מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום ראשון, 27 באפריל 2014

The Wave - hebsub / הנחשול - הסרט המלא לצפייה ישירה תרגום לעברית









איך הנאצים הצליחו לרצוח 10 מליון אנשים במחנות הריכוז בלבד במהלך השואה ואיש מהגרמנים או ממדינות אחרות באירופה או בארצות הברית לא שמו לב?
"הגל השלישי" (the third wave) הוא שמו של אחד הניסויים החינוכיים החשובים, אך מעוררי המחלוקת בהיסטוריה המדעית והחינוכית. את הניסוי יזם רון ג'ונס, מורה כריזמטי להיסטוריה בתיכון של פאלו אלטו בקליפורניה. בשנת 1967 הוא הפך את תלמידי כיתה י' שלמדו אצלו, לחברים בתנועה פשיסטית מדומה שאותה כינה בשם "הגל". הוא יצק בהם גאווה, צייר להם סמל, לימד אותם להצדיע והודיע להם שהדמוקרטיה אינה טובה ושיש לבטלה.
בכל יום הציג המורה היבט אחר של השליטה בחיי הפרט וחיזק אותו באמצעות פעולות שעשה לתלמידים. יום אחרי יום הוא השתלט עליהם כקבוצה, הפך למנהיגם ושלט בהם באמצעות מרכיבי השליטה באזרחים: כח בעזרת משמעת, קהילה, פעולה וגאווה. לבסוף, אחרי שהתלמידים נכנסו חזק מאד לעניין והחלו בעצמם לגלות סימני פשיזם וסממנים כמו טרור, ריגול, הלשנה ואלימות, חשף בפניהם ג'ונס את העובדה שהם בעצם נהגו כמו האומה הגרמנית ובחרו בדרך המסוכנת של הפשיזם. הוא הבהיר להם שאם הניסוי הצליח, הרי שהוא הצליח ללמד אותם שכל אחד אחראי למעשיו ושהסכנה גדולה מדי בללכת אחרי מנהיגים בעיוורון, מבלי לפקפק ולהטיל ספק ומבלי למחות, כשרצון הקבוצה גוזל את זכויות הפרט ומונע מהיחיד לראות את השליטה שמופעלת עליו.
הניסוי זכה להדים גדולים ועורר מחלוקת רבה. היו שראו בו ניסוי חינוכי חשוב, בעוד שרבים ראו בו ניסוי שאינו מדעי ושנעשה באופן לא אחראי, תוך שימוש בבני-אדם, באופן שיכול אף להיחשב מסוכן. שנתיים אחר כך פוטר ג'ונס מסיבות לא ברורות שיתכן והיו קשורות בניסוי. הוא עצמו תיעד את פרטי הניסוי 9 שנים לאחר שהתקיים. הניסוי כונה בעיתונות הגרמנית "נאצים לחמישה ימים", כותרת שנתן לו העיתון הגרמני "דר שפיגל". ואכן, היו שראו בו מעין הצדקה היסטורית התומכת בטענה של חלק מהגרמנים, שהם עצמם היו קורבנות של המשטר הנאצי ושל פסיכולוגיית ההמונים שכה היטיב להפעיל עליהם.
הניסוי השפיע גם על התרבות הפופולארית. בשנת 1981 זכה הניסוי להיות מונצח בסרט טלוויזיה חינוכי וחשוב בשם
"הנחשול" (The Wave). גירסה גרמנית בשם "Die Welle" זכתה להצלחה גם היא ויצא גם ספר לבני נוער בשם "הגל". ניתן לראות אפילו בקטעים מהסרט "החומה" של הפינק פלויד, הד מסוים לגל ולמסרים שניסה רון ג'ונס להעביר לתלמידיו.
הנחשול (1981) סרט טלוויזיה, דרמה המבוססת על הסרט 'הגל'. הסרט מתאר ניסוי שערך מורה להיסטוריה מקליפורניה בשנת 1967 בכדי להראות את הקלות  ביצירת חברה מפלה, פשיסטית ואלימה באמצעות ציות חברתי באופן עיוור לדיקטטורה. במסגרת הניסוי, המורה החדיר בתלמידים משמעת קשוחה ומאחד אותם תחת ארגון הנחשול. אלימות מופעלת כנגד המתנגדים להם והקבוצה מפעילה טרור בבית הספר. בסיום הניסוי, הוא מספר להם שהם מאוחדים תחת הנהגתו הכריזמתית של היטלר והם פועלים בהתאם לאידאולוגיה הנאצית שהשפיעה על שיקול דעתם.
המורה התחיל את הניסוי בהוראות פשוטות, כגון הוראות לישיבה ראויה. הוא תרגל את התלמידים עד שהם הצליחו להיכנס לכיתה ולהתיישב בצורה ראויה תוך 30 שניות ובשקט מופתי. לאחר מכן התקדם לאכיפת משמעת נוקשה בכיתה ובכך אף השיג שיפור דרמטי של יעילות התנהלות הכיתה. בנוסף להתיישבות המהירה, התלמידים נדרשו לעמוד על מנת לשאול שאלה או בכדי לענות לשאלת המורה. כל פנייה למורה הייתה צריכה להתחיל ב"מר ג'ונס". היום הראשון לניסוי הסתיים עם מספר מועט של כללים.
במהלך היום השני לניסוי, המורה גיבש את הכיתה לקבוצה בעלת תחושת קהילתיות ומשמעת חזקה. המורה קרא לתנועה "הגל השלישי" על פי המיתוס, לפיו הגל השלישי בסדרת גלים באוקיינוס הוא האחרון והחזק ביותר. המורה המציא הצדעה דומה להצדעה הנאצית והורה לתלמידיו להצדיע זה לזה אף מחוץ לכיתה. כל התלמידים צייתו להוראה זו. בהמשך, תלמידים מכיתות אחרות החלו להצטרף לתנועה. ביום השלישי לניסוי, כל תלמיד בתנועה קיבל "כרטיס חבר" וכל חבר קיבל משימה מיוחדת, כגון עיצוב כרזת הגל השלישי, מניעת לא-חברים מכניסה לכיתה. המורה הנחה את התלמידים כיצד לגייס תלמידים חדשים, ועד סוף היום היו בתנועה מעל 200 חברים. חלק מהתלמידים אף החלו לדווח לו כאשר תלמידים אחרים עברו על הכללים שלו. ביום הרביעי לניסוי, התלמידים הפכו יותר ויותר מעורבים בתנועה, והמשמעת והנאמנות שהפגינו היו יוצאים מגדר הרגיל. המורה החליט לבטל את התנועה מאחר שהרגיש שהוא מאבד עליה שליטה. הוא הודיע למשתתפים שהתנועה היא חלק מתנועה עולמית. המורה הודיע לתלמידים שהם לקחו חלק בניסוי בפאשיזם, ושהם יצרו במודע את תחושת העליונות שחשו אזרחים גרמנים בתקופה הנאצית. אז הוא הציג סרט אודות המשטר הנאצי, בכדי לציין את סיום הניסוי. שנתיים לאחר ניסוי זה, המורה פוטר מבית הספר. הניסוי לא צויין כסיבה לפיטורין, אך בית הספר גם לא הכחיש שהניסוי הוא סיבה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה