מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום רביעי, 18 במאי 2011

דוגמנית אנורקסית? מכוער, דוחה ועכשיו גם לא חוקי





גורמים ברחבי העולם פועלים, לא מהיום, במטרה להלחם באנורקסיה בעולם האופנה. באיטליה, למשל, המכה של עולם האופנה, זה התחיל במותה של דוגמנית אנורקסית מברזיל, בשנת 2006, קרולינה רסטון, בעקבותיו יצרו תו תקן לדוגמניות מסלול. שלושה חודשים לפני כן, מתה גם היא מאנורקסיה דוגמנית נוספת בשם לוסיל רמוס, בת 19. היא מתה מתת תזונה על המסלול בספרד. תת התזונה גרם לכשל כללי במערכות החיוניות של גופה. שמות אלו מצטרפים לשמות רבים המתנוססים על גל עד האנורקסיה של דוגמניות, כגון הדוגמנית איזבל קארושמתה ב-2010 בעקבות כשל של מערכת הנשימה, מותה של קרולינה לא היה הראשון, אך הוא עורר שוב גל מחאה כנגד הרזון בעולם הדוגמנות - בתצוגות האופנה המובילות ושבועות האופנה המרכזיים. ארמני בעצמו הצהיר שמעולם לא אהב את המראה והוא לא רוצה דוגמניות רזות על המסלול.


קארו מתה מרעב. 25 עד 32 ק"ג על 1.65 מ'



מנפלאות האנורקסיה - מזעזע. ממש גטו יהודי מה שהולך שם. תראו איך שהצלעות בולטות להן מהחזה. והן עדיין רואות את עצמן כשמנות. וזהו אותו עולם האופנה בו בר רפאלי נחשבת לדוגמנית של מידות גדולות וכשמעצב מעלה דוגמנית במידה 42 זה נחשב לשערוריה ברמה כזו שהסטייליסטית שלו התפטרה יום לפני התצוגה.
בישראל, עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק בתחום, לפיה דוגמניות בתת משקל - שה-BMI שלהן מתחת ל-18.5, יסרו עליה לעסוק בדוגמנות וכן,ייאסר שימוש בפוטושופ בכדי להצר את היקפיה. עדי ברקן, צלם וסוכן דוגמניות תומך בהצעת החוק הזו והוא פעיל במשך שנים בתחום בארץ. לדבריו תעשיית הדוגמניות האנורקסיות הנה "תעשייה חולה. רוב הדוגמניות צורכות 500 קלוריות ביום. בואו נשים לזה גבול. בואו לא נייצא את אלה שרוצות להתאבד". זוהי תגובתו להתנגדותה לחוק של זיווה מיכאל, מנכ"ל סוכנות הדוגמנות "יולי", ואשר ציינה דוגמניות כמו שירלי בוגנים, עדי נוימן ויאנה גור שהן דוגמניות בינלאומיות אבל ה-BMI שלהן נמוך מ-18.5, אך הן בריאות ו"אוכלות מצוין". ח"כ הכנסת רחל אדטו הגיבה בציניות לבזיון שפלטה הנ"ל: "והן הולכות להקיא אחר כך בשירותים".
באיטליה נערך בעבר ניסיון ליישם קוד אתי- כגון איסור על לקחת דוגמנית לעבודה שה-BMI שלה מתחת ל-18.5 נקודות, איסור על מאפרות לאפר סטייל ההרואין שיק כמו עיגולים מסביב לעיניים וטריקים נוספים כדי שתראה יותר רזה, איסור על דוגמניות מתחת לגיל 16 לעבוד כיוון שאין לה כלים קוגנטיביים להתמודד עם העולם ועוד. עם זאת, הוא כשל, כיוון שמעצבים שונים התייחסו לכך כאל היסטריה מיותרת. בניגוד לארמני, לדברי שאנל, אנורקסיה היא חלק מהמציאות בחברה בכללותה ולא של עולם האופנה בלבד, זוהי בעיה חברתית ולא בעיה אופנתית. מעניין אם שאנל ניסה לקנות בגדים ב-TNT או בקסטרו לאישה האמיתית, המדהימה והשופעת, עם היקף מותניים של אישה מן השורה כמו נועה התשבי ולא לאנורקסית עם היקף מותניים של ילדה בת 12 שתהליך ההתבגרות עדיין לא החל אצלה. כמעט בלתי אפשרי למצוא מכנסים יפים במידות 38 - 40 ואפילו 42 ו-44. לא רק שנשים נכנסות להריון, אלא גם שהעולם לא רעב והכי חשוב, גברים באופן טבעי רואים בנשים מלאות כפוריות ומושכות. גברים אוהבים נשים מלאות שיש מה לתפוס בהן, כשהגוף אצלן רוטט.
בנוסף, עולם האופנה לא רשאי להתעלם מההשפעה שלו על דימוי הגוף וההערכתן העצמית של ילדות ונערות, כיוון שהשימוש בדוגמניות במידה אפס ואפילו פחות מזה מעודד אצלן הפרעות אכילה - אנורקסיה נברוזה ובולימיה. ולראיה - גל התמיכה באנורקסיה [פרו אנה] ובבלומיה [פרו מיה] באינטרנט - כי "את הכי יפה כשאת רעבה" ו"כשיש את אנה, אני לא צריכה אף אחד" [נאמר כהתנגדות לפרו מיה על ידי פרו אנה].







בארץ, קיימת גם התנגדות משפטית מצד היועץ המשפטי לממשלה בעקבות פגיעה בחופש עיסוקן של הדוגמניות. עם זאת, אני מסכימה עם הצעת החוק משתי סיבות - לא רק שהרזון המוגזם הזה מכוער ודוחה [אני אוהבת את המראה של נועה תשבי, טיירה בנקס וביונסה וכך גם נשים נורמליות], באחריות המעסיק לדאוג לבריאות ולבטיחות של העובדים במהלך העבודה כדי שאף אחד לא ימות בדרך כפי שקרה לא פעם בעולם האופנה בקרב דוגמניות אנורקסיות. למעצבים וליתר הגורמים שמעסיקים את הדוגמניות אין זכות לדרוש מהן להגיע לתת משקל ואנורקסיה מאותה הסיבה שאת העבדות ביטלו, מאותה הסיבה שאנשים נלחמו וקיפחו את חייהם כדי לשחרר את היהודים מהגטאות וממחנות העבודה וההשמדה ובעיקר מאותה הסיבה שישנם חוקים שאוכפים כללי בטיחות בעבודה, כמו שאנשי רפואה יעבדו עם כפפות [אותם על המעסיק לספק], שנהגי טרקוטרים מחוייבים לשים אטמי אוזנים כדי לא להתחרש [כמובן, אותם על המעסיק לספק] - כדי שהעובדים לא יפגעו ולא יקבלו סרטן בגלל שהמעסיק אילץ אותם לצלול בקישון או כדי שהמח שלהם לא ייהפך לעיסה כי נשמו אדי צבע.
בכל מקום עבודה תקין, באחריותו של המעסיק להימנע מפגיעה אפשרית בעובדים ולכן, צריך לשמור על כללי בטיחות מסוימים. לכן, אסור לו לדרוש מהדוגמניות [והדוגמנים] להגיע ל-BMI מתחת ל-18.5 ברמה כזו שפוגעת בבריאותן. לא מתאים לו איך שהן נראות כשהמשקל שלהן תקין? בשביל זה יש פוטושופ וכמו שכיום עובדים קשה כדי לטשטש למשל את מראה השלד - הצלעות הבולטות, עצמות הבריח וכדומה, שיטשטשו לה את הבטן ואת האגן.... [אם כי המראה המלא יותר יפה לעומת המראה השילדי/קולבי שנושא עליו עור, עצמות וחוטיני].
דימוי הגוף של הנשים מוטעה. נשים חושבות שגברים מעוניינים בנשים רזות, ממש עור ועצמות. זה לא נכון. עובדה שמרילין מונרו היא סמל מין עד לעצמם היום הזה והיא אישה מלאה. גברים מחפשים נשים מלאות. תראו בעצמכן מה יותר יפה ונראה בריא:






4 תגובות:

  1. אף אחד לא אמר שבית ספר לדוגמניות מלמדים את הבחורות להיות אנורקטיות, ברור שלא! אבל מן הסתם מלמדים אותן שהן חלק מתעשייה ככה שהגוף שלהן הוא מוצר, ולא כזה שיכול להיראות כמו כל אחת אחרת ברחוב. אתם קולטים מה זה עושה לכל אדם ממוצע? רק מהפחד שלאבד את החוזה או משהו כזה הן מתחרפנות

    השבמחק
  2. ברור שמלמדים אותן להיות אנורקטיות - זה בא מהסוכנים שלהן, זה בא מהלקוחות שלהן, ממעצבים שמזמינים אותן לתצוגות ומחברות שמשתמשות בהן כעציץ בצילום פרסומת מסחרית. הדרישה היא להיות עור ועצמות,לא רק בגלל שהיום לכל אחד יש בבית מסך דק וענק אלא כי מדובר בעיוות של הגוף.מידה 0 לאישה בוגרת זה לא מראה טבעי. זה לא טבעי שלאישה שסיימה את ההתפתחות המינית שלה בגיל 18 יהיה אותו היקף מותניים כמו של ילדה בת 12 שלא רואים לה ציצים. זה לא נשי, לא סקסי ולא בריא

    השבמחק
  3. אוי זה מזעזע. חבל שהחוק המבורך לא נאכף וגם אם כן נאכף הוא לא מצליח לשנות את דעת התעשייה והבנות בבית שרק רוצות להוריד עוד ועוד במשקל. זה כל כך מכוער. אולי צריך קמפיין של שחקנים חתיכים שיצטלמו ויגידו שהם לא נמשכים לרזון חולני!! רק אז אולי בנות יתחילו לחשוב שונה הרי בנות עושות כל מה שבנים רוצים, אולי זו הדרך פשוט. להגי להן אין בעל אם לא תעלו במשקל. ראיתי סרט על הנושא באתר של סרטים בצפיה ישירה וזו פשוט מגפה נוראית.

    השבמחק