מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום חמישי, 4 בפברואר 2016

Carpenters - Superstar










היום לפני 33 שנה (04.02.1983): הלכה לעולמה קארן קרפנטר.
היא ואחיה, ריצ'רד, היוו את הצמד הפופולרי של שנות ה-70 שנקרא "הקרפנטרז". קולה של קארן זכה תמיד לשבחים על השליטה וההטעמה שבו, שהיו ללא רבב. גובה הצליל שלה היה תמיד מושלם, ללא קשר למצב. לקולה הייתה איכות מלנכולית, שבאה לידי ביטוי בלהיט "סופרסטאר" משנת 1971.
קארן הייתה מתופפת מצטיינת, שדורגה במקום הראשון בסקר של המגזין פלייבוי ברשימת מתופפות רוק ב-1975, כשהיא סוללת דרכן של מתופפות רבות אחרות. קרן קרפנטר סולנית להקת The Carpenters ספגה ביקורות רבות על היותה אישה ומתופפת ועל כך שהיא "מתחבאת מאחורי התופים" והופעל עליה לחץ משמעותי לעזוב את התופים ולעבור לקדמת הבמה בטענה שסט התופים מסתיר אותה והופך אותה לכמעט בלתי נראית על הבמה בהופעות וסביר להניח שהיו גם לא מעט שוביניזם ודעות קדומות מאחורי הלחץ הזה שהופעל עליה מתוך התפיסה הרווחת באותם ימים ש"תיפוף זה לא משהו שמתאים לאישה". החל מהאלבום השני במידה מסוימת 'הוּשלכה' ובניגוד לרצונה מצאה עצמה בקדמת הבמה.
השירים המתקתקים עמדו בניגוד מוחלט לגיהינום שככל הנראה חוותה באותן שנים והיא סבלה מבעיות של דימוי גוף ונאבקה כמעט עשור עם המחלה הארורה ביותר שיצרה נפש האדם והתחילה להתאמן באופן אובססיבי להרעיב את עצמה עד שלבסוף נפטרה מדום לב כתוצאה מהמחלה. קארן סבלה ממחלת האנורקסיה, מחלה שלא הייתה מוכרת בזמנה, ובסופו של דבר נפטרה כתוצאה מסיבוכים הקשורים לניסיון ריפוי למחלתה בגיל 32, בשנת 1983. בפברואר 1983 הזמרת שאהבה לחיות לא בחרה בהם עוד, לאחר 8 שנים קשות, ליבה של הצלע הנשית בהרכב הסבנטיז הנצחי 'הקרפנטרס' ואחת הזמרות הטובות שידעה המוזיקה נדם. מחלת האנורקסיה הוא אלמנט שנוצר בתרבות ועידן ה'שפע', המחלה מאובחנת מאז 1976 ומחלתה של קרן התגלתה רק שנה קודם לכן ב1975. הפרעות אכילה הן הרבה פעמים סימפטום למצוקה עמוקה יותר ויתכן שאצל קרן קרפנטר ה'טריגר' היה המעבר לקדמת הבמה, החשיפה התמידית והאופן שבו אנשים בוחנים ושופטים את המראה החיצוני שלה ואת גופה בפרט. ייתכן שהיו לכך סיבות נוספות. להפרעות אכילה יש גורמים גנטיים, פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים, לעתים הן גם מושפעות מסטנדרט יופי בלתי אפשרי של רזון, כמו זה המקובל בחברה המערבית. מחלת האנורקסיה ידועה בכך שהמטופל עצמו הוא הפיתרון היחידי לבעיה עם ורק בעזרת אנשי מקצוע שייצבו את בריאותו.
בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80 אנורקסיה עדיין לא היתה מחלה מאוד נפוצה או מוכרת בניגוד להיום. מותה של קרן העיר את תשומת לבה של התקשורת והוליד התעסקות מתמשכת בהפרעות האכילה אנורקסיה נרבוזה ובולימיה. מותה נתן דחיפה לידועניות נוספות לחשוף את הפרעות האכילה שלהן ביניהן השחקנית טרייסי גולד והנסיכה דיאנה. ברגע שקרן עברה מתיפוף, שם אף אחד לא ראה את מבנה גופה, לקידמת הבמה כזמרת מובילה, אז החלו כל מיני דיבורים על מבנה גופה וזה בעצם הטריגר של האנורקסיה. זמרות כגון: מדונה, שאניה טוויין, קיי די לאנג ואחרות ציינו את קארן קרפנטר כבעלת השפעה חזקה עליהן מבחינה מוזיקלית.
מותה של קארן העיר את תשומת לבה של התקשורת והוליד התעסקות מתמשכת בהפרעות האכילה, אנורקסיה נרבוזה ובולימיה. מותה נתן דחיפה לידוענים נוספים לחשוף את בעיות האכילה שלהם. בין המפורסמים היו השחקנית טרייסי גולד והנסיכה דיאנה.
החשיפה הובילה לפניות למרכזים רפואיים ולבתי חולים המטפלים בהפרעות אכילה. לפני מותה של קארן לא היה בציבור מידע מספק לגבי האנורקסיה והבולימיה ולכן היה קושי בזיהוי ובטיפול בהפרעות אלו. ייתכן שעקב העובדה שהייתה מפורסמת ובעלת תדמית נקייה היה קושי לאנשים להתעמת עם האפשרות שיש לה בעיה, ויתרה מכך – להתערב בבעיותיה. משפחתה ייסדה קרן לזכרה, שנועדה למטרות איסוף כספי מחקר בנושא האנורקסיה והפרעות אכילה. כיום נקרא הארגון "קרן משפחת קרפנטר" ובנוסף למימון מחקר בנושאי הפרעות אכילה, עוסק הארגון במימון אמנויות, בידור ולימודים.
ב-12 באוקטובר 1983 הוענק כוכב על שם הקרפנטרז בשדרת הכוכבים בהוליווד.



Long ago, and, oh, so far away
I fell in love with you before the second show
Your guitar, it sounds so sweet and clear
But you're not really here, it's just the radio

Don't you remember, you told me you loved me baby?
You said you'd be coming back this way again baby
Baby, baby, baby, baby, oh baby
I love you, I really do

Loneliness is such a sad affair
And I can hardly wait to be with you again
What to say to make you come again?
Come back to me again and play your sad guitar

Don't you remember, you told me you loved me baby?
You said you'd be coming back this way again baby
Baby, baby, baby, baby, oh baby
I love you, I really do



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה