אחת מההוצאות הקבועות הגדולות ביותר שיש לאדם או למשפחה היא הוצאות על מזון או הוצאות סופר שמורכבות גם מחומרי ניקוי, רחצה וקוסמטיקה. חשוב מאוד להשוות מחירים דווקא כי מדובר בהוצאה גדולה וכל הפרש יכול להסתכם בהבדל של עשרות שקלים בכל קניה ואפילו בחסכון של מאות שקלים בכל חודש.
חשבתם שרשת 'יש' היא רשת זולה וחסכונית? אז חשבתם. כמוכם, גם אני טעיתי בגדול וגיליתי את האמת לאחרונה אחרי שהתחלתי להשתמש בסמארטפון שלי באפליקציה המעולה להשוואת מחירים Pricez [ולמי שאין, יכול לבדוק מחירים ולעדכן את הקניה שלו באתר]. מסתבר שמדובר ברשת היקרה ביותר של קבוצת שופרסל אם לא מהיקרות ביניהן. ידוע שיקר לחיות בישראל - ההכנסה נשחקת מאחר וההוצאות גדלות אבל ההכנסות לא גודלות או שקצב הגדילה של ההכנסה אינו בהתאם.ממחקר שערך בנק ישראל עולה, כי "ההכנסה הממוצעת של מעמד הביניים עלתה בין 1997 ל-2010/11 יותר מאשר המחירים של מרבית המוצרים והשירותים. עם זאת, משנת 2007 מחיריהם של מוצרים ושירותים שהיו בבסיס המחאה - שכר הדירה, המזון, החשמל, הגז והמים - עלו יותר מהעלייה בהכנסה". כלומר, בחמשת השנים באה לידי ביטוי שחיקה מהירה בהכנסתם של אזרחי ישראל בעקבות גל ההתייקרויות.
- Pricez ככלי שימושי להשוואת מחירים בזמן אמת -
השירות מאפשר לנו לקבל החלטה נכונה לגבי מחירי המוצרים וכדי שאנחנו נוזיל עלויות מחיה באופן מושכל. באמצעות Pricez תוכלו לנהל רשימת קניות ולסקור ללא עלות ובלחיצת כפתור את המחיר הזול ביותר של מוצר מסויים ואו עבור רשימת מוצרים בסניפים הקרוב אליכם; בכלל אפשר לאתראת סניפים של סופרים בסביבה בה אתם נמצאים [גיליתי סופרים שבכלל לא ידעתי שנמצאים בסביבה בזכות Pricez]; לראות את היסטוריית המחירים של המוצר; לנהל רשימת מוצרים להם אתם זקוקים בקניה הקרובה [יעיל למשתמשי הסמארטפון]; לעדכן את מחירי המוצרים ישירות מהסופר באמצעות האפליקציה בסמארטפון או מהבית אחרי הקניות כשאתם יושבים בנינוחות עם הקבלה או רשימת המחירים שאספתם מול האתר; האפליקציה בסמארטפון מאפשרת לכם לסרוק ברקודים של מוצרים בזמן אמת באמצעות המצלמה מבלי שתצטרכו התקנות מיוחדות; להוסיף מוצרים שאינם קיימים בקטלוג פרייסז [אין מאגר שמכסה את כלל המוצרים שנמכרים בכל הסופרים בארץ, ובכלל זה מוצרים של המותג הפרטי ומוצרים חדשים שנכנסים באופן תדיר לחנויות] ; וכמובן, להנות מחיסכון כספי משמעותי בקניות שלכם.
- השוואת מחירים בין הרשתות -
נכנסתי לסניף והתחלתי לסקור באמצעות Pricez מוצרים להם הייתי זקוקה באותו היום, מוצרים אותם אני צורכת באופן קבוע ומוצרים שאותם לדעתי המשפחה הממוצעת צורכת באופן תדיר כמו טיטולים, מוצרי חלב, חומרי ניקוי וירקות. כמובן שאפילו לא חשבתי להזמין בטלפון מאחר והיה ידוע מההתחלה, עם הקמתן של אתרי ההזמנות המקוונים של מגה באינטרנט ושופרסל שלי לפני 13 שנים, שהשרות מאוד יקר מהסניפים הרגילים [מלכתחילה העבירו עליהם ביקורת כיוון שההוצאות שלהם פחותות לעומת הוצאותיו של סניף רגיל. כחיילת עם אישור עבודה, עבדתי במחסן איסוף המוצרים של שופרסל: מדובר במחסן פשוט עם מדפים מסומנים שיאפשרו לאספנים לאסוף את המוצרים על פי ההזמנה במהירות וביעילות. מאחר ובמקרה הזה הלקוח אינו קונה עם העיניים, לתצוגת פרונט המדף אין משמעות].
- תוצאות ראשוניות של סקר השוק, מיהיא הרשת הזולה ומי היקרה?
רחוק במעלה הסולם נמצאות יתר הרשתות שסקרתי, כאשר הרשתות - מגה בול, שופרסל דיל ושופרסל דיל אקסטרה, שאמורות להיות זולות יותר לעומת הרשתות העירוניות - מגה בעיר, שופרסל שלי ושופרסל אקספרס, למעשה, לא בא לידי ביטוי הבדל קיצוני בסך הכולל של סל הקנייה. מדובר בהבדל של כמה עשרות אגורות עד שקל או שניים בין הרשתות באופן שלא שווה אפילו את הדלק לרשת הזולה יותר, כביכול. בלא מעט מקרים, המחירים הם אפילו אותם המחירים והמבצעים אותם המבצעים, למרות שבסופרים הגדולים שממוקמים מחוץ למרכזי העיר - באזורי התעשיה ובצמתים מרכזיים, אמורים להיות זולים יותר מאחר והמיקום מוזיל את עלויות תפעול של החנות ומאפשר לספק ללקוחות חניה שבהכרח מגיעים לחנות כדי לקנות בכמות גדולה יותר לעומת הרשת במרכז העיר.
כצפוי, מגה באינטרנט ושופרסל ישיר מתמחרות את המוצרים ברוב המוחלט של המקרים הכי יקר. לטענת שופרסל ישיר, הדבר מוסבר באמצעות המוטו "כי זמן זה מצרך יקר". עם זאת, לא פעם באו לידי ביטוי מחירים המתאומים בין הרשתות השונות של אותה החברה. לפעמים מדובר במבצע רשתי ולפעמים סתם בתאום מחירים, ולא מדובר במחיר זול.
עם זאת, כאשר משווים בין מחירם של מוצרים בודדים ואף בין סל המוצרים הכולל של שופרסל ומגה לאלו של רמי לוי וויקטורי, מדובר בהפרשי מחירים גם של 5 עד 10 שקל למוצר לטובת ויקטורי ורמי לוי ואפילו של כמה עשרות ומאות שקלים ברמת הסכום הכוללת של הקבלות בין הרשתות לטובת רמי לוי ודומיו. לנתונים דומים הגיעו הסוקרים בגלובס שבחנו באמצעות סקר סלי קניה של הרשתות השונות. כנראה שזו הסיבה שמגה ושופרסל מסיתים את הדיון על הבדלי המחירים בין הרשתות להשוואות סלי קניה להשוואת קבלות של האחת מול השניה. הן אפילו לא נמצאות באותה רמת מחירים של הרשתות הבינוניות - רמי לוי, ויקטורי ודומיהם ולכן, סביר להניח שהן לא יעזו להשוות מחירים בפרסומות עם הרשתות הבינוניות.
- וההפתעה של הסקר?
בכלל, מחירי הירקות ברשת 'יש' גבוהים באופן משמעותי מהרשתות המקבילות. אני משערת שמדובר בגלל הכשר הבד"ץ שמייקר את גידול הירקות והפירות לעומת ההכשר הרגיל שניתן לירקות והפרות ואף למוצרים אחרים שנמצאים על המדף בסופרים המיועדם לציבור הלא דתי - ועדיין, גם שם יש לא מעט מוצרים בהכשר בד"ץ ומהדרין וכן, לא תמצאו שם מוצרים לא כשרים, אלא מוצרים בהכשר רבנות. מעבר לכך, רשת 'טיב טעם' אינה רשת שמקפידה על כשרות והיא בכלל לא נחשבת לרשת זולה אלא לאחת מהיקרות. ניתן לראות הכשר בד"ץ בעיקר על צמחי תבלין וירקות עלים, כמו בצל ירוק, חסה, אורגנו וכדומה שדורשים סינון מזיקים לא כשרים כמו חלזונות. זה מאוד יעיל לצמחונים, למי שאוכל כשר למהדרין כי הרבנות לא טובה מספיק או בגלל הערצה לרב כזה או אחר או למי שנגעל לאכול חילזון - בעברי יעצתי למישהי היסטרית שבטעות אכלה חילזון עם הארטישוק שבישלה לקנות רק ירקות עלים בהכשר בד"ץ בעקבות היעילות, מאחר והם דורשים לניילן את הירקות עלים לאחר השטיפה כדי שבסופר לא יעברו אליהם חרקים.
בנוסף לסוגית ההכשר המיוחד שכביכולמשפיעה על יוקר המחירים על רשתות הסופרמרקטים המיועדים לדתיים, ברחבי החנות בסניף בו הייתי מוצבים באופן קבוע שלטים ברחבי מחלקת הירקות של רשת 'יש'. לטענת שלטים אלו הנושאים את הלוגו של 'יש' ומודפסים בדיו שחור, מחירי הירקות יקרים בגלל נזקי מזג האויר ואף יתכן מחסור בשוק בעקבות גל הקור. השלטים נמצאים בסניף הזה לפחות חודש. בסניף בו הייתי לא היה פלפל ירוק חריף טרי, מאחר ונטען שיש מחסור. בנוסף, המחיר הגבוה מאוד של המלפפון הוסבר בכך שיש מחסור בשוק והכל עניין של ביקוש והיצע. באותו היום הייתי בשני סניפים נוספים באותה השכונה - בסניף של מגה בול וסניף שופרסל דיל וכמובן שהשוותי בפרייסז. לא רק שהיו שם פלפלים חריפים טריים בשפע שנראים טוב ובמחיר סביר [מה זה כבר 7.99 שקלים לקילו בסניף של השופרסל דיל לעומת 13.99 שקל לקילו שתמחרו ב'יש' כשדווקא כן היה להם על המדף], גםהמלפפון לא היה יקר מדי ונראה טוב וטרי.... אני מודעת לכך שיש לפעמים נפילות ותקלות, כמו חצילים עם קמטים עמוקים מאוד המעידים על חוסר טריות שנמכרו במחיר מופקע בסניף של רשת שטוענת שהיא מקפידה על טריות ואיכות הירקות. ונכון שלפעמיםהקרה הורסת דווקא סוג מסויים של ירקות, כמו עליית המחירים המחרידה שהייתה לעגבניות בינואר השנה. מעבר לכך, הכשר הבד"ץ נפוץ גם על גבי מוצרים אחרים הנמכרים לא רק ב'יש', אלא גם ברשתות אחרות. יתכן שהצטברות הנסיבות גורמת למחיר היקר ועדיין, הרשת נושאת על גבי הקבלות שלה את המוטו 'יש הכל ובזול'. האמנם?
לא ראיתי מחסור בירקות ופרות נפוצים ונדרשים או במוצרים סוג ב' על המדף בסניפים אחרים של רשתות אחרות בהם הייתי באותו היום או במהלך הסקר [ואני מכורה לשקשוקה ולפסטה ומוסיפה לסיר עגבניות טריות בלבד. לכן, קונה עגבניות סוג ב', המוכרת גם כ'עגבניות לבישול'] דרך אגב, ב-3 השנים האחרונות היה לי מאוד קל להשיג עגבניות סוג ב' ביש במחיר של עגבניה רגילה. לא יודעת מה הקשר בין הדברים אבל אני מקפידה לקנות ירקות רק אצל הירקן או בשוק . יותר מזה, יש ירקות ופירות של קיץ, כמו מלונים ואבטיחים במחיר של קיץ. אם כבר, מוצרים נדרשים כמו תפוח אדמה, עגבניה ובצל יבש נמכרים מתחת ל-2 שקל לקילו. זה עדיין לא מסביר איך זה שרשת חצי חינם מרשה לעצמה למכור מלפפונים לא במסגרת מבצע ב-2.09 שקלים לקילו, רמי לוי באינטרנט מוכרים אותם ב-2.9 שקלים לקילו ואילו מגה בעיר, יש, ויקטורי וכדומה מוכרים אותם ב-5.99 שקלים לקילו. מגה באינטרנט הגדילה לעשות ומוכרת את המלפפונים ב-7.99 שקלים לקילו. בננה נמכרת ברמי לוי באינטרנט ב-3.9 שקלים לקילו ובשופרסל דיל ב-3.99 שקלים לקילו. לעומת זאת, במגה בול ובמגה באינטרנט מוכרים קילו בננה ב-7.99 שקלים לק"ג. ברשת 'יש' הגדילו לעשות ולמכור כל קילו בננה ב-8.49 שקלים ואילו שופרסל ישיר מוכרת בננות ב-8.99 שקלים לקילוגרם. תפוח עץ פינק עולה ברמי לוי 9.89 לקילו, בויקטורי ומגה בול 12.99, ואילו ב'יש' 13.99. ממש יש הכל ובזול, הא. מי הבטיח לכם אמת בפרסום? לפחות רמי לוי לא מפרסם בטלויזיה.
החלב, כמו ליטר בנזין מסוג אוקטן 95, הנו מוצר שהמחיר שלו נמצא בפיקוח מאחר והוא נחשב כמוצר בסיסי, ממש כמו כיכר לחם שחור. על ליטר חלב 3% בשקית להימכר עד 5 שקלים לפריט. כמו הדלק, זה לא אומר שהרשתות צריכות למכור את המוצר במחיר מקסימלי ובכל זאת, כמו תחנת הדלק טן לעומת הרשתות הגדולות והאימתניות, עדיין אפשר לראות הפרשי מחיר - בחצי חינם, חלב טרי בשקית 3% של תנובה נמכר ב-3.33 במבצע במקום המחיר הרגיל של החלב ברשת - 4.5 שקלים בלבד. באושר עד, שקית חלב נמכרת ב-3.79, ברמילוי - 4.46 שקלים ליחידה, בשופרסל דיל ושופרסל ישיר ב-4.5, ברשת יש שקית חלב נמכרת ב-4.85 ואילו בויקטורי ומגה באינטרנט, שקית החלב נמכרת במחיר המקסימלי - חמישה שקלים שלמים.
מסקרן, אותי לדעת איך זה שרמי לוי יכול להרשות לעצמו למכור באינטרנט אבקת מרק עוף בשרי של אוסם ב-9.9 לא במבצע, שופרסל ישיר ב-19.09 בטענה שזמן זה מצרך יקר ואילו יש הכל ובזול מוכרים את האבקת מרק ב-21.99. מגה באינטרנט מסתפקת ב-23.99 ואילו שופרסל שלי ושופרסל דיל ב-24.99. בייגלה של בייגל בייגל נמכר ברמי לוי באינטרנט ב-8.5 שקלים, בשופרסל ישיר ב-9.99, ביש ב-10.86 ובמגה באינטרנט ב-12.79 שקלים.
ברמי לוי באינטרנט, פלפל אדום נמכר ב-4.9 שקלים לקילו. המחיר שניתן לפלפל האדום במגה באינטרנט הוא עוד ניחא לעומת הרשתות האחרות - 5.99 שקלים לקילו. בשופרסל דיל, ויקטורי וביינות ביתן זה נמכר ב-8.99 שקלים לקילו, ורשת הסופרים יש 8.49 שקלים לקילו כך שבכלל. לכו תבינו איך זה נמכר בהפרש של עד 200% בין הרשתות. תפוח אדמה לבן בתפזורת נמכר במגה באינטרנט ב-1.79 שקלים לקילו. ברמי לוי באינטרנט ב-2.99 שקלים לקילו, ואילו ברשת שופרסל ישיר, התפו"א נמכר ב-3.99 שקלים לקילו רק כי 'זמן זה מצרך יקר. עם זאת, רשת 'יש הכל ובזול מוכרת את אותו התפו"א בלא פחות מ-4.99 שקלים לקילו - מעל ל-200% מהמחיר שניתן על ידי מגה באינטרנט. כך גם לגבי שופרסל דיל
לסיכום, לדברי המועצה לצרכנות: "מסחר הוגן מבוסס בין היתר על שקיפות, וצרכנות נבונה מחייבת בדיקת מחירים והשוואתם. לפיכך , מניעת האפשרות מצרכנים להשוות מחירים היא פרקטיקה שאינה ראויה הפוגעת ביכולת הצרכן לממש את זכויותיו". תשתמשו בזכותם להגן על עצמכם כצרכנים ותשוו מחירים. חשוב להשתמש ב-Pricez ככלי צרכני יעיל ולכן, תעדכנו מחירים ותתעדכנו בהשוואה למתחרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה