מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 24 במאי 2013

איפה ואיפה בגביית מסים - משה פרץ והזמר המזרחי לעומת האחים עופר, תשובה וטייקונים אחרים.




אבסורד. משה פרץ נעצר ומואשם בגין העלמת מס אך טייקונים לא מואשמים בגין אי תשלום תמלוגים. שלוש שנים אחרי שנעצר לחקירה, משה פרץ ואמרגנו מואשמים על ידי רשות המסים בהעלמת מליון שקלים מהכנסותיו של הזמר. כנ"ל לגבי קובי פרץ, אייל גולן ושותפים. במקרה מדובר בכוכבי הזמר הים-תיכוני. במקרה, כולם גם ממוצא מזרחי.
ואכן, עוד בחקירה של אייל גולן , עלו טענות כנגד רשות המיסים שהיא מפלה לרעה זמרים מזרחיים ונוטה לחקור אותם יותר. גורמים ברשות מחו וטענו שמדובר בהבל הבלים, מאחר ורוב הזמרים המזרחיים לא חשודים בשום עבירות ואין לחקירות של מס הכנסה שום קשר למוצאם, לעדתם ולדתם של הנחקרים.





מצד שני, בהתאם לשיטת השקשוקה, הבנקים והמדינה מפלים בין האזרחים. האפליה של הבנקים בין לקוחותיהם מתחילה כבר בשלב חלוקת האשראי. תשובה, דנקנר וחבריהם מקבלים עוד ועוד אשראי בתנאים מגוחכים. האשראי ניתן בתמורה לבטחונות לא מספקים. במקביל, הבנקים מבצעים תספורת לחובות של מליונים של טייקון כושל כזה או אחר שלא מסוגל לעמוד בתשלום חובותיו. בנק לאומי כמעט השלים הליך תספורת ל-150 מליון שקלים אותם חייב לו נוחי דנקנר. מוטי זיסר חייב מיליארדים וגר באחוזה עם קולנוע ובאולינג. תספורות אג"ח נוספות כבר בוצעו לטייקונים רבים בעבר שצברו חובות בזכות הלוואות שלקחו מכספי הציבור. למרות שצברו חובות כה כבדים, הם ממשיכים לגור בכפר שמריהו ובסביון, מורמים מעם, ממשיכים באורח החיים הראוותני לעומת הציבור שצריך לוותר על כספי הפנסיה שהועברו לטייקונים, אשר צברו חובות ללא ביטחונות, לפחות לא כאלו שהבנק יממש.
הקלות שבה הבנקים מחלקים אשראי לטייקונים שהוכיחו את כשלונם פעם אחר פעם מסוכנת במיוחד לאור הריכוזיות של המערכת הפיננסית בישראל. לא יתכן שהחלטות על הלוואות ענק כאלה מתקבלות בלחיצת יד בין מנהל או מנהלת הבנק לבין בעל החוב. במקביל, אזרחים מן השורה לא מצליחים לקבל אשראי ועומדים בפני ריביות מפלצתיות בשוק האפור ובחברות האשראי החוץ בנקאי. הדבר מוכיח שהמפקח על הבנקים נרדם בשמירה. רק השבוע, אדם ירה בבנק הפועלים והרג 4 אנשים בגלל חוב של 6,000 שקל כשהבנק סרב ללכת לקראתו. הבנקים נוהגים בדורסנות כלפי האזרח הקטן בטיפול בחובות קטנים יחסית, אל מול מחיקות הענק של חובות הטייקונים מבלי שנדרשו לממש את הערבונות ולעקל את רכושם.
במקביל, ישנם יחסים הדוקים בין בכירים במגזר הציבורי והתקשורתי לבין טייקונים כגון האחים עופר, ידידות קרובה שמתגמלת את שני הצדדים. הקשר בין ההון לשלטון מעיד על שחיתות. אותי מסקרן לדעת, איך אדם כמו סילבן שלום שכל חייו היה עובד מדינה וכיום משרת את המדינה כשר האנרגיה והתשתיות מחזיק ברכוש בשווי 150 מליון שקלים? במקרה סילבן שלום גם נדרש לדון בעניין התמלוגים שתשובה אמור לשלם למדינה בגין הגז כמשאב לאומי של ישראל והסחר בו בישראל ובעולם.... מיקריות? איך אנשים כמו ברק, יעקב שטרית, נתניהו, מרידור ושות' הפכו למליונרים? חברי הכנסת ועשרות עובדי מדינה, במיוחד עובדי משרד האוצר, עובדים עבור החברות שבשליטת הטייקונים מיד לאחר פרישתם מתפקידיהם הציבוריים. אבל רובם שמרו על רצף תעסוקתי כעובדי מדינה... אני נמנעת מלהשתמש במונח שוחד שמתעקשת לצוף שוב ושוב מאחר ואין לי הוכחה שמישהו קנה אותם.

הנקודה היא שכל אחד צריך להתפרנס ממשהו. האחים עופר לא משלמים למדינה תמלוגים על המשאבים מים המלח. תשובה לא משלם תמלוגים על הגז כמשאב טבע. נוחי דנקנר כמעט והצליח להתחמק ממכירת I.D.B ומחיקת חובות בסך 150 מליון שקל לבנק לאומי. במדינה מתוקנת, טייקון כזה היה מפסיק לגור בווילה מפוארת עם מטוס וצי מכוניות ומוכר את נכסיו בדמות נדל"ן ומניות שהוא מחזיק בחברות, זאת מאחר והוא חייב לשלם ולהחזיר את חובותיות לבנק. אם לא, יש לעקל לו במיידי רכוש, להוציא אותו מהבית ולקחת לו את המטוס ואת הרכב, כמו שעושים לכל בנאדם רגיל. לא יקרה כלום אם הטייקונים יעברו לגור בדירה שכורה ויממנו את חובותיהם לבנק באמצעות מכירת נכסים. 
בהתאם לשיטה המיושמת כיום בישראל, לפיה מוחקים חובות של מליונים לטייקונים ולא מאלצים אותם להחזיר חובות ולשלם תמלוגים שהם חייבים למדינה, למה שמשה פרץ ישלם תמלוגים על הקול שלו? למה רשויות האכיפה עושות איפה ואיפה, מוותרות לטייקונים אבל דורשות כספים מהזמרים ומאנשים כמוני? למה הבנקים לא דורשים החזר חובות מהטייקונים אבל דורשים מהאזרח הקטן? בואו כולנו נהיה כמו איטליה, שם שולטות המאפיות וכולם עוברים על החוק.

לעומת זאת, בזמן שהוא חייב מאות מיליוני שקלים, נוחי דנקנר ממשיך להחזיק בווילה שלו בהרצליה פיתוח - ששוויה מוערך ב-40 מיליון ש"ח. לאחרונה פורסם שהוא דאג לרשום חצי ממנה על שמה של אשתו. הבנקים, כך נראה בינתיים, לא ממהרים לגבות את הכספים שהוא חייב.


אף אחד מאיתנו לא היה זוכה ליחס כזה כשהוא חייב גם סכומים קטנים בהרבה מהסכומים שדנקנר חייב. בריכה שברשותו היא בגודל של דירת שלושה חדרים טיפוסית. בנוסף, הוילה כוללת ג'קוזי, חדר כושר, חדרי ארונות, והכל משתרע על שטח של לא פחות משני דונם - ובינתיים החובות שלו לא מכוסים.

מה שקרה עם נוחי דנקנר לא יכול להישאר לספרי ההיסטוריה. השיטה המעוותת שאפשרה לו למנף את עצמו לדעת, על חשבון כספי הציבור, תוך סיכון המשק כולו - עדיין קיימת וחייבים להסיק את המסקנות כדי שזה לא יקרה שוב. ניסינו להביא להקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית - אבל המהלך נתקל בהתנגדות של שר האוצר, למרות שהייתה תמיכה רחבה - מהקואליציה והאופוזיציה. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה