היום בבוקר הזמנתי מונית ספיישל מאחת היציאות לאיילון בתל אביב לכיון מערב ראשון - לחוף הים. הנחתי את הנהג [בן מיעוטים] לעלות על איילון, ליסוע ישר עד למחלף ראשון ושם לפנות ימינה עד הסוף לפואבלו-חוף הים. הוא שאל אם אני רוצה ליסוע [לצאת מאיילון] דרך [מחלף] חולון/בת ים השבתי שאני לא מכירה את הדרך אבל אני מניחה שיש שם פקקים ואני רוצה שיצא מאיילון למחלף ראשון מערבה,אלא אם כן חבריו לתחנה יעידו על כך שהדרך שם פנויה. הוא אמר "אסע בדרך שאת רוצה - את בוחרת."
במחלף שאחרי מחלף השלום שמתי לב שהוא לא נצמד לנתיבים השמאליים וביקשתי ממנו שיעבור מהמסלול הימני אחד לפני אחרון לאחד משני השמאליים ביותר והוא אמר 'אל תדאגי הכל בסדר'. והמשיך באותו המסלול. המשכתי ואמרתי לו שהוא טועה במסלול והוא נוסע בנתיב לירושלים. הבעתי את מורת רוחי כי הוא פספס את הפנייה המאפשרת להישאר על איילון דרום וביקשתי שיצמד לנתיב הימני ביותר כדי לא להמשיך לירושלים - אלא להמשיך ישר ברמזור ומשם לאיילון דרום. אבל הוא שוב לא נשמע להוראות שלי והמשיך עם הפניה לירושלים.
בדיוק קיבלתי טלפון ממישהי שאני עובדת איתה והתחיל לרדת לי האסימון שמשהו לא בסדר. פתחתי את הקו כדי שהיא תשמע את השיחה ושאלתי אותו לאן הוא נוסע. הוא השיב שהוא לא יודע מה אני רוצה ושאנחנו על איילון, שאין לי מה לדאוג, יהיה בסדר. כל הדרך הוא הדגיש שיהיה בסדר. אמרתי לה שאני לחוצה כי נהג המונית [הערבי] חוטף אותי לירושלים - במקביל התחלתי לצעוק עליו שאני יודעת שאנחנו בכביש מספר אחת בדרך לרמלוד/נתב"ג/ירושלים ומעולם לא אמרתי לו לרדת מאיילון. המשכתי לדבר אליה בטלפון והבהרתי לו שאני מעבירה לה שוב ושוב את המיקום שלי בכל רגע בכביש עד שמסיבה כלשהיא הוא עלה במחלף גנות - כביש 4 לכיוון דרום ושם נכנס לפקקים, לרמזורים של אזה"ת החדש בראשון לכיוון מערב וכו'.
בסופו של דבר הגעתי ליעד שלי כשאני בשיאו של התקף חרדה נשלט [אני לא דומעת, המח שלי עובד ומעבד נתונים באופן מהיר כשאני חושבת - יש לי כבל USB בתיק, אני יושבת מאחוריו ויכולה לחנוק אותו ובמקביל אני צורחת עליו שאני דורשת שיסע ליעד במערב ראשון ובכל רגע מעדכנת את העמיתה בנוגע למיקום שלי. אני מניחה שאם הייתי מרגישה שאני מתקרבת לנקודת האל-חזור הייתי נותנת למיתרי הקול שלי לנוח ומיישמת פתרון יותר יעיל].
חשוב לציין שכשעליתי הוא עצר לתדלק ולא בחר להיכנס לתחנה הקרובה אלא לתחנה רחוקה יותר עמה יש לו הסדר - הפעם היחידה שהוא עצר את המונה זה כשהוא נכנס לתחנה בפועל והפעיל אותו עם היציאה משם - הוא האריך את הדרך ואת זמן הנסיעה כדי להגיע לתחנה דבר שהקפיץ את המחיר אבל גם סיפק לו מיכל דלק מלא.
- במקרה הטוב והלא סביר, הבן אלף ערביות באמת לא יודע איזה כביש זה איילון, איזה כביש מס' 1 ואיזה כביש מס' 4 [אבל הוא נהג מונית ומדובר בכבישים מרכזיים - הם נבחנים על הדברים האלו].
- במקרה המאוס, מדובר בעוד מקרה של נהג מונית שניסה להאריך את הדרך כשהמונה מופעל כיוון שאמרתי שאני לא מכירה את הדרך [למרות שהתכוונתי לדרך באמצעותה אפשר להגיע מחולון בת ים לחוף ראשון - ובסופו של דבר החשבון הסופי יצא 88 שקלים במקום עבור נסיעה של 15 ק"מ כמו שהיה אמור להיות במקור
- במקרה הגרוע היה מדובר בניסיון חטיפה שנמנעה כי דיווחתי לצד שלישי בנוגע למתרחש ועל המיקום שלי, דבר שגרם לו להלחץ ולשנות את דעתו - ובמשך מעל לרבע שעה באמת האמנתי שהוא מנסה לחטוף אותי לירושלים והסביבה
מה דעתכם? מצד אחד, יותר מחצי מזמן הנסיעה הייתי בטוחה שחוטפים אותי למטרות לאומניות או כי הבן אדם פסיכופת. מצד שני, יתכן והאריך לי את הנסיעה כי הוא עוד נהג מונית שצריך להתפרנס אבל עושה זאת בדרכים לא כשרות.
ומה עושים עכשיו? מגיבים:
לכל נהג בתחבורה הציבורית, ובכלל זה לנהגי המוניות, יש חובות וזכויות המשמשים כתנאי לרישיון העבודה שלהם מטעם משרד התחבורה. ולהלן החשובים בהם עבור נהג מונית בנסיעת ספיישל חובת ההסעה - נהג מונית חייב להסיע את הנוסע ומטענו לכל יעד שיבקש ; מסלול הנסיעה - בנסיעה מיוחדת, על הנהג לנסוע בדרך הקצרה ביותר האפשרית ליעד המבוקש, בהתחשב בשעה ובנסיבות (עומסי תנועה, תיקוני דרך וכד') ; הפעלת מונה - נהג מונית חייב להפעיל מונה בכל נסיעה מיוחדת, למעט נסיעות בינעירוניות בהן קיים מחירון נסיעה ממוחשב ; מחיר הנסיעה : אין לגבות תשלום עבור נסיעה, המתנה או מטען, מעבר למצוין במונה בתום הנסיעה ; פרטי בעל המונית - בעל המונית חייב להתקין לוחיות קבועות, שבהן יצוין מספר רישיון המונית ושם בעל המונית בעברית ובאנגלית [משם גם לקחתי את הפרטים ושמרתי באנשי הקשר בסלולרי] ; במונית: מומלץ שלא לעשן במונית כלל במהלך נסיעה בתשלום. הנהג רשאי לעשן במונית רק כאשר אין בה נוסעים, הופעתו תהיה נקיה ומסודרת [במקרה שלי הוא היה לא מגולח].
איך מתלוננים?
בכל מקרה של הפרת תנאי הרשיון, כגון סירוב להסיע נוסע, אי הסעה בדרך הקצרה, התנהגות שאינה הולמת מצד הנהג, הפקעת מחיר, אי הפעלת מונה וכדומה - ומדובר במקרים נפוצים בהם נתקלתי, הנוסע רשאי [ולדעתי אף מחוייב] להגיש תלונה כנגד נהג המונית במשרד התחבורה.
תלונות נגד נהגי תחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות), יש להפנות ישירות:
- בדואר: להנהלת אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה, בנק ישראל 5 בנין ג'נרי A ת.ד. 867 , ירושלים.
- בפקס: 02-6558903
במקרה שאינכם שבעי רצון מהטיפול בתלונתכם, ניתן לפנות לנציבות תלונות הציבור בצירוף ההתכתבויות:
- בדואר: נציבות תלונות הציבור במשרד התחבורה, ת"ד 42, בית-דגן 50250
- בפקס: 03-9545450
מה צריכה לכלול התלונה?
כדי שיהיה ניתן לטפל בתלונה ביעילות, יש לציין:
- פרטים מלאים של המתלונן: מספר זהות, כתובת למשלוח דואר וטלפון לבירורים
- מקום, תאריך ושעת האירוע
כדי למנוע כפילויות ולהבטיח טיפול הולם, במקרים הבאים תלונות לא יטופלו:
- תלונה על עניין הנדון או שהוכרע בבית משפט
או שאת חתיכת גזענית חשוכה, שמטעה נגהי מוניות ואז מתפלאת שהם נוסעים כדבריך.
השבמחקכשהוא שאל אם את רוצה לסוע : "דרך [מחלף] חולון/בת ים"
הוא התכוון בדיוק לנתיבי איילון, כמו שכל אחד שמכיר אפילו במעט את המקום בו הוא נוסע יודע. כשאמרת שאת לא רוצה, הוא נסע בחלופה המקובלת השניה, כביש 4.
אה אבל הוא ערבי, "בן מיעוטים", שכחתי.
נ"ב, שאפו על פרסום דרכי התלונה, זה מידע חשוב באמת, ברצינות.
או שמה?
השבמחקתקרא היטב את הרשומה ונתח כמיטב יכולתך. על איילון יש מחלף ראשון והיעד הסופי שלי היה החוף. אמרתי לנהג מהו היעד הסופי וביקשתי שייסע דרך מחלף ראשון כשאנחנו על איילון. גם כשהייתה "אי הבנה", ניסיתי לתקן את נתיב הנסיעה שלו שוב ושוב ושוב, אך לשווא. הוא התעקש ליסוע על כביש 1 והתעקש שמדובר באיילון.
סרבתי לאפשר לו לפנות ימינה במחלף חולון כיוון שהדבר מאריך את הדרך - לא יכולתי להרשות לעצמי לאחר ולא רציתי להאריך את המונה ולשלם יותר ללא סיבה. משמע, במקום להגיע לחוף ראשון דרך בת ים, היה עליו להמשיך למחלף ראשון על איילון ולא ליסוע לכביש 4 - והוא עוד התעקש שמדובר באיילון. כביש 4 אינו החלופה המקובלת לחוף ראשון כשנוסעים ממחלף השלום באיילון. כבר היה עדיף שיסע דרך מחלף חולון. אבל בפרוש ביקשתי ממנו שיסע דרך מחלף ראשון על איילון ומחובתו למלא את בקשתי כנהג מונית.
גזענית או לא, הוא צריך להתפלל הודיה על כך שהוא חי. זה יכול היה להגמר אחרת ואחד מאיתנו יכול היה לשלם את המחיר