מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 29 באוקטובר 2011

המרכז האוניברסיטאי באריאל תהפוך בשנה הבאה לאוניברסיטה





שוב שמעתי את השמועה הזו השבוע, והפעם מפיו של אחד מהמרצים במרכז האוניברסיטאי באריאל - שבשנה הבאה המכללה תהפוך לאוניברסיטה. השמועה הזו רצה כבר למעלה מ-15 שנים. זו לא בדיוק שמועה יותר מאשר רצונו של הלב.
ב-15 השנים האחרונות, המכללה עשתה ככל יכולתה כדי לקבל מהמוסד להשכלה גבוהה מעמד של אוניברסיטה. עד היום, היא ניתקה את הזיקה שהייתה לה לאוניברסיטת בר אילן. עד שנת 2002, כמדומני, היא שמשה שלוחה של האוניברסיטה. הרמה האקדמית של מסלולי הלימוד בה שופרו באופן משמעותי והיא קיבלה הכרה מהמל"ג למסלולי לימוד נוספים. מלמדים בה מרצים בעלי שם בתחום ואף יש בה מכון מחקר וספריה אקדמית שכמעט הצליחה להרשים אותי [רק ספריה אחת הפרוסה על שלוש קומות אבל פתוחה עד חצות. למה רק שלוש קומות? כי באוניברסיטת בר אילן, לכל פקולטה יש ספריה נפרדת בגודל שלוש קומות. הספריה הזו משמשת את כל הפקולטות במכללה], חברי סגל עוסקים במחקר במסגרת המכללה, כולל מרכז למחקר ופיתוח בתחומי הלייזר, הפיזיקה והחומרים ויש להם לא מעט פרסומים.
 המקסימום שהיא הצליחה להשיג זה הכרתה ממכללה למרכז אוניברסיטאי. אף אחד לא יודע מה זה. יודעים מה זה מכללה, מה זה אוניברסיטה, אבל לא בדיוק מה זה מרכז אוניברסיטאי. את ההכרה הזו הם השיגו במחטף, מאחר ומעמדה של המכללה האקדמית יהודה ושומרון מעורר מחלוקת ולא מסיבות אקדמיות. בדרך כלל, לוקח למל"ג בין שנתיים לשלוש שנים לאשר את מעמדו של מוסד אקדמי, ובכלל זה לאשר את מעמדו כאוניברסיטה.
במקרה של המכללה האקדמית יהודה ושומרון, הליך האישור נפרס על פני 15 שנים מסיבות פוליטיות. המכללה נמצאת באריאל, עיר המוכרת כהתנחלות בגדה המערבית. יש הטוענים, כי מיקומה של המכללה הנו במסגרת מדיניות יהוד ממשלתית של יהודה ושומרון, כמו שעשו בכרמיאל. העיר אריאל אינה עיר של מתנחלים חובשי כיפה סרוגה כמו שמוכר במסגרת המודעות הציבורית. עיקר תושבי העיר הנם בני העדה התימנית וכן, תושבים שעלו במהלך גל העליה האחרון מברית המועצות לשעבר. מדובר, למעשה בעיר המורכבת בעיקר מתושבים חילונים.
המחלוקת בנוגע למכללה האקדמית יהודה ושומרון באריאל ובנוגע לעיר אריאל בכלל הנה מיקומה בשטחים. יצירת ייהוד ביהודה ושומרון, או רצף טריטוריאלי של אוכלוסיה יהודית, עשויה ליצור חזקה על האזור, דבר שימנע את החזרת הקרקעות בהסכם עתידי אפשרי לרשות הפלסטינית. דיברו אף על יצירת מובלעת טריטוריאלית של מדינת ישראל בתוך שטחי הרשות כמו שבעבר הייתה האוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים.
השמאל מתנגד ליצירת חזקה זו מסיבות פוליטיות וסמולניות ומכיוון שרוב אנשי האקדמיה הנם אנשי שמאל, ביכולתם להשפיע על עיכוב ההחלטה. ואכן, אני מסכימה שמבחינה אקדמית, המכללה האקדמית יהודה ושומרון באריאל זכאית לקבל מעמד של אוניברסיטה בלי קשר לפוליטיקה. הרי גם בלעדי האישור, יש רצף טריטוריאלי של ישובים יהודיים באזור. מעמדה של המכללה מהווה עיגון המעמד.
המדינה צריכה עוד מוסד אקדמי, חסר לה רופאים, מורים טובים, מהנדסים ואקדמאים בכלל, בלי לדבר בכלל על המחקר. במסגרת המכללה ניתן לקבל תואר במסגרת מסלולי לימוד כגון אדריכלות, מסלולי הנדסה שונים, כגון הנדסת תעשיה וניהול והנדסת חשמל, בתחום מדעי הטבע, כגון פיזיקה רפואית, פיזיקה יישומית, מדעי המחשב ומתמטיקה, הפקולדה למדעי החברה והרוח מאפשרת לקבל תארים במסלולים כגון קרימינולוגיה, כלכלה,מנהל עסקים, עבודה סוציאלית, מדעי המדינה ועוד, בית הספר לתקשורת ואף בית הספר למדעי הבריאות, המאפשר ללמוד במסגרת תחומים כגון מנהל מערכות בריאות ופיזיותרפיה. בנוסף, יש במכללה בית ספר להנדסאים, או המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה ביהודה ושומרון המספק הכשרה מטעם התמ"ת - מה"ט.
אז כן, עדיין מדברים על הפיכתה של המכללה האקדמית יהודה ושומרון באריאל לאוניברסיטה. המכללה זכאית למעמד זה. אמנם חלק מהסיבות הנם ממניעים פוליטיים ימניים, אך ההתנגדות נובעת נטו ממניעים פוליטים סמולניים ולא מסיבות אקדמיות גרידה. זה לא יאה למנוע פיתוחה של עיר הרביעית בגודלה ביהודה ושומרון ממניעים פוליטיים. המדינה צריכה עוד אוניברסיטה טובה ועוד אקדמאיים מוצלחים. מעניין שעל פי ויקפידה, המכללה אמורה לקבל מעמד של אוניברסיטה ביולי 2012. מי יודע, אולי זה באמת יקרה אחרי מאבק של 15 שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה