מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 15 באוקטובר 2022

חופש הביטוי ומגבלותיו: הגבלות על חופש הביטוי משיקולי ביטחון בישראל באמצעות צנזורה צבאית – הדין המצוי והדין הרצוי בישראל משפט משווה עם שיטת המשפט בארצות הברית




עבודת סמינריון בנושא – חופש הביטוי ומגבלותיו הגבלות על חופש הביטוי משיקולי ביטחון בישראל – הדין המצוי והדין הרצוי בישראל משפט משווה עם שיטת המשפט בארצות הברית 

ראשי פרקים 

תקציר
1 פרק 1 – סקירת ספרות
2
1 .1   חופש הביטוי – מעמדו
1 .1.1 מעמדו של חופש הביטוי
1 .1.2 מעמדו של חופש הביטוי בישראל
2
2
3
1 .2 חופש הביטוי – מגבלותיו 5

1 .2.1 מגבלות על חופש הביטוי 5

1 .2.2 מגבלות על חופש הביטוי מטעמי ביטחון
6
1 .3 חופש הביטוי במדינת ישראל ובטחון המדינה      

  1.3.1 תרומת אמצעי התקשורת לבטחון המדינה        

 1.3.2 מגבלות על חופש הביטוי בישראל מטעמי בטחון 9
9
1 1
פרק 2 – משפט משווה              

 2.1 חופש הביטוי והעיתונות בארצות הברית וההגבלה מטעמי בטחון

                2.2 הצנזורה הצבאית
1 7
1 7
1 8
פרק 3 – דיון ומסקנות
2 1
סיכום
2 6
ביבליוגרפיה
2 7
תקציר עבודה זו תעסוק בסוגיה אחת מיני רבות מתחום חופש הביטוי ומגבלותיו – הגבלת חופש הביטוי מטעמי בטחון. מדובר בסוגיה מורכבת ומהותית לעניין זכויות האדם, כחלק מהדיון הכוללני והמוסרי בנושא סיווג ההצדקות לפגיעה בזכויות האדם. רבות נכתב על ההתנגשות בין חופש הביטוי בכלל וחופש העיתונות בפרט עם ערכים אחרים, כגון בטחון המדינה וחיוניות הצנזורה כתנאי להגבלת חופש הביטוי והעיתונות. לעתים קרובות, קיימת פגיעות מוצדקות בזכויות האדם, המאפשרת יישומו של הסדר מוצדק הכולל מחיר אותו האדם משלם באמצעות הזכות שנפגעה.
בניגוד לכך, ישנם מעשים שאינם מצדיקים פגיעה באדם ובזכותו. אין ספק, כי יש להתמודד עם הסוגיה בהתאם לתקופתה.
הקונפליקט בין חופש הביטוי ובטחון המדינה הנו אחד הקונפליקטים המוכרים ביותר. ההתנגשות מתקיימת בין ערך בטחון המדינה נגד חופש הביטוי, הכולל חופש מידע, חובת גילוי המידע הנוגע לתפקודן של רשויות המדינה. שיקולים של בטחון המדינה עשויים להיות הטעמים החזקים ביותר ויכולים להצדיק הגבלה של חופש הביטוי. תפיסה זו קבלה ביטוי פורמלי בשיטות המשפט השונות ובמשפט הבינלאומי הפומבי המתירים את הגבלת חופש הביטוי מטעמים של בטחון המדינה.
לאור החשיבות הרבה של הבטחון הלאומי וההגנה עליו ובעקבות הכח הרב המופקד בידיהם של נושאי המשרות הציבוריות במסגרת רשויות הבטחון, פיקוח על תפקודן של הרשויות הללו הנו חיוני.
במסגרת זו, תבחן השאלה מהו ההסדר החוקי המצוי בשיטת המשפט בישראל בכל הנוגע להגבלות על חופש הביטוי משיקולי ביטחון? האם ההסדר הינו רצוי מבחינה נורמטיבית? לפיכך, יבחנו ההסדר הרצוי וההסדר המצוי בישראל להגבלת חופש הביטוי מטעמי בטחון. בנוסף, תתבצע סקירה של שיטת משפט משווה הבוחנת כיצד מיושם האיזון בין חופש הביטוי והעיתונות והגבלות מטעמי בטחון.

זו

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה