר. ששימש עבור טורפדו במהלך מלחמת העולם השנייה. טכנולוגיה זו גם סללה את הבלוטות' ואפילו הפטנט רשום על שמה.
הדרך עבור תקשורת סלולרית , -Wi-Fi ל- GPS. ההמצאה הזו שלה משמשת את הטכנולוגיה של אולי שווה לציין שלא רצו לקבל את הפטנט ממנה בגלל מי שהייתה רק אחרי שנים חשיבות ההמצאה שלה התבררה. כמה עשורים מאוחר יותר, כשרצו לתת לה פרס על ההמצאה היא סירבה להגיע לקבל את הפרס כי סבלה מדימוי גוף נמוך (לא רצתה שאנשים ידעו איך היא נראית כעבור הזמן)
היא נעצרה פעמיים באשמת גניבה מחנויות (ב-1966 וב-1991), אך האישומים נגדה בוטלו.
לאמאר נפטרה בשנת 2000 בביתה בפלורידה. על פי בקשתה, פיזר בנה הצעיר את אפר גופתה ביערות וינה שבמולדתה אוסטריה. אחד מציטוטיה המפורסמים: "כל אחת יכולה להיות כוכבנית בהוליווד. כל מה שאת צריכה לעשות זה לעפעף בעיניים ולהיראות טיפשה"
מצורפת תמונה שלה ושל התכנית של המצאתה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה