מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום חמישי, 10 במרץ 2011

יהורם גאון נגד המוזיקה המזרחית





בראיון לעיתון הסטודנטים של אריאל, הכריז יהורם גאון שהמוזיקה המזרחית היא `זבל שהשטן עוד לא ברא.... אני מקשיב למילים ואני לא מאמין למה שאני שומע`. בהמשך הכתבה, הוא הוסיף ש"לוקחים מוטיב אחד ודופקים לך את הראש, כדי שזה יפמפם במוח... העברית עילגת.. בושה לאינטליגנציה".





במידה והוא לא יודע לפרגן לז'אנר המתחרה לו [ברור שבתוכנית שישמיעו יהורם גאון לא ישמיעו את זוהר ארגוב וההיפך], אני לא חושבת שליהורם גאון יש זכות דיבור. באופן אישי, אני אוהדת יותר את המוזיקה המזרחית הקלאסית לעומת הפופ מזרחית - חיים משה, זוהר ארגוב, אבנר גדאסי, זהבה בן, יהודה פוליקר [יוונית זו מוזיקה מזרחית לכל דבר ואני אוהבת את סגנון הרוק שלו], אביהו מדינה, יואב יצחק, בועז שרעבי, מרגלית צנעני ועוד רבים טובים.
לא, אני לא אוהבת את הסגנון של אבי ביטר, אבל אני לא חושבת שיש קשר בינו לבין השטן. אני לא מעריצה גדולה אבל האוזניים שלי לא ישרפו לשמע שיריהם של אייל גולן, שרית חדד ועוד פופ מזרחיים דומים. אני אפילו אוהבת לא מעט מהמילים של השירים ואוהבת לא מעט מהזמרים הצעירים כמו משה פרץ, עידן יניב, ליאור נרקיס, יהודה סעדו, עמיר בניון ועוד רבים וטובים.
אם כבר, ב-MP3 שלי נמצאת המוזיקה המזרחית בצד רוק, פופ, לועזית וכדומה. עם זאת, אין אפילו שיר אחד של יהורם גאון. לדעתי, היה לו נוח מאוד כשהיה לז'אנר שלו ולשירים שלו מונופול בתחנות הרדיו. אני לא רוצה לרדת לרמה הזו ולזרוק רפש, ולכן אגדיר את הקול של גאון כייחודי, גבוה כזה, ישר מהאף. לא כוס הקפה שלי.
מעבר לכך, הזמרים בעלי האופי האשכנזי [למרות שנולד בירושלים, משום מה הוא מצהיר שהוא מזרחי/ספרדי. זה לא העניין, האופי שלו אשכנזי מתנשא] לא ששים להופיע - לא בחתונות או בבר מצוות. זה לא לכבוד שלהם. לא לכבוד של ריטה לשמח לבב אנוש, לשיר כמה שירים בחתונה, להרויח עשרות אלפי שקלים ולסגור את החודש. זמרים גדולים כמו קובי פרץ, מרגלית צנעני וחיים משה עובדים לפרנסתם בשמחה. לזה אני קוראת זמר - לא משנה איפה, העיקר לשיר.
בנוסף, מי נתן ליהורם גאון  בעלות על מה ישראלי ומה לא? ימי התהילה שלו תמו. מי הגדיר את המוזיקה שלו כישראלית ואת המוזיקה השנואה עליו כמזרחית? עד לימיו של זהר ארגוב, תחנות הרדיו לא השמיעו מוזיקה מזרחית. יחד עם זאת, ברחוב, שמעו רק מוזיקה מזרחית. אחר כך טפטפו קצת סמיר שוקרי, חיים משה אבל הבעלות בתחנות הרדיו ובערוץ הטלוויזיה היחידי שפעל בארץ הייתה על המוזיקה של האשכנזים. ברחוב עדיין שמעו מוזיקה מזרחית וערבית. אז מה כאן מוזיקה ישראלית?
השירים ה"עילגים שהשטן לא ברא" [התחביר הלא תקין והעברית המדוברת באה לידי ביטוי באחוז קטן מהשירים] אינם שונים מיתר גאוני הדור בישראל ובעולם ולראיה:
ג'סטין ביבר "בייבי, בייבי, בייבי"

רוני סופר סטאר "תשאיר לי מואה מואה
תשאיר לי ג'גה ג'גה
אולי עוד או או
רק ככה זה ביחד
ורק הראש שמסתובב לא מוצא מנוחה
תשאיר מקום לעוד סוכריה"

ויש עוד הרבה, לא רק במזרחית ולא רק בעברית.

"כשרואים אותו הולך ברחוב
או נוסע במכונית
חושבים שהוא בן אדם נורמלי,
כמו כולם.
לובש חליפה, עם קמט מתוח.
בידיו - תיק ג'ימס בונד מהודר.
נראה כמו רופא, או סוכן ביטוח.
בקיצור: בן אדם מסודר.
חוזר הביתה כל יום בחמש.
קונה בדרך פרחים או עוגה
ואף אחד לא יכול לנחש
שהאיש הזה פשוט משוגע...

אבל ברגע,
ברגע
שהוא שומע צליל אחד של בוזוקי (פא-דאם)
צל תחילתה של מוסיקה יוונית (פא-דאם)

פורף הוא את העניבה,
מסיר הוא את החליפה,
התיק הצידה, בלי חוכמות
והוא פשוט מתחיל לרקוד:

...

בסוף החליט ללכת מרצונו לטיפול פסיכיאטרי,
בבאר יעקב.
כדי להוציא לו את ה"יאסו" מהראש.
באו שני אחים, וטרינרים - סליחה, סאניטרים! -
קשרו עליו, קצת לא נעים,
כותונת של משוגעים.
חיברו אליו אלקטרולט
ניסו אותו גם להפנט
"תשכח... תשכח...תביט...
יש עוד מוזיקה בעולם, חוץ ממוזיקה יוונית.
יש בטהובן... יש רימסקי קורסקוב...
יש יאיר רוזנבלום... יש פאריד אל אטרש..."
הוא? שום דבר. יושב - בוכה.
הביאו לו רופא מומחה!... "

להזכירכם, יהורם גאון כיכב בעבר בסרט קזבלן המציג את המזרחיים כבורים, עצלנים, עילגים וחמי מזג.
- יהורם גאון. אז מה יורמי, מי שאוהב מזרחית ולא שומע קלאסית צריך לאשפז במחלקה הסגורה בבאר יעקב? שוב תוציא את כרטיס המזרחיות שלך כהגנה עצמית? השירים שאתה שר בעצמך מבטאים עילגות ולא מעט שירים אשכנזיים.
מכירים את השיר 'רוזה רוזה'? השיר נכתב על ידי חיים חפר והושר על ידי יהורם גאון:

"כשראיתיך ילדה קטנה                     - פדופיליה???
צוחקת צחוק רחב כזה                        - מה זה העילגות הזו?
פתאום הרגשתי איך כמו סכין
אלי נכנסת פה בחזה

מיליון פרחים שלחתי לך
ושני מיליונים מכתבים                         --- מה?  
איך את המשכת לצחוק ואת שגעת
ברחוב את כל התושבים

אני סחבתי לבנים
ת'גב שברתי בשבילך
בשביל לראות אותך מן הבניין
אשר בנו אז מול ביתך                           ---- עוד סטיה - מציצנות

אמרת שאת רוצה לחיות
חיים טובים ומתוקים
אז בשבילך פתחתי בשכונה
חנות שקדים ופיסטוקים                    - השיר מנסה ללעוג על התרבות המזרחית אבל הלעג הוא על יהורם גאון

אח, אח, אח, רוזה ,רוזה, רוזה, רוזה
אתה אהובה שלי
כמה שירים עוד לך אחרוזה
עד שתהיי אישתי
אח רוזה, רוזה את אהובה שלי

מכות הלכתי בשבילך                 - הרי ברור שכל המזרחים, בעיקר המרוקאים, עבריינים אלימים
והסתכסכתי עם החוק                 בל נשכח את חלקם של משפחת גאון בעבירות שבוצעו בבנק צפון אמריקה
ואת אפילו לא חתמת לי ערבות
רק כל הזמן המשכת לצחוק

תגידי מה יהיה הסוף
אני כבר לא יכול יותר
את כבר בת ארבעים וחמש או שש
ואני ת'חמישים סופר ..."


זה נחשב לעילוי? שיר נוסף של יהורם גאון - מה קרה.

"מה קרה? מה קרה?
מה קרה? כלום עוד לא קרה
בסך הכל חיים, חיים משוגעים
על החשבון של הברון
מה טוב ומה נעים

מה קרה? מה קרה?
מה קרה? כלום עוד לא קרה
זה לא עניין פלילי, מה ששלך שלי
אני גיסך כי אחותך
עובדת בשבילי

פודים מבעל החנות
אם יש ביטוח הוא מבסוט
אם יש לך מקרה עדין
תן פרנסה לעורך דין
אם לנו לא יהיה איכפת
ממה יחיה בית המפשט
הן מהכל עושים פה צחוק
איפה החוק? שמה רחוק
איפה שוטר? אצל אסתר
איפה אסתר? עכשיו היא בתל השומר
ולשוטר יש בן ממזר

בחורה, בחורה
בחורה? איפה בחורה?
תיגש אליה ג'יל
נראה אותך מתחיל
אצלי הלב ממך כואב
תראו את הדביל

בחורה, בחורה
בחורה, איפה בחורה?
נשים לך ליד, ארבע עשרה קראט
איזה אביב אנעל אביו
פנתר אבל נחמד
מתי אפשר אותך לפגוש
הוא משוגע על כל הראש
אני כורע על ברכי
עזוב אתה בחוץ על תנאי
אז קחי מחרוזת של פנינים
הנה שוטר אתה בפנים
הביטו כמה זה נורא
יש בחורה יש משטרה
אין בחורה
אז מתחילים בחזרה
כאילו כלום כאן לא קרה

מה קרה? בחורה
מה קרה? אין לי בחורה
מזכירה, עשירה עבירה במשטרה
הופ כלום עוד לא קרה"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה