מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 7 באפריל 2014

כשדתיים מגלים שתעשיית המוצרים מן החי לא כשרה


"הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ, וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה" (בראשית א', כ"ט).  
תזונה מן הצומח הייתה הכוונה האלוקית המקורית, כפי שעולה כבר מהפרק הראשון בתנ"ך.
אם כך, מה קורה כששומרי מצוות מגלים את כל מה שקורה לבעלי החיים לפני השחיטה?
קבוצת דתיים מקדמת צמחונות וטבעונות ממניעים הלכתיים מתוך טענה מוצדקת, לפיה תעשיית הבשר, הביצים, החלב ויתר המוצרים מן החי נגועים באיסור דאורייתא של צער בעלי חיים. יש בעיה הלכתית ומוסרית לתמוך בצריכת מוצרים אלו כאיסור לסייע לדבר עבירה. איסור צער בעלי חיים הוא מצווה מהתורה. אכילת בשר בשבת היא אפשרות, רק למי שידו משגת ולמי שזה משמח אותו.
עם זאת, 'מצוות' אכילת בשר, באה בעבירה קשה וחד משמעית. שלא לדבר על אכילת ביצים ומוצרי חלב, שגם אין באכילתם תועלת רוחנית כלל.
כי אין הבדל בין צער האדם בכך וצער שאר בעלי חיים, כי אהבת האם וחנינתה על הבן אינו תוצאה של ההגיון, אלא פעולת הכוח המדמה המצוי ברוב בעלי החיים כמציאותו באדם" (הרמב"ם, מורה נבוכים, חלק שלישי, מ"ח) בשנים האחרונות נחשפנו למציאות קשה שלא היינו מודעים אליה מעולם, והיא הסבל הרב והמוגזם שנגרם מדי יום ומדי שעה לבעלי החיים במשקי תעשיית המזון מן החי ברחבי הארץ. דברים אלה נתמכים על ידי הרב גדעון הולנד אשר מקשר בין הטבעונות והגאולה.





בשנה האחרונה, ישראלים נחשפו לכך בעיקר בעקבות תחקיר כלבוטק. רבים האמינו שחותמת הכשרות אכן מונעת צער בעל חיים. עם זאת, מטרתה של תעשיית המזון מן החי כיום הנה יצירת מקסימום רווח בהשקעה מינימלית באמצעות התייעלות על חשבון גרימת צער לבעלי החיים והתעללות בהם, דבר שאוסר על צריכתם כמזון. 'התייעלות' זו מביאה ל'הצפפה' מקסימלית של בעלי החיים, האצה של הגדילה וניפוח מלאכותי של איברים רווחיים באמצעות זריקות הורמונים, ועוד. החקלאי של פעם ראה בעלי חיים לנגד עיניו, בעוד שהחקלאים של ימינו רואים כסף.
יוזמה חדשה בשם "צמחונות הלכתית" הטוענת, כי ההתעללות בבעלי החיים במשקים הופכת את הבשר, הביצים והחלב ללא כשרים, מכיוון שנוצרו בעבירה חמורה מאוד על מצוות "צער בעלי חיים". בינתיים, אפילו רבנים מתחילים להצטרף ליוזמה. הרי ידוע שהכשרות, גם חותמת המהדרין, הנה חותמת גומי לכל המרבה במחיר. לכן, אין משמעות לחותמת הכשרות כהבטחה לכך שנמנע צער בעלי חיים. 
באופן אישי, הצלחתי "להחזיר בתשובה" ולהעביר לטבעונות מספר חובשי כיפה בטענה של צער בעלי חיים, כולל בעל שווארמה עם כיפה שחורה. יישר כח






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה