מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 27 בפברואר 2016

היום לפני 74 שנה (27.02.1942): חברת סימנס Siemens החלה להפעיל תחנת כוח באושוויץ





Cut off one head, two more shall take it's place. Hail Hydra



חברת סימנס הוקמה באוקטובר 1847 על ידי הממציא ארנסט ורנר פון סימנס, אשר פיתח מחט למכשיר הטלגרף, כך שהמידע יתקבל כאותיות ולא כקוד מורס. סימנס החל להתעניין בטלגרף לאחר שראה את אחד ממכשירי הטלגרף הראשונים שהמציא צ'ארלס ויטסטון. הוא נעשה מומחה לטלגרפיה, ותוך כדי שירותו הצבאי הקים חברה לבניית טלגרפיה בברלין יחד עם גיאורג הלסקה. ב-1849 עזב את השירות כדי להקדיש את כל זמנו לפיתוח עסקיו. בשנות ה-50 של המאה ה-19 התרחבה חברת הטלגרף ללונדון בבריטניה ולסנקט פטרבורג שברוסיה ואף הוקמו שלוחות בארצות הברית. הישגה החשוב ביותר בימיו של ורנר היה הנחת כבל טלגרף מהודו לאירופה. גם כשהיה עסוק בניהול חברתו ובפעילות ציבורית נרחבת, המשיך ורנר להמציא המצאות לשכלול מכשירי הטלגרף שבנה.
כיום, הישראלים מכירים בעיקר את מוצרי החשמל הבייתיים של חברת סימנס [Siemens]. עם זאת, לתאגיד הרב לאומי, שמשרדיו הראשיים יושבים במינכן, גרמניה, יש היסטוריה קשה עם אסירי מחנות הריכוז וההשמדה באירופה בזמן מלחמת העולם השניה ועבר פלילי בשנים האחרונות. סימנס היא תאגיד רב-לאומי, מהגדולים בעולם. החברה, שבסיסה בגרמניה, מתמחה בייצור פתרונות תחבורה, מוצרי חשמל ביתיים וציוד רפואי. סימנס היא החברה הגדולה ביותר בעולם בתחום ההנדסה ומעסיקה כחצי מליון עובדים. החברה בעלת משקל רב יחסית במדד DAX של הבורסה לניירות ערך בפרנקפורט.
הנאצים חיו מתרומות החברות הגדולות לפני שהגיעו לשלטון, והחזירו להן בריבית דריבית כשהגיעו אל השלטון. הנאצים עבדו עבור החברות. כחברות גרמניות גדולות אחרות - כגון הוגו בוס, פלוקסווגן, נסטלה, באייר, קוקה קולה, פורד, IBM וקודאק, התאגיד סימנס חתם עסקה עם השטן הנאצי. עסקיו פרחו בתקופת השואה והתאגיד משגשג עד היום. גם סימנס שימשה בתקופת שלטון המפלגה הנאצית ככלי ליישום מדיניות המפלגה הנאצית. בין היתר, הפעילה החברה מפעלים ובתי מלאכה בהם עבדו עובדי כפייה, חלקם היו ממוקמים במחנות ריכוז והשמדה. כך למשל במפעל סימנס אשר הוקם במחנה ההשמדה אושוויץ, הועבדו תחת איומים וחרפת רעב כ-100,000 אסירים ואסירות לאספקת חשמל למחנה.
בכניסה למפעל שבגרמניה יש הנצחה + התנצלות על תקופת השואה. לטענתם הם לא יכלו לסרב לשלטון הנאצי. החברה שילמה לאחר המלחמה פיצויים למספר עובדי כפייה, ובשנים האחרונות עלו מספר תביעות כנגדה בנושא. ורק כדי להבין את טעמם הרע של בעלי התאגיד וניתוקם מהעולם, בשנת 2001 ניסתה סימנס לרשום סימן מסחרי על המותג "ציקלון" ולהטביע אותו על שורת מוצרי אלקטרוניקה בהם גם תנורי גז. שבוע לאחר מכן החברה נבהלה מהביקורות וחזרה בה מהבקשה. מעניין לראות איך תרבות ארגונית שעוצבה בשנות השלושים והארבעים של המאה ה-20 ממשיכה להנחות את חברת סימנס גם במאה ה-21. זאת בעיה מובנית. הרשע והפשע כל הזמן ממציאים לעצמם ואת עצמם מחדש, בגלגולים חוזרים. מאוד קשה עד בלתי אפשרי לעקור ולהכרית בעל כוח פושע, הוא חכם וממציא את עצמו מחדש וגם אנשים סולחים או לא מודעים או לא מתעדכנים או "נוח להם" והם מאפשרים את התופעה הזאת. זה לא רק עם הנאצים, זה עם הרבה בעלי כוח כמו פוליטיקאים או חברות.
סימנס גוררת אחריה קופת שרצים ענקית, גם כיום נקשר שמה בתשלום שוחד לבכירים בחברת החשמל בישראל, שעל פי העיתונות , תשלום השוחד היה בתמורה להעדפת רכישה של מתקנים שהחברה מייצרת על פני מתקנים של חברות אחרות מהעולם, אגב המתקנים הללו שנרכשו במאות מליוני שקלים, נתגלו כבלתי תקינים. מ-2005 החלה להיחקר, תחילה בגרמניה, לאחר מכן בארצות הברית ובמדינות נוספות, פרשת שוחד אשר בה מעורבים בכירים בחברת סימנס, בעיקר בחטיבת הטלפוניה שלה. התברר כי בלפחות 2,700 מקרים העסיקה החברה נציגים מקומיים, בין היתר במדינות ישראל, בנגלדש, ניגריה, ארגנטינה, ונצואלה, סין ועיראק, כאשר תפקידם של נציגים אלה היה לקדם באמצעים לא חוקיים את זכייתה של סימנס במכרזים מקומיים לאספקת טורבינות ומוצרים אחרים מתוצרת החברה לממשלות המדינות המעורבות. סימנס הואשמה בשימוש בבריונים לתקיפת העדים נגדה בארגנטינה. סימנס נקנסה בגין מעשיה אלו בסכום של מיליארד ו-600 מיליון דולר.
כמו כן התברר כי בין השנים 2001 ל-2007 מימנה סימנס אפיקים פליליים של פעולות כאלה בסכום של בין 800 מיליון ל-1.4 מיליארד דולר. במדינות בעלות רמת שחיתות גבוהה, הגיעו התשלומים הללו עד לערך של 40% מהחוזה. סימנס טענה שהבדיקות הפנימיות והרפורמות הקשורות לפרשה עלו לחברה סכום של למעלה ממיליארד דולר. בישראל, הורשע עו"ד דן כהן, שופט לשעבר שבנו נשוי לבתו של אהרון ברק, אשר היה דירקטור בחברת החשמל, נמלט לפרו במהלך החקירה והוסגר אחר כך לישראל, בעבירות של קבלת שוחד ומרמה. היום תאגיד סימנס עובד עם איראן. הוירוס Stuxnet שהתגלה בשנת 2010, נועד לתקוף את הצנטריפוגות שחברת שסימנס סיפקה לאיראן כדי לתמוך בתוכנית הגרעין שלה.
אין אף אחת מהחברות הגרמניות שיצאה צדיקה מהמלחמה וגם לא גרמניות. הרשימה ארוכה. החברות הללו הן רשע ופשע ברמות גלובליות, וצריך להעניש אותן מאסרית וכלכלית גם אחרי כל השנים הללו! עלינו, ציבור הצרכנים, מוטלת האחריות המוסרית להפעיל סנקציות על סימנס ועל חברות אחרות. - זוהי מחאת הצרכנים האמיתית, לזכור ולא לשכוח את השואה, קורבנותיו, גיבוריו וניצוליו. השואה שהתרחשה כנגד יהודים באירופה מהווה צורך הכרחי להחרים את מוצריו של תאגידים ששתפו פעולה עם הנאצים, כגון סימנס ןנסטלה, הן בישראל והן בעולם כולו. אנו מכירים את פעילותם, מחרימים מוצרים של מונופולים וקונים רק מוצרים חלופיים של יצרנים קטנים המייצרים בישראל. בכך, באה לידי ביטוי ירידה במחירים, מאחר ואנחנו יוצרים תחרות, אנחנו מקדמים אפשרויות אחרות וחלופיות למוצר, תורמים לכלכלה הישראלית, יוצרים מקומות עבודה ומונעים מונופול של תאגיד הפועל באופן לא מוסרי ושיתף פעולה עם רצח העם באירופה.
במקומות כמו אירופה הפסאודו-נאורה, מקום בו מדקדקים כחוט השערה על גבולותיה של ישראל ועסוקים בהחרמת מוצרים מישראל, אך נהרות של דם על מפתן דלתם חומקים מעיניהם אבל החרמת חברות שעסקו ברצח עם?!? מה פתאום!! רצוי שייטלו קורה מבין עיניהם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה