מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 4 באפריל 2014

ביקורת על התוכנית: ביום שבו העובדים הזרים יעזבו - הפרק המלא לצפייה ישירה





חמישה ישראלים שתומכים בגירוש העובדים הזרים יוצאים לעבוד במקומם בבניין, בחקלאות ובמסעדנות. צפו בפרק המלא של תכנית "דוקומנטרית" בכאילו ששודרה בערוץ 2 כשלמעשה, המסרים המועברים הנם הסתה שמאלנית נטו. מדובר בדוקומנטרי עלוב, מתאים יותר לריאלטי מהסוג הנחות. זוהי תעמולה שמאלנית מטומטמת שרק מדגישה את האנשים העילגים ואת הסטראוטיפ המזרחי. 
בגיל 16 הולכים לעבוד בשטיפת כלים כי זה מה יש. כי צריך לחסוך כסף לצבא או לטיול, כי לא כולנו גדלנו בצפון ת"א. בישראל מועסקות כיום כ-60 אלף עובדות זרות בתחום הסיעוד מהפיליפינים, נפאל, הודו, סרי לנקה ומזרח אירופה, כמטפלות בקשישים ונכים. עובדות הסיעוד הזרות הן קבוצת העובדות היחידה בישראל שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהן, לכאורה. מדובר רק על עובדים זרים ולא מסתננים, מאחר ולא חוקי להעסיק מסתננים בישראל. מסתננים הנם שוהים בלתי חוקיים (שב"ח) במדינה ולכן, אין להם מעמד וזכויות כמו של תושב, אזרח או אפילו תייר. ברור שאין להם גם אישור עבודה. המשמעות היא שניתן להעסיק עובדות זרות למשך 24 שעות, 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה, ללא הפסקות, ללא מנוחה בעבור שכר מינימום חודשי בלבד ובלי לשלם להם פנסיה.
מעסיק שייפר זכויות עובד ישראלי יגרור תלונות מצד הישראלי ותביעות בבית הדין לעבודה. מסתנן שעובד באותו התפקיד מרוויח אפילו פחות מ-1,000 שקלים בחודש עבור 12 שעות ביום עבודה, 7 ימי עבודה שבועיים, בלי יום מנוחה, בלי הפסקות ועם יחס משפיל ומבזה. "סוסי עבודה" כמו שאמרה אחת הקבלניות. בושה וחרפה שמשלמים לעובדים זרים סכום גבוה ממשכורת חציונית לאזרח ישראלי במדינתנו. חרפה שמעבידים אותו 12 שעות ביום, 7 ימים בשבוע ללא זכויות בסיסיות - וזה לעובד ברשיון. מסתנן מקבל 800 שקל בחודש עבור אותה כמות שעות ואותם תנאי העבודה כמו של העובד הזר ברשיון. געגועים לימי העבדות של הכושים. המעסיקים הישראלים שמעסיקים מסתננים באופן לא חוקי ללא ביטוח ובתנאי עבדות הנם צדיקים, ממש חסידי אומות העולם.
אם נשווה בין הדרישה העצומה כביכול לעובדים בתחומים הנידונים, שעובדים ישראלים כביכול לא מסוגלים לספק, לבין השכר המגוחך בהם, נגלה את האבסורד החבוי בכתבה. ניקח את משק הפרחים של עופר, שמפסיד כביכול 4.5 מיליוני שקלים בשנה כתוצאה ממחסור בידיים עובדות. נניח באופן נדיב שחסרות לו 20 ידיים עובדות - כמות יפה של עובדים ללא ספק. עבודתם של עובדים אלה הייתה מניבה רווח נוסף של 4.5 מיליון ללא השקעה נוספת. חשבון פשוט מורה שעופר יכול לשלם לכל אחד מעובדים אלה מעל ל-16,000 שקלים בשנה, ועדיין להישאר עם רווח של 500,000 שקלים. של 16,000 ש"ח לחודש אין לי שום ספק שעופר יוכל להשיג עובד ישראלי. אם ישלם רק 8,000 ש"ח בחודש, שהם פי 2 ממה שעובדי החקלאות הזרים משתכרים כיום (לפי הכתבה) ישראלים כן יגיעו לעבודה. 8,000 ש"ח הם יותר ממה ש60% מהישראלים מרוויחים, ובלי ספק יימצאו קופצים רבים על המשרה.
מנין מגיע, אם כן, המחסור של עופר? צריך לעשות הבחנה בין שלל המסתננים הלא חוקיים מהשנים האחרונות לבין עובדים זרים חוקיים באישור. עובדים זרים חוקיים עובדים בעבודות קשות מאוד, מתישות מעייפות וסוחטות. רוב הישראלים לעולם לא יעבדו בזה. הם לא יתמידו, לא יהיו מקצועיים תמיד יקטרו וידרשו שלל של דברים "תן לנוח קצת" אחרי 20 דקות. זוהי סוג האוכלוסייה שתגיע לעבוד אצל מעסיקים שלא אוהבים לשלם ולכן מעסיקים עובדים בפחות משכר המינימום, ללא תנאי עבודה נורמליים או מינימליים ובתנאי עבדות - בלי חופשות, בלי הפסקות, ללא ימי מנוחה וכדומה. עבודה בחקלאות הנה עבודה קשה מאוד, אין שום ספק. זה לא אומר שעובד זר צריך לתפוס מקום של ישראלי. לי אישית לא מתאימה עבודה פיזית וזה בסדר. אם הייתי צעירה יותר ובריאה יותר המצב היה שונה. ישראלים יודעים הכל, אבל דיבורים כמו חול. "מה זה בשבילי" "שיסלקו מכאן את כל הזרים"... בלבולי מוח, ערסיות יהירות וטיפשות.
נכון שיש הרבה שרגילים להיות מפונקים ולא לעבודות כפיים. הכל תוצאה של ערכים וחינוך. במידה והמדינה, בתור פרוייקט דגל לאומי, תעודד בעזרת הכלים שעומדים לרשותה עבודה עברית והכשרה למקצועות בתחום המכונאות, החקלאות, הטכנאות, הבניין, הסיעוד וכדומה, אחרי כמה שנים השוק הישראלי יתחיל לקצור פירות שיתגברו עם הזמן לידיי תרומה משמעותית ביותר לכלכלה היהודית ולמשק במונחי תוצר לנפש ותל"ג.
עבודה בתחומים אלו הנה עבודה קשה, אבל זו גם עבודה טובה וחשובה, בעיני הרבה יותר מעריכת דין - אחד מכל 4 ישראלים הוא עורך דין. שיא עולמי. אנחנו באמת זקוקים לזה? ואולי גם יותר מראיית חשבון. אנחנו זקוקים לחברה שבה ישראל ישקול את עבודת הבניין כאופציה אמיתית אל מול ראיית חשבון. ייתכן שזה ידרוש תשלום שכר גבוה יותר בענף הבניין, מה שאולי ייקר את הבתים (או יקטין את רווחי הקבלנים) אבל זו הדרך.
ז'אן קלוד עדיין לא התגייס. מה הוא יעשה בתורנות מטבח בגולני? מה הוא חושב, שם לא יקרעו לו את הצורה מהבוקר עד הלילה? הרי הוא עוד יטחן צעירות למוות. התוכנית הזאת בכוונה תחילה גייסה אנשים שלא מתאימים לעבודות הללו אבל בהחלט יש אנשים ישראלים שכן מתאימים לזה . מעבר לכך, המעסיקים בכוונה ניסו להכשיל אותם במשימות גדולות עליהם בתור עובדים מתחילים ללא הכשרה מתאימה וסביר להניח בהוראת ההפקה השמאלנית והדמגוגית. זהו אינו תחקיר ולא תיעוד אותנטי אלא פרובוקציה לכל דבר. הרי הציבו אנשים שיש להם אלטרנטיבות מספיק טובות ולא "חייבים" את העבודות האלו כדי להתקיים , ראו הבחור מהבניין שהציעו לו חוזה - גם אני לא הייתי עובדת בבניין אם יש לי אלטרנטיבה רווחית בתנאי משרד. דבר שני , ברור ש"להקפיץ" בן אדם פתאום לעבודות כאלו זה דבר שלא רגילים אליו ולוקח זמן להתרגל , בטח אם זה יהיה דבר נפוץ שישראלים יעבדו בזה אז יתרגלו לזה יותר מהר.
יותר מזה, השרות שמספקים העובדים הזרים והמסתננים בתמורה לכסף שהם מקבלים הוא עלוב - כמה פעמים אנחנו שומעים על עובד זר שעובד בטיפול בזקנים או בבית אבות ובסיעוד נתן מכות למטופל שלו? תראו את התחקיר ששודר בערוץ 2 בבתי אבות - מה שהבעלים של בתי העסק עושים כדי להוזיל את העלויות, כולל העסקת עובדים זרים ומסתננים בתנאי עבדות בא על חשבון הדיירים. את הזקנים הסיעודיים רוחצים רק פעמיים - שלוש בשבוע. בעקבות חשיפת גלי צה"ל ופנייתן של תחנת הרדיו וארגון "כן לזקן" בתלונה לשר הרווחה, מאיר כהן, על כך שרוחצים קשישים תשושים במוסדות רק פעמיים בשבוע, הבטיח השר שההוראות ישונו מיידית והקשישים ירחצו מידי יום! השר אף הבטיח להוסיף תקציב למוסדות לצורך תגבור כח האדם, למטרה זו.

להלן ראיונות שנערכו בנושא עם העובד הסוציאלי נתן לבון, יו"ר "כן לזקן" ועם מר מאיר כהן שר הרווחה לתכנית "יהיה בסדר" בגלי צהל

כל מי שמוכן לעבוד בתנאים הבלתי נסבלים הללו מתקבל לעבודה. מדובר על כוח אדם שעובד בטיפול ולא כולם עוברים הכשרה ועובדים אפילו עבור פחות משכר מינימום. מדובר בעבודה שוחקת. ניתן לראות מקרים רבים בהם מזלזלים בחולים, מזניחים אותם, מרעיבים אותם, מפעילים עליהם אלימות או מתעללים בהם. אם רק היו משלמים משכורת ראויה לישראלים והיו מקפידים על תנאי העבודה, ההורים שלנו היו מזדקנים בכבוד.
איוש כוח העזר בבתי האבות מתבסס על מהגרי עבודה לא חוקיים מאפריקה. על פי משרד הבריאות, אלמלא המסתננים הארתיראים והסודנים, בתי האבות לא יוכלו להתקיים כלכלית ולשלם משכורות. כדי להיות מטפל לא צריך לעבור שום הכשרה. זאת למרות שחלק מהעבודה היא גם לסייע בהכנסת צינורית האכלה דרך האף למטופלים - פרוצדורה רפואית לכל דבר. אף מעסיק לא מתעקש גם על עברית בסיסית. על פי קבלנית כוח אדם באחד מבתי האבות, המסתננים "הם סוסי עבודה, הם נהנים לעבוד שעות מרובות ולקבל את המשכורת השמנה שלהם בסוף החודש". לא ברור לי על איזה הנאה בעבודה או על איזו משכורת שמנה מדברת קבלנית כוח האדם. על דבר אחד אין מחלוקת: המהגרים מאפריקה עובדים מסביב לשעון - בביקורת שעשה משרד הבריאות נכתב: "בבדיקת סידור העבודה נמצא כי מטפלים עובדים במשמרות כפולות שבעה ימים בשבוע ללא יום מנוחה שבועי. הדבר עלול לסכן את בטיחות המטופל ובריאות העובד".



לפיכך, הסרט ה"תיעודי" הזה לא משקף כלום. לקחו חבורה של סמרטוטים מורעלים בדעות קדומות וציפו שהם יהיו שפיצים כבר ביום הראשון בעבודה? ולא רק זה, גם נותנים לאנשים פרימיטיביים במה. אני לא ממש מאמינה שאנשים יטענו טענות כמו "אנחנו העם הכי חכם" מבלי שההפקה דרשה זאת מהם, ממש כמו שאני לא מאמינה שהיפות מה"ריאלטי" היפה והחנון כל כך טיפשות. כל מי שמדבר בסרט הזה מוכיח בדיוק את ההפך. העובדים הזרים קורעים את התחת בשביל שכר נמוך, להגיד שהם גונבים עבודות ליהודים זה הבל הבלים, כאילו יש תור לראיון עבודה לעבודה בבניין או בחקלאות! ערימה של שטויות. מאיפה הם הביאו את כל האנשים האלה? איזו בושה לשמוע אותם

2 תגובות:

  1. צריך שחברת תגבור סיעוד תדאג לספק עובדי סיעוד

    השבמחק
    תשובות
    1. למה דווקא תגבור?
      ומאיפה הן יגיעו העובדות האלו?
      גם תיגבור פוגעת בזכויות העובד, גם כשהעובדים יהודים. זה מגביר את השחיקה בקרב מטפלים והתחלופה תהיה מהירה ואפילו התעללות בגלל שהאוכלוסיה שתעבוד כמטפלים לא תהיה איכותית, כמו חולי נפש שלא יקבלו אותם למקום אחר. למה שהמטפלים יעבדו מסביב לשעון? למה לאלץ אותם לגור בבית המטול מסביב לשעון כשיש להם ילדים קטנים בבית ומשפחות?

      מחק