מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 9 באוקטובר 2015

מבחן בוזגלו - הסרט המלא (מה משמעות השם בוזגלו בישראל?)








הזהות הישראלית דרך השם בוזגלו - בוזגלו הוא לא שם משפחה רגיל בישראל, הוא שם שמסמן את השד העדתי. בשנת 76, השופט אהרון ברק טבע את הצירוף "מבחן בוזגלו" - השופט ברק החליט לקיים חקירה משטרתית של בכיר בקופת חולים בן העדה האשכנזית במתקן משטרתי הייתה צעד נחוש ואמיץ באותם ימים. בהתייחסו להחלטה, אמר ברק: "דין ידלין - כדין בוזגלו". המשמעות הייתה שאין הבדל בפני החוק בין החזק לחלש, ובהתאמה לאותם ימים, בין מי שנתפס כחזק - אשכנזים ותיקים לעומת החלש - בני העליות החדשות ובעיקר המזרחים.
בשנת 1976 הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, אהרן ברק, לפתוח בחקירה פלילית נגד אשר ידלין במה שנודע לימים כפרשת ידלין. ידלין, פעיל מרכזי במפא"י שעמד להתמנות לנגיד בנק ישראל, נחשד בגנבה וקבלת שוחד במסגרת תפקידו הקודם כיו"ר מרכז קופת חולים כללית. כאשר ביקשו מברק לקיים את חקירתו של ידלין במשרדו, הורה לזמן את ידלין לחקירה במתקן משטרתי ואמר כי מעמדו של חשוד, רם ככל שיהיה, צריך להיות שווה למעמדו של אזרח פשוט מן השורה. לבסוף, ידלין הורשע ונידון לחמש שנות מאסר.
הסרט ינסה לבחון מה משמעות השם בוזגלו בישראל העכשווית, האם מדובר בשם ככל השמות? או שהשסע העדתי עדיין מסמן את בוזגלו כשם בעל משמעויות מסוימות? צפו בסרט המלא



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה