מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 1 ביוני 2015

בבתי הספר בישראל מלמדים בנות לא להאנס







תלמידות בכל רחבי הארץ נלחמות בשבועות האחרונים, לאור שינויי מזג האוויר והעליה בטמפרטורה, על זכותן להתלבש בהתאם לעונות השנה מבלי להיות מוגדרות כשרמוטות על ידי צוות המחנכים בבתי הספר. מדובר במחאה נגד האפליה המקוממת, האוסרת עליהן להגיע לבית הספר במכנסיים קצרים בזמן שלבנים מותר. אמנם, הלכה זו מגובה בתקנון בית הספר, אך היא תקפה הן לתלמידות והן לתלמידים. עם זאת, אוכפים אותן לגבי תלמידות בלבד.
ראיתם פעם עורכת דין שמגיעה לבית המשפט בבגד ים וכפכפים? גם אני לא. ורופאה שמגיעה לבושה בפיג'מה לעבודה במיון של בית החולים? או דייל במכנסיים קרועים?
תלמידות לא צריכות להגיע במכנסיים קצרים לבית הספר. גם לא תלמידים. ואם כבר, גם לא סטודנטיות או סטודנטים. או מרצים. בית ספר הוא מוסד, וככזה יש לו קוד לבוש. הוא איננו מועדון בפינת רחוב ואין סיבה שמי מנערותיו או נעריו יהלכו בו במכנסיים קצרים. גם לשומר בכניסה לקניון חם, אבל האם זו סיבה מספקת עבורו להגיע במכנסיים קצרים לעבודה?
נכון, בית ספר אמור להיות מקום המכיל את התלמידים רוב שעות היום. אחד מתפקידיו העיקריים של בית הספר, כל בית ספר, מגדול ועד קטן, הנו להעניק לכל תלמידיהם את האפשרות להגשים את כל מי ומה שהם ולבטא את אישיותם. ועדיין, לחופש יש גבולות, ומכנסיים קצרים, שבקלות יכולים להפוך קצרים מדי, הם בדיוק אחד מאותם גבולות נכונים שמוסד צריך לשרטט ולהתוות בין כתליו. אין זה עניין של צניעות, אלא של הלימה.
תראו את התשובות הדוחות שחלק מהן קיבלו מטעם צוות המחנכים כשהעזו לשאול למה מפלים אותן בלבוש ומפעילים עליהן איסור הזוי: 
"זה מסיח את דעתם של הבנים",
"את אובייקט מיני בעיניהם"
ו"כאשר את באה במכנסיים קצרים את מפתה ומושכת את תשומת לבם של הבנים".
תלמידות שהעזו להגיע לבית הספר במכנסיים קצרים לא הורשו להיכנס למתחם ולממש את זכותם לרכוש השכלה בהתאם לחוק חינוך חובה. הנערות שהעזו לבוא במכנסיים קצרים, כמו שהנערים מגיעים, הושעו מבית הספר וזאת למרות שהנערים לא הושעו ולמרות שהתקנון אוסר גם על הנערים להגיע לבית הספר במכנסיים קצרים.
זוהי אינה רק הפרה בוטה של תפקיד המורה והמנהל/ת כשהם מספקים תשובות אלה. מדובר בדברים איומים שהם מלמדים את הבנות האלה, וגרוע לא פחות – אילו דברים הם מלמדים את הבנים? שהאחריות לא לפגוע בגוף של אישה, לא להטריד אותה, לא להפוך אותה לחפץ, היא בידיה בלבד. שמי שמוטרדות, מותקפות, נאנסות, הן רק מי שמתלבשות בלבוש חושפני. שיש בכלל קשר בין הבגדים שנערה או אישה לובשת לבין הזכות של אדם אחר לגעת בה בלי הסכמתה המפורשת. שנערים לא מסוגלים ולא אמורים לגדול להיות גברים חכמים ורגישים שרואים בנשים בנות אדם שוות. שהיא זו שאחראית לא להאנס, כשלמעשה, האנס הוא זה שאחראי לא לאנוס, לכבד את גופה של האישה ואת זכותה לא להיות מותקפת, לא להאנס.




אנונימיתאני תלמידת כיתה ט' בבית ספר חילוני לגמרי.בתאריכים 19-21.5 היינו בטיול שנתי בצפון, מי שלא יודע/ת בימים האלה הי...
Posted by ‎מפסיקות לשתוק-נלחמות למען החופש והשוויון‎ on Monday, June 1, 2015


הפוסט הנ"ל ממחיש את מה שהנערים והנערות מפנימים כתוצאה מהחינוך המחורבן והפנמת הערכים שמנסים להטמיע בבתי הספר בישראל. חשוב להבהיר, מיותר ללמד נערות לא להאנס, לשמור על הכוס שלהן, להתלבש צנוע וכדומה. יש לתת חשיבות בחינוך נערים לא לאנוס, לכבד את רצונה של הנערה לקיים או להמנע מקיום יחסי מין. לא לחתור לקבלת הסכמה ליחסי מין מצידה, להשקות אותה באלכוהול עד שלא תוכל להתנגד וכדומה. יש להביא לכך שהיא תרצה לקיים יחסי מין. זהו הבסיס לכל חינוך מיני, למניעת אלימות ותקיה על רקע מיני.
בפועל, נשים שלבושות מכף רגל ועד ראש נאנסות. הן לא צריכות להתלבש בצורה חושפנית כדי להאנס. ולראייה, מקרי האונס בדרום צרפת הנן מהנמוכים בעולם ולמרות שחופי הנודיסטים באזור נמוכים. לעומת זאת, מקרי האונס בארצות ערב הנם מהגבובים בעולםץ שם, האישה נחשבת לחפץ, לרכוש. מחובתה להתלבש צנוע כי היא רכושו של אביה עד שהוא מוכר אותה למי שהולך להיות בעלה. לכן, היא לבושה כמו אישה טאליבן.
נערות ונערים אלו נמצאים בגיל בהן מיניותן מעוצבת. מחאה זו מקורה בכך שהן נאלצות להתאמן בימים חמים אלו עם מכנסיים ארוכים, לעומת הבנים שמגיעים עם מכנסיים קצרים. תארו לכם איזה מוסר השכל הם אמורים להפנים בעקבות כפייתן של הוראות אלו על נערות בלבד למרות שבתקנון הם תקפים גם על הנערים הלומדים איתן בבית הספר.
אני מחזקת את ידיהן של נערות אמיצות אלו, שנלחמות על זכותן לא רק למכנסיים קצרים, אלא למערכת חינוך שוויונית וצודקת. מוטל על שר החינוך, נפתלי בנט, להוציא הנחיה מפורשת לכל בתי הספר בארץ, האוסרת על אפליה בקוד הלבוש בין בנים לבנות.
למאבק המכנסיים הקצרים יש היבט חשוב, משמעותי וגדול לאין-שיעור. הוא מעמיד בראש חוצות את השאלה המתבקשת כל כך: אם נערות אינן מורשות להגיע במכנסיים קצרים, מדוע מורשים נערים לעשות כן? מדוע גופן של נערות נחשב לאובייקט מיני בעיני המוסד המתיימר לחנכן, בעוד גופם החשוף של נערים הוא לגיטימי וראוי לחלוטין? המפשעות של אף אחד לא שוות פחות או שוות יותר. חוק שחל על אחת, צריך לחול על כולם. קוראים לזה שוויון. בית ספר המפלה בין אחד לאחרת, בית ספר שאיננו משכיל לקיים את השוויון המתבקש כל כך, איננו, חד משמעית, מוסד חינוכי. ואפליה שכזו היא חמורה יותר מכל הפרה של קוד לבוש זה או אחר. מכנסיים קצרים צריכים ללבוש רק מחוץ לגבולות בית הספר, הן על ידי תלמידים והן על ידי תלמידות. לכן, על הכלל הזה לחול על תלמידות ותלמידים כאחד. ללא אפליה, ללא הבחנה בין אחד לאחר, עם מסר פשוט: ישנם עשרות ומאות מועדונים שישמחו לראות את המכנסיים הקצרים שלכם. בית הספר איננו אחד מהם 
מחאה זו באה לידי ביטוי בתקופה מתאימה וראויה במיוחד, כאשר מתרחשת בירושלים מצעד "השרמוטות" השנתי. מדובר בצעדת מחאה שנוסדה בשנת 2011 ברחבי העולם, אחרי ששוטר קנדי הצהיר בנאום על אלימות מינית שנשים "צריכות להפסיק להתלבש כמו שרמוטות." המסר של הנערות בבתי הספר והמסר של הנשים שצועדות במצעדי השרמוטות ברחבי העולם הנו הכי פשוט שיש והגיע הזמן שיופנם: מי שמתלבשת חשוף לא מזמינה אלימות מינית ואונס. מי שאינה בתולה לא מזמינה אלימות מינית ואונס. מי ששוכבת עם יותר מגבר אחד לא מזמינה אלימות מינית ואונס. אף אחת אף פעם לא מזמינה את זה, והתוקף הוא תמיד האשם היחיד.
 לאירועי מצעד השרמוטות 
 לעמוד המאבק של מחאת התיכוניסטיות בפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה