מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 18 בינואר 2016

מה קורה לנוסעים לא חגורים בזמן תאונה?











הסרטון לעיל הנו הדגמה מעולה שממחיש מה קורה אם לא חוגרים חגורות בטיחות כשרכב מתהפך. בתחילת הסרטון הרכב האדום נגרר על ידי משאית / דחפור כאשר הרכב למעשה באוויר ולכן החיכוך היחיד שפועל כאן הוא זה שבין גלגלי הגורר לבין הכביש. בעת שהגורר מגיע לקצה הכביש הוא מאט בפתאומיות (כלומר על פני זמן קצר) על הגבול שבין הכביש הסלול לבין משטח החול, אשר לו מקדם חיכוך גבוה בהרבה מזה של הכביש. מרגע העצירה והלאה, הרכב האדום נתון לחסדי התנועה המקורית שהייתה לו בעת שנגרר - הוא מתמיד בתנועתו למשך שבריר שניה באוויר, פוגש אז את הקרקע החולית המחוספסת ועובר לדינמיקה שונה לגמרי - הוא מתגלגל וכמעט שאינו מחליק!
הרכב מתגלגל , תוך כדי שהוא משליך החוצה את כל הפריטים הרופפים שבו - כן, כן, גם הנוסעים *הלא חגורים* בהחלט עלולים להיכלל ברשימת "הפריטים" המועפים. ההעפה עצמה מתרחשת בגלל כוח צנטריפוגלי/הכוח הפועל על ה"חלקים הרופפים" הנו צנטרפיטלי הפועל על הפריטים ממרכז הסיבוב כלפי חוץ / בגלל התמדה בתנועה קווית כנגד הסיבוב, איך שלא תרצו להסתכל על זה, שתי הגישות תקפות. הכוח הצנטריפוגלי אכן לא קיים, כאשר בוחנים את המתרחש מבחוץ. כלומר יחסית לנקודה שאינה מאיצה (כמו צופה העומד על הקרקע). מבחינת הבובה שבפנים שאינה חגורה (או האדם הלא חגור מבפנים), אין לה דרך לדעת על הסיבוב של הרכב ולכן מבחינתה להתמיד זה להישאר ברכב.
עם זאת, משהו בכל זאת מעיף אותה החוצה - משהו שניתן לתיאור מתמטי על ידי כוח לכל דבר. זה הוא הכוח הצנטריפוגל. הראשון שנזרק מהרכב "מבלה" 5 שניות באוויר עד שהוא פוגע באדמה. אך מה שחד משמעי - אסור להסתכן בכביש! הזרקות מהרכב מגדילה את הסיכוי למוות בכ-70%. הרכבים של היום מתוכננים לספוג את האנרגייה של התאונה. לא רק בחזית אלא גם בעת התגלגלות. הגוף שלנו לא. לא נוסעים בלי לחגור. חגורת בטיחות עוזרת לשרוד בערך 97 אחוזים ממקרי התאונות, ועדיף לקחת את הסיכויים האלה מאשר את השלושה אחוזים הנותרים, תמיד.
בנוסף, גם בהתהפכות עדיף שלא לעוף מהרכב. ברוב המקרים, הרכבים של היום בנויים כמו כלוב, שנמעך מקדימה ומאחורה כדי לספוג את הנזק, אבל נשמר מספיק מרווח ושלם בשביל שתוכלי לשרוד. הדינמיקה של כל תאונה היא ספציפית, ואין אף דרך לוודא מה היה קורה לו הנפגע היה בדינמיקה שונה משהתרחשה בפועל. ברור שחגורה עשויה להציל חיים/להפחית פגיעה בדינמיקות שונות של תאונות. מצד שני, ישנן דינמיקות של תאונה בהן החגורה לא תשפר את שרידות הנפגע, או אף תגרום מוות. חגורת בטיחות משפרת את סיכוייו של נפגע תאונה בחלק גדול מהמקרים, אלמלא כן כבר היו מוותרים עליה. התהפכות והתדרדרות לתהום הם מקרים בהם קשה יותר להעריך את מידת האפקטיביות של חגורת הבטיחות, וכמובן שאיש לא יכול להבטיח שאדם הנזרק מרכב יפול דווקא על משטח חול רך. יש דברים שישארו בידי "אלת המזל" גם עם טכנולוגית העתיד. המדע סיפק לנו טכנולוגיות מדהימות, אך כשתקלות מתרחשות, הן גם עלולות להפוך למלכודת מוות - תשמרו על עצמכם, ותחגרו חגורת בטיחות. לתשומת ליבכם, תעשו שימוש בטכנולוגיית רדאר למניעת תאונות דרכים

אז סעו בזהירות. נסיעה נעימה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה