מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

מלחמת קבר יוסף אוקטובר 2000 - סרט תיעודי







סמל שני מדחת יוסף (5 בינואר 1981 - 1 באוקטובר 2000) הוא חלל ממוצא דרוזי המשרת במשמר הגבול, שנפצע בקבר יוסף בתחילת האינתיפאדה השנייה ומת מאיבוד דם, מאחר ולא פונה במועד לקבלת טיפול רפואי. מותו של מדחת יוסף גרר ביקורת ציבורית נוקבת, על פיקוד צה"ל ועל ממשלת ישראל, בשל ההתעלמות מהערך הבסיסי של "אי השארת פצועים בשטח" הנהוג בצה"ל.
מתחם הקבר הותקף על ידי חמושים במאי 2000 תש"ס. באירוע זה נפצע קל קצין, אשר פונה מהמתחם באופן מתואם על ידי כוחות פלסטינים כעבור 4 שעות מהפציעה.‏

באוקטובר 2000, עם תחילת המהומות שבישרו את פרוץ אינתיפאדת אל אקצה פונה המתחם מאזרחים בהוראת מפקד חטיבת שומרון יוסי אדירי, אך בקשתו לפינוי המתחם גם מהכח צבאי לא אושרה. זמן קצר לאחר מכן הותקף המתחם והכח המצומצם ששהה בו (12 שוטרי מג"ב) על ידי קבוצה גדולה של פלסטינים חמושים. במהלך המתקפה, ביום השני של ראש השנה תשס"א (1 באוקטובר 2000), נפגע שוטר מג"ב, מדחת יוסף, ודימם למוות במשך כ־3 שעות, כאשר במהלך זמן זה נערכו ניסיונות כושלים לתאם את חילוצו עם המשטרה הפלסטינית. במהלך הימים הבאים הוחלף הכח שהגן על המתחם מספר פעמים בשיירות שלוו על ידי כוחות פלסטינים. לבסוף, כעבור ששה ימי קרב, ב־ח' בתשרי תשס"א, 7 באוקטובר 2000, נסוג כח צה"ל מהמתחם, לאחר שהפלסטינים הבטיחו לשמור על המתחם. בעקבות אירוע זה התחוללה סערה ציבורית חריפה.

למרות ההבטחה, הרסו פלסטינים את הקבר והקימו במקומו מסגד. המתחם הושחת‏ ונשרף,‏כמה פעמים מאז עזיבתו. כן נהרסה כיפת המבנה‏ והושלכה בו אשפה‏.

לאחר עזיבת מתחם הקבר הקימו ישראלים תושבי האזור "נקודת לימוד" ליד הכניסה הדרומית לשכם, בשם "תועה בשדה", שנועדה להזכיר את נטישת קבר יוסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה