תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1 – סקירת ספרות
2
1 .1
השכלה ומערכת החינוך בישראל
2
1 .2
מעורבות הורית בבית הספר
3
1 .3
סגנון הניהול בבית הספר 5
פרק 2 – השפעת סגנון הניהול על מעורבות ההורים
8 סיכום
1 1
מקורות
1 2
תקציר 

יעילותו של בית הספר מושפעת ממכלול גורמים, וביניהם מעורבות הורים, פיתוח מקצועי של המורים ומנהיגותו של מנהל בית הספר. במסגרת עבודה זו, נבחן סוגיה אחת מני רבות מתחום מדיניות ומנהל חינוכי – השפעת סגנון הניהול של מנהל בית הספר על מידת מעורבותם של ההורים. יחסי הגומלין בין בית הספר להורים עשוי להתבטא בקשת רחבה של פעולות, החל מאספות הורים ומעקב אחר התקדמות התלמיד בלימודים, וכלה במעורבות הורית בבית הספר במסגרת תכניות שונות. העניין האקדמי שקיים בבחינת הקשר בין בית הספר למשפחותיהם של התלמידים הלומדים במוסד נובעת לאור השפעתה של המשפחה על התלמיד בהתאם למאפייניה הכלכליים והחברתיים. מטרת פיתוח הקשר בין בית הספר לקהילה הנה בעיקר בכדי להעלות את רמת ההישגים והמוטיבציה ללמוד וכן, לפתח ולחנך אזרחים טובים.
הצלחת שיתופם של ההורים ומעורבותם בבית הספר תלויה באווירה הקיימת בבית הספר ובהסכמת הצדדים. הנהגת השיתוף בין בית הספר להורים נמצא במסגרת סמכותו ותפקידו של המנהל. המנהל הנו, למעשה, דמות בעלת השפעה מכרעת איכות היחסים בין הצדדים. הספרות מזהה סגנונות ניהול שונים, כגון ניהול מתגמל, מתחשב, סמכותי ועוד. סגנון ניהולו של מנהל בית הספר משפיע על מעורבות ההורים בבית הספר, אך מאחר ומנהלים עם סגנונות ניהול שונים יתייחסו באופן שונה למעורבות ההורים בבית הספר, אופן ורמת מעורבותם של ההורים בבית הספר תהיה שונה. בהתאם לכך, עולה הטענה במסגרת זו, כי בסביבה של מעורבות הורים נדרש תמהיל של סגנונות ניהול שונים. מטרת עבודה זו הנה לבחון אילו סגנונות ניהול של מנהל בית הספר תגביר את מעורבותם של ההורים במסגרת מוסד החינוך הנתון לניהולו?
במסגרת זו, ניתן להניח את שלושת ההנחות הבאות:
·         קשר חיובי קיים בין סגנון ניהול המאופיין באסרטיביות על מעורבותם הגוברת של ההורים בבית הספר.
·         קשר חיובי קיים בין סגנון ניהול המאופיין בכריזמטיות על מעורבותם הגוברת של ההורים בבית הספר.
·         סגנון ניהול המשפיע על המורים באופן התומך במעורבות ההורים בבית הספר יתרום למידת מעורבותם של ההורים בבית הספר.