מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שלישי, 6 בדצמבר 2011

צדק חברתי בדיור: לעשות מחאה חברתית בלי לקום מהכורסא





להלן עדותו של אדם שהיה מעורב בוועדת טרכטנברג. נקרא לו מ', על שם המחאה.

בהתחלה, האיש לא רצה לגלות את שמו ואת זהותו. הוא מעולם לא דיבר עם התקשורת, ואילמלא התסכול הצורב של החודשים האחרונים קרוב לוודאי שגם לא היה מדבר עכשיו. רק בשיחה השניה הסכים לגלות מיהו, בתנאי שהפרטים יישארו חסויים. מותר לומר רק שמ' הוא עובד בשירות המדינה, אחד מעשרות אנשי המקצוע שמונו לסייע לוועדת טרכטנברג לגבש את מסקנותיה.

"בשלב די מוקדם התחלנו לטפל בנושא הדיור," הוא מספר, "בהתחלה הכל היה בסדר. העקרון הבסיסי של טרכטנברג היה פשוט. הוא אמר, 'אנחנו נעזור רק למי שמוכן לעזור לעצמו'. מי שלא יוכיח שניסה למצות את כושר ההשתכרות שלו, לא יקבל עזרה בדיור."
למי שלא מכיר את עולם המושגים הממשלתי,
מיצוי כושר ההשתכרות פירושו אנשים עובדים. האנשים האלה שטורחים לקום בבוקר, הולכים לעבודה ולא מצפים מאף אחד לשלם את החשבונות שלהם.

-    כולכם הסכמתם על זה? שאל יאיר לפיד.

"מקיר לקיר. זה היה מקובל על כולנו. בהתחלה אפילו אנשי משרד השיכון שעבדו מולנו, אמרו לנו בשיחות אישיות שזה הדבר הנכון לעשות. לא רצינו עוד פעם לבזבז מיליארדים על בטלנים שמסרבים לעבוד. לא חשבנו שתהיה עם זה בעיה, כי מיצוי כושר ההשתכרות הוא תנאי סף לקבלת סיוע שמשרד השיכון בעצמו קבע כבר לפני שנים."

-   ומה קרה אז?

"קרה אריאל אטיאס."

שר השיכון, מסתבר, לא התרשם במיוחד מהמחאה, גם לא מהכוונות הטובות של טרכטנברג.
החל מהדיון הראשון היה רק דבר אחד שהיה חשוב לו: להוריד את הסעיף על כושר ההשתכרות ולהחליף אותו בשני קריטריונים חדשים-ישנים: מספר הילדים, ומספר שנות הנישואין. למקרה שלא הבנתם, הוא רצה לוודא שהחרדים יקבלו דירות בלי שייצטרכו לצאת לעבוד.

בין אנשי המקצוע סביב מ' הצטבר לא מעט כעס. "תחשוב על זה", הוא אומר, "מומחים מכל המשק באים להעיד בפנינו, מאות שעות דיונים, אלפי שעות עבודה, עשרות גופים שבאו והשמיעו את דעתם, ואטיאס לוקח את הכל, זורק לפח ועושה מה שבא לו".

ההמלצה של טרכטנברג היתה שהממשלה תורה למנהל מקרקעי ישראל לאמץ את הקריטריונים שהוצעו בדו"ח הוועדה. השר אטיאס לא התרשם. בשיחה סגורה עם ראש הממשלה נתניהו סוכם על ביטול החובה למיצוי כושר ההשתכרות. בטיוטת ההחלטה על פרק הדיור שהופצה למשרדי הממשלה השונים, נושא הקריטריונים פשוט הושמט.

אמנם לדעתי, אגב, גם חרדים צריכים לגור איפשהו ואף ראוי לתמוך בהם בדיור. עם זאת, עליהם למלא תנאי אחד בלבד - בתנאי שייצאו לעבודה וישתכרו ולא בכסף שחור מתחת לשולחן. הדיל הנוכחי של השר אטיאס רק מבטיח את זה שעוד דור של חרדים יזכה לפרס על כך שהוא חי על חשבון מעמד הביניים שהולך ונחלש. זה לא הוגן, זה לא הגון וזה בדיוק מה שהבטיחו לנו שלא יקרה הפעם.


אם אתם מתרגזים עכשיו, כמו מ', אתם מוזמנים ללכת להפגין. היות והגיע החורף, אתם יכולים אפילו לעשות את זה בלי לצאת מהבית.

איך?

והרי לכם הצעתו של יאיר לפיד לחוצפה הכי גדולה עלי אדמות שנישמעה אי פעם וזו הסיבה שצעירים רבים כל כך רוצים להתארגן לרדת מהארץ: זה לא מסובך - באתרי האינטרנט של משרד השיכון ומשרד ראש הממשלה יש מקום מיוחד המיועד לפניות הציבור. על פי החוק מחוייב המשרד לענות לכל פניה שלכם תוך 30 יום. כשירות לציבור, להלן הכתובות הרלבנטיות (או שאתם יכולים פשוט לעשות גוגל):

משרד השיכון: http://www.moch.gov.il/Pages/peniot_tsibur.aspx

משרד ראש הממשלה: http://www.moch.gov.il/Pages/peniot_tsibur.aspx

  אם כל אדם שהמחטף של השר אטיאס מעצבן אותו ישלח פניה שבה ידרוש הסבר לשערורייה, המשרד יקרוס תחת העומס, ובהזדמנות זאת השר יגלה מה חושב הציבור על כך שעושים צחוק מהמחאה שלו
אז כולכם מוזמנים לצאת למחאה מהכורסא. אולי כך ישתנה משהו במדינה הזאת!! זה הזמן לצדק חברתי ולשינוי למעננו ולא על חשבוננו.

2 תגובות:

  1. שלום ותודה על הפוסט החשוב,
    נשמח לפרסם את המאמר
    באתר המחאה:
    www.j14.org.il
    בבקשה אשרו לנו לפרסם במייל:
    admin@j14.org.il

    השבמחק
  2. יש לכם אישור לפרסם את המאמר באתר. אבקש רק לבצע הפנייה למקור.

    השבמחק