מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 7 בדצמבר 2013

השתלטות חרדים על שכונות חילוניות - ביקורת עיתונאית על מיקי חיימוביץ'







"מיקי חיימוביץ' חוזרת לטלויזיה בתוכנית תחקירים חדשה" צעקו הכותרות ברשתות החברתיות. בניגוד לטררם שניסו לעשות לתוכנית, הפרומואים עוררו זעם בקרב רבים. "הסתה כנגד החרדים בפרומו לתוכניתה של מיקי חיימוביץ'" זעקו כותרות בתקשורת החרדית. מלכתחילה, מיקי חיימוביץ' בחרה לעשות לתוכנית יחסי ציבור על גב החרדים עד לרמה כזו שהיא אולצה להוריד את הפרומו לאור המסרים האנטישמים שהוא העביר.
למעשה, מדובר בחולייה בשרשרת האנטישמיות נגד יהודים בכלל וחרדים בפרט שמאפיינת את העולם וישראל כיום. נראה, כי התקשורת העולמית והמקומית מאופיינת במסרים נאו נאציים נגד היהודים, גם נגד החרדים. זה בא לידי ביטוי גם בפוליטיקה הישראלית, בהתנגדות הפנאטית הזו של יאיר לפיד כנגד כל מה שיהודי וחרדי. מזכירה לכם את תקרית הטפילים, כשמיקי פלד כינה כך את החרדים. וכל זה קורה בישראל ובעולם של היום, עשרות שנים אחרי מלחמת העולם השנייה וכשההבנה כלפי שידורי התעמולה של הנאציים ותרומתם לעליית המפלגה הנאצית לשלטון ולהצלחת יישומה של תוכנית הפתרון הסופי כנגד היהודים ידועה.
בפועל, תוכנית המערכת ששודרה השבוע עסקה במצוקת הדיור בקרב האוכלוסייה החרדית בישראל. הפתרון הוא מבחינתם, לא לגור ברחוב אלא לעבור לשכונות שרוב תושביה אינם חרדים אלא חילוניים או מסורתיים. אין מה לטעות, עובדות לא היו שם. הייתה הסתה כנגד חרדים. 

נתחיל בזה שהתוכנית התחילה בהעברת המסר לפיו החרדים צורכים 7,000 דירות מדי שנה כשברקע מתנגנת מוזיקה דרמטית. כן, יש אזהרה שהחרדים עלולים לקנות את הדירה בעיר שלך. הפתיח מזכיר את הסרט הנאצי "היהודי הנצחי", במסגרתו משווים את היהודים לעכברושים ומראים איך הם משתלטים על מפת אירופה ועל יתר העולם. אז נכון שהוצג גם הצד החרדי. אני לא מתלוננת על כך שהסתירו דברים. עם זאת, האופן בו הוצגו הדברים מעיד על חד צדדיות - המוזיקה הדרמטית שליוותה את המסר לפיו החרדים יכולים "להשתלט" גם על השכונה שלך מעידה על דעה של היוצרים על הרעיון שחרדים יכולים לגור באותה השכונה שלך. מדובר בדעה שלילית ביותר. המאפיין השלילי והחד צדדיות מאוד דומיננטיים בתוכנית ולא מציגים את החרדים באור טוב.
אז צילמו תוספות בניה לא חוקיות. כאילו שזה לא קיים אצל החילונים. הדירות הקטנות והאפלוליות ללא חלונות שהוקמו בבני ברק אינם אופייניות באופן בלעדי לחרדים בלבד. גם צעירים בתל אביב משלמים הון כדי לגור בדירות מפוצלות בתל אביב. העיקר שזה יהיה שנקין. אז מה אם משלמים על זה 3,000 שקלים לחודש שכירות, 6,000 שקלים וצפונה. זה המותג שקובע. אבל זאת מיקי חיימוביץ' ששמה את עצמה לשופטת. אותה מיקי חיימוביץ' שמרויחה בחודש עשרות אלפי שקלים ויכולה להרשות לעצמה מותרות כמו דירה נוחה ובורגנית. אני לא רואה הבדל בין התוכנית הזו לשידורי התעמולה הנאצית.
אין בתוכנית דיון אמיתי בין חרדים לחילונים אלא דרמה מוגזמת. מדובר בהסתה נטו. בניסיון לעורר פרובוקציה בקרב החילונים ממניעים אנטישמיים. נוצר הרושם שחילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים לא יכולים לחיות יחד בערים מעורבות. תמיד יש מאבקים בין הזרמים, דבר שמוביל להתחרדות היישוב ולנטישת התושבים הותיקים. מעניין שפסגת זאב לא נידונה בתוכנית. גם לא נחלאות, גילה, כפר גנים, נווה שאנן, עמישב ושכונות רבות בירושלים ובערים נוספות כמו פתח תקווה וחיפה המאופיינות בהתיישבות מעורבת ממגוון הזרמים ביהדות וכשהקרבה לדת של תושביה שונה - החל מחילונים גמורים ועד לחרדים. נכון, ככל שיש יותר חרדים הם זקוקים למבני ציבור מתאימים כמו בתי כנסת וישיבות. ומה הבעיה בזה? חילונים לא הולכים לבתי כנסת? לא קונים כיפות ומזוזות? יותר מזה, הם מממשים כך את זכויות האזרח שלהם - הרי מדובר במדינה חופשית עם חופש דת. ולמה שהחרדים לא יקבלו מבני ציבור שמתוקצבים מכספי ציבור כמו מסים ומפעל הפיס? הם חלק מהציבור הישראלי! מפעל הפיס לא מממן מרכזים קהילתיים, מתנ"סים ומרכזי ספורט באזורים חילוניים? בטח שמממן! מדינת ישראל לא מממנת סרטי קולנוע בהם מועברים מסרים שמאלניים? בטח שכן! וזה הכסף שלי שמממן סרטים של בני עוולה המתנגדים לקיומה של מדינה יהודית - ישראלית!
גם החילונים נהנים במקביל מחופש מדת - במקומות מעורבים לא זורקים עליהם אבנים בשבת ולא יורקים עליהם. מי שטוען שהדבר מתרחש מחוץ לבית שמש ומאה שערים הוא פרובוקטור. וגם באזורים אלו מדובר בסוטים, עבריינים יוצאי דפן שפועלים כך בניגוד לרוח היהדות. הבעיה מתחילה רק כשאנשי מר"צ ושות' דורשים להפלות לרעה את החרדים ולמנוע מהם זכויות אזרחיות שהדמוקרטיה מקנה להם מהיותם בני אדם. לא להאמין שחוט עירוב קיבל חמש דקות בפריים טיים!
הערה נוספת על ה"עבודה העיתונאית" של חיימוביץ' בתוכניתה - בתושבת ערד נראתה מתלוננת על בית כנסת שהוקם בבנין שלה בטענה שמדובר בהפסד שלה. התחקירן עוזר לה להתבכיין - "מי ירצה לקנות דירה מעל בית כנסת". בהמשך, יוסף פריצקי ו'מומחים" נוספים לעניני חרדים, טוענים, כי "אצל חרדים אין חוק. צריך בית כנסת, פותחים בית כנסת. התקנות והחוקים לא חשובים להם."
בהתאם לתגובת עיריית ערד המוקרנת בסוף התכנית באמצעות כיתובית עולה, כי:
1. בית הכנסת חוקי.
2. בית הכנסת קיים שנים רבות, לפני שהגיעו לשם חרדים.
3. הגברת קנתה את הדירה כשכבר היה בבנין בית כנסת.

עיתונאי שמקבל כזו תגובה (מגוף רשמי ואובייקטיבי כמו העירייה שהיא גם בעלת הסמכות על חוקיות מבנים בעיר), ומשדר בכל זאת את הכתבה עם המסרים שהתלוו לה כאילו בית הכנסת בכלל לא חוקי ושאף אדם כמו השכנה לא יקנה בית ליד בית כנסת, ועדיין, תגובה כזו של העירייה בכל זאת מוצגת בצורה כזו עלובה בסוף התוכנית, בצורת כיתובית(!) שאיש אינו צופה בה, אינו אדם ישר.
בניגוד למה שניתן להבין מהתוכנית, החרדים הם לא מחלה ממארת. יחד עם זאת, התוכנית פרובוקטיבית ואנטישמית שמשרישה פחד כנגד החרדים, דעות קדומות, סטיגמות, מסיתה כנגד החרדים. אני כן מזכירה שהחרדים הקימו את זק"א, את עזר מציון, את איחוד הצלה וארגונים תומכים רבים אחרים שהצילו גם חילונים רבים בישראל ובעולם. קוראים לזה חרדופוביה. אני זורמת גם עם המונחים אנטישמיות וגזענות.




ולסיכום, הנה סיפור קצר שרץ ברשת:
ילד מרמת אביב מספר לאמא שלו:
- אמא, היום באו לבקר אותנו ילדים מהשטחים, מאזור רמאללה.
אמא: איזה יופי! שלום והידברות, כמה חינוכי, אני שמחה מאוד לשמוע!
ילד: אמא, את יודעת, הם היו לבושים כמונו, עם ג'ינס וטישרט, אבל לא ממש אופנתי.
אמא: לא נורא, אל תשים לב לקטנות, הם חיים בתנאים כלכליים קשים, יש להם הרבה ילדים במשפחה וקשה לקנות להרבה ילדים בגדים יקרים כמו שיש לך.מה עשיתם איתם?
ילד: אכלנו, שיחקנו משחקי חברה, כאלה שמשתפים את כל הילדים ביחד, כולנו.
אמא: יופי! זאת דרך טובה וחכמה לשבור מחיצות.
ילד: מה זה מחיצות?
אמא: זה כאילו שהכניסו לכם בראש שיש ביניכם לבין הילדים האלה קיר. הסבירו לכם שאתם בצד אחד והם בצד השני. עכשיו יש שלום, אז צריך לשבור את הקיר, לשחק עם הילדים מהשטחים, כאילו הם חברים שלך מהשכונה.
ילד: אמא, חלק אמרו שיש להם רובים בבית!
אמא: אה, זה בגלל שיש להם עכשיו משטרה חדשה וחזקה, ובטח אבא שלהם שוטר.
ילד: הם גם אמרו שהם מתפללים בבית הספר והם צמים בימי הצום.
אמא: טוב! הערבים שומרים על המסורת שלהם, וזה מאוד מכובד בעיניי. לא צריך לבוז למנהגים של אחרים, נכון? באמת חשוב שבית הספר שלכם הביא אותם, שתראו שהם ילדים בדיוק כמוכם.
ילד: אבל אמא, הם בכלל לא דיברו ערבית והם חבשו כיפות. אני חושב שהם יהודים דתיים כאלה, מהשטחים.
אמא: מה?!?!? הם לא נורמאליים ההנהלה שלכם! הזמינו חבורת פנאטים משיחסטיים לבית ספר ברמת אביב?? אולי אתה לא מבין, אבל זה דבר מאוד מסוכן, לחשוב שבגלל שהם נראים לך דומים אז הם כמוך. הם לא!!! הם ממש לא כמונו!!! הם פשיסטיים, מסוכנים לדמוקרטיה, ובגללם אין שלום. איך העזו לארח אותם פה?? אני מיד הולכת להתקשר למנהלת, ולאחר מכן לשלי יחימוביץ!! אני לא אשתוק!












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה