מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 14 בדצמבר 2018

האמת העצובה על Live Aid

72,000 צופים באצטדיון וומבלי בלונדון, אנגליה


השיר שחתם את האירוע היה בביצוע כל האמנים שלקחו חלק בקונצרט יחד על הבמה.
כנראה שכולכם מכירים ברמה כזו או אחרת את קונצרט הצדקה Live Aid, שחזר לאחרונה לתודעה בעקבות הסרט רפסודיה בוהמית.
קונצרט הרוק שהתקיים בקיץ 1985 יוזם על ידי המוזיקאים בוב גלדוף האירי ומידג׳ יור הסקוטי, ומטרתו הייתה גיוס כספים לטובת סיוע הומניטרי לתושבי אפריקה, ואתיופיה בפרט, עת תקופת הרעב במדינה. הקונצרט ריכז לבמה אחת את הלהקות והזמרים הפופולאריים בעולם בזמנו - להקות כמו Queen, The Who, U2, Dire Straits וזמרים דוגמת דיוויד בואי, אלטון ג׳ון, פול מקרטני ועוד רבים וטובים. המופעים התרכזו בשני מוקדים: אצטדיון וומבלי בלונדון, שהיה מרכז האירוע, בו נכחו כ72,000 צופים ואצטדיון ג׳ון פ. קנדי בפילדלפיה, בו נכחו כ-100,000.
הקונצרט הועבר בשידור ישיר באמצעות לוויינים ותקשורת קווית ל-150 מדינות ומעריכים כי צפו בו כ1.9 מיליארד אנשים - בערך 40% מאוכלוסיית העולם. לא טריוויאלי, אי שם בשנות השמונים. לאורך כל השידור הצופים התבקשו לתרום כסף בין היתר באמצעות שיחת טלפון, ולצורך העניין הועמדו 300 קווים.
בוב גלדוף מלווה את הנסיך צ׳ארלס והנסיכה דיאנה בזמן הקונצרט
בסיכום האירוע הסכום שנאסף עמד על 127 מליון דולר!
So far so good.
אלא שבאותם ימים אתיופיה נמצאה בעיצומה של מלחמת אזרחים, כאשר בראשה עומד המנהיג הטוטאליטרי מנגיסטו היילה מריאם. בוב גלדוף הצהיר כי החליט לתת את הצ׳ק שהיה בידו, כאמור על סך 127 מליון דולר, למנגיסטו ובעקבות זאת הוזהר נחרצות על ידי מספר ארגונים הומניטריים שכוונותיו של המנהיג, שאחראי על מותם של מליונים מבני עמו באותה התקופה, לא עולות בקנה אחד עם מהות התרומה. למרות הנסיונות לשכנע אותו אחרת, ומתוך תמימות, תקווה ואמונה שהמנהיג יעמוד לצדו, גלדוף לא שינה את דעתו והעביר את כל הסכום לידיו של מנגיסטו.
מנהיג אתיופיה דאז, מנגיסטו היילה מריאם
בלי להתבלבל האחרון השתמש בכסף הזה, שנתרם על ידי מליוני אנשים מסביב לעולם בשביל להביא תרופות ואוכל לילדים חולים ורעבים, לרכישת אמצעי לחימה מתוחכמים מרוסיה על מנת לרסק את האופוזיציה וכתוצאה מזה להמשיך להרוג עוד רבים חפים מפשע. בכך הוא הפך את אתיופיה, אז המדינה השלישית הענייה בעולם, לבעלת הציוד הצבאי הטוב ביותר ביבשת אפריקה.
המטרה הקדושה לשמה נערך הקונצרט לא באה לכדי מימוש - הכסף לא רק שירד לטמיון אלא במקום לשמש כאמצעי הצלה, הפך לאמצעי הרג.
בוב גלדוף סרב מאז להתראיין בנושא, אבל זו האמת העצובה מאוד על Live Aid.
בראיון שהתקיים עם בוב גלדוף במהלך יום הקונצרט התחיל השדרן להקריא כתובת אליה אפשר היה להגיע ולתרום כסף. גלדוף קטע אותו והגיב בקוצר רוח ״Fuck the address, go to the phone number...”.
פרדי מרקיורי בהופעתו האייקונית
באותה תקופה המילה Fuck נחשבה לגסה באופן חריג ולא נשמעה כלל בתקשורת. השימוש האימפולסיבי של גלדוף בביטוי נחרט בזיכרון של רבים ולימים התפתחה שמועה לפיה הוא אמר את המשפט ״Give us your fucking money”, למרות שלמעשה בהקשר זה המילה לא נאמרה על ידו.
אזהרת ספויילר קלילה לסרט Bohemian Rhapsody*
במהלך הסרט הלהקה מנסה למכור את השיר Bohemian Rhapsody למנהל חברת תקליטים. המנהל מבטל את השיר בטענה ש"אף חבורת צעירים לא תרקוד לצלילי השיר הזה ברכב". מי שמשחק את מנהל חברת התקליטים הוא לא אחר מאשר מייק מאיירס שביצע סצינה אייקונית בסרט עולמו של ווין בה הוא וחבריו רוקדים ברכב לצלילי השיר ברכב. רפרנס מעולה.
מייק מאיירס וסרטו עולמו של ווין, הם בעצם הסיבה שהשיר Bohemian Rhapsody הגיע בפעם השנייה לראש המצעדים. נגם אדם למברט שמופיע כרגע עם קווין, מופיע בהופעת אורח קטנטנה. לא אפרט את הסיטואציה כדי לא לעשות ספויילרים.

עובדות לא נכונות בסרט "רפסודה בוהמית" *כשבריאן הציג לחברי הלהקה את הרעיון שלו לשיר we will rock you (בשנות ה70) לפרדי לא היה שפם. בסרט נראה כי פרדי לא הכיר את בריאן ורוג'ר לפני הצטרפותו ללהקה.

לפני ימי קווין, רוג'ר ובריאן הקימו להקה בשם "סמייל" עם טים סטאפל כסולן ובסיסט, פרדי עקב אחר הלהקה והגיע להופעות שלה, ואף ייעץ ונתן להם רעיונות לאופן בו השירים יבוצעו. הוא רצה שהלהקה שלו תהיה מורכבת מאנשים מסורים ומוכשרים בצורה ייחודית, זו הסיבה שעזב שתי להקות אחרות לפני ש"מצא" את רוג'ר ובריאן. לאחר זמן קצר ג'ון הצטרף, והשאר היסטוריה. לימים טים ייספר בראיון כי אם לא היה עוזב את "סמייל", העולם היה מפסיד את פרדי.

*פרדי לא סיפר ללהקה שהוא חולה איידס בלייב אייד, הוא אובחן בשנת 1987 אם כי היו סימנים פיזיים להדבקות במחלה לפני. הוא לא סיפר על מחלתו לאף אחד בצורה חד משמעית, אך כולם ידעו ולא היה צורך בהצהרתו, שהגיעה לבסוף, יום אחד לפני מותו.

קווין ביצעה עוד שיר על במת הלייב אייד: crazy little thing called love

של אלביס במקור ופרדי עשה לו עיבוד חדש בעשר דקות ..במקלחת. שהיה להיט היסטרי! בארה"ב.

הסרט אמנם מסתיים בסצנת הלייב אייד, אך קווין המשיכה להופיע ברחבי אירופה, הוציאה עוד 2 אלבומים, פרדי יצא לקריירת סולו ועוד...

אם לא תמצמצו במשך 25 דקות תוכלו לראות את בריאן ורוג'ר(המקוריים) מחופשים לעובדי במה בסצנת הלייב אייד.

הפקת הסרט ארכה עשור שלם, עקב אילוצי תסריט, 2 שחקנים ראשיים שעזבו ומפיק שהסתבך עם הרשויות



הראיון עם בוב גלדוף:










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה