מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 25 בדצמבר 2015

יום הולדת 90 היום לגאולה כהן






גאולה כהן, שתיבדל לחיים ארוכים, נולדה היום היום לפני 90 שנה (25.12.1925).
כהן גדלה בשכונת כרם התימנים, למדה בבית הספר העממי "בלפור", בסמינר למורות וגננות ע"ש לוינסקי, ממנו גורשה כשהצטרפה לאצ"ל וכן למדה מדעי היהדות, והרוח, פילוסופיה, ספרות, ומקרא באוניברסיטה העברית בירושלים.
ב-1942 התגייסה לאצ"ל וכשנה לאחר מכן הצטרפה ללח"י, בו שם הכיסוי שלה היה "אילנה". בלח"י הייתה קריינית תחנת הרדיו המחתרתית "קול המחתרת העברית" הודות לבקיאותה הרבה בשפה העברית והגייתה הספרדית. בשנת 1946 נתפסה באמצע שידור על ידי הבריטים ברחוב השומר בתל אביב, ונדונה לשבע שנות מאסר. היא נכלאה בבית הסוהר לנשים בבית לחם, ונפצעה במהלך ניסיון בריחה מהכלא שנכשל.
כשנה לאחר מכן, תכנן יצחק חסון, מפקד ירושלים וראש המודיעין, את בריחתה מבית החולים לאסירים, בסיוע ראובן גרינברג שגייס למשימה את ידידו, יוסף אבו גוש ושני בני דודיו. במהלך הבריחה התחפשה לערביה. לאחר שהבריאה נצבע שערה לבלונד ובעזרת שמלה חומה ונעליים של נורית, יכלה לנסוע באוטובוס ציבורי לתל אביב מבלי שתזוהה בביקורת הבריטים. לאחר בריחתה הסתתרה זמן מה בחיפה ואחר חזרה לפעילותה המחתרתית. היא אף שימשה כעורכת העיתון "חזית הנוער" של הלח"י.
בשנת 1972 חברה לתנועת החרות. בבחירות לכנסת השמינית שובצה במקום ה-35, משבצת הנשים, במקום אסתר רזיאל-נאור ונבחרה לראשונה לכנסת מטעם הליכוד. בשנת 1977 שובצה במקום ה-17 ברשימה. בשנת 1979 ייסדה את התחיה שנקראה תחילה "התחיה-בנא"י". כיהנה כיו"ר ועדת הקליטה של הכנסת.
בשנת 1980 העלתה את חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל בכנסת יחד עם יצחק שמיר ואחרים מתנועות הימין. נושא אחר בו בלטה בהיותה חברת הכנסת (ואף לאחר מכן) היה בדעותיה, אותן הביעה במאמרי עיתונות ובנאומיה בכנסת, לגבי המפלגות הערביות. היא נהגה לטעון לגביהן, כי הללו שלוחות של אש"ף בפרט והלאומנות הערבית בכלל וחותרות תחת קיומה של מדינת ישראל , ולכן פסולות מלהשתתף בהכרעות בסוגיות ביטחוניות ואף מלהתמודד לכנסת בכלל. היא גם פעלה, על סמך טענות אלו, לפסילת הרשימה המתקדמת לשלום מהתמודדות בבחירות לכנסת שהיו ב-1984 וב-1988. בשנת 1990 נבחרה לסגנית שר המדע והטכנולוגיה ופרשה מהתפקיד כעבור שנה. כיהנה כחברת הכנסת עד 1992 וחזרה לליכוד מיד אחרי הבחירות לכנסת ה-13. בפרימרייז לקביעת רשימת הליכוד לכנסת ה-14 לקחה חלק, הגיעה למקום ה-22 ושובצה במקום לא ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת ה-14.
כהן היא כלת פרס ישראל לשנת תשס"ג על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה