מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 28 במרץ 2016

טיוח ניגוד עניינים בקרב רופאים במתן תרופות למטופלים



בחצי שנה האחרונה נאלצתי להתמודד עם בעיה רפואית שנראית, לכאורה, פשוטה. יחד עם זאת, הרופאים בחרו להמליץ לי בחום להתמודד איתה באמצעות תרופות מאוד יקרות ועם תופעות לוואי קשות ושעלולות להיות מסוכנות - מעבר לפגיעה המהותית באיכות החיים שבאים לידי ביטוי בשלשולים, הקאות, הרדמות על ההגה, נאלצתי להתמודד גם עם התמכרות ביולוגית ותרופות שנרשמו, הביאו להחמרה של המצב עמו אני נאלצת להתמודד ואף סכנה למחלות נפש כגון פסיכוזה כתופעות לוואי ידועות ותרופות. יחד עם זאת, הרופאים המומחים ורופאי המשפחה המשיכו להמליץ לי לקנות ולהשתמש בתרופות שונות במרשמים שניתנו לי ואשר בעלות תופעות לוואי חמורות וחמורות פחות, אותם התרופות שגרמו לי לתופעת לוואי עוד קודם.
יחד עם זאת, כשהתחלתי לחקור לעצמי ואף פניתי לרפואה האלטרנטיבית. במחיר של פגישה אחת עם רופאה אלטרנטיבית בעלות של 100 שקלים בלבד דרך הרפואה המשלימה בקופת החולים שלי וללא עלויות נוספות הכרוכות בקניית תרופות למשל, ניתנה לי התרופה - שינוי קטן בתזונה ובאורח החיים שלי. החלמה משמעותית באה לידי ביטוי תוך יומיים מהרגע שהתחלתי את הכללים לשינוי בתזונה. תוך חודש, החלמתי לחלוטין. ולא היו מעורבים כאן תרופות, צמחים מוזרים או הוצאות נוספות.
תחשבו על המקרה הזה בפעם הבאה שהרופא ימליץ לכם על טיפול כזה או אחר או יטען שמדובר בצרוף מקרים כדי לרפא את המצב הרפואי עמו אתם מתמודדים - כשחזרתי לאורח החיים הקודם, הבעיה הרפואית חזרה. דבר שמוכיח שהרופאים לא יודעים הרבה ואין להם אינטרס לרפא את המטופלים, במיוחד כשהריפוי כרוך בשינוי לא משמעותי באורח החיים, כמו שינוי בתזונה ובפעילות גופנית. מעבר לכך, נבדק ונמצא שחברות תרופות משחדות רופאים כדי שירשמו למטופלים את התרופות שלהן. זאת עובדה.
להלן תחקיר ערוץ 10 "המקור" - טיוח וניגוד עניינים רופאים בכירים במתן תרופות למטופלים. מהו האינטרס של הרופאים כשהם רוצים לטפל במחלות של מטופליהם? האם התרופה שהרופא ממליץ היא התרופה הטובה ביותר למטופל? לא תמיד, ברוב המקרים אותו רופא מייחצן את חברת התרופות ומקבל כסף עבור התרופה אותה הוא מספק למטופל.





התחקיר של המקור החושף את האינטרסים הכלכליים של משרד הבריאות ואת ניגוד העניינים עמם מתמודדים הרופאים המטפלים והרופאים היושבים בועדת סל התרופות בישראל. משרד הבריאות ובכירי הרופאים בישראל מתחמקים מלתת לציבור תשובות על ניגוד עניינים של רופאים מול הלקוח ומול חברות התרופות. מדובר ברופאים בכירים היושבים בועדת סל התרופות בכנסת, ובעלי משרות בכירות בבתי חולים, ועובדים גם עבור חברות התרופות, שעניינן נדון בועדת הסל בכנסת.
אז כמה כסף מקבלים הרופאים מהחברות? למעשה, הסכום הוא פונקציה של השירות אותו הן מקבלות. ברשימה נכללות הרצאות חסות בארץ באלפי שקלים, הרצאות בחו"ל באלפי דולרים שכוללות אירוח מפנק על חשבון החברות, וגם ייעוץ רפואי שמגיע לעשרות אלפי שקלים. חלק מהרופאים אף מבצעים מחקרים קליניים עבור החברות, שמשקיעות בהן מאות אלפי דולרים.
הקשר הזה בין הרופאים לחברות הגדולות איננו מסתיים רק בוועדות המייעצות, אלא מגיע גם לבתי החולים הגדולים ביותר בארץ. כך למשל פרופסור יוסף קרקו, שמכהן כיו"ר ועדת התרופות בבית החולים הדסה עין-כרם, מנהל כבר שנים ארוכות "רומן" עם ענקית התרופות אם.אס.די. קרקו מקבל מהחברה סכומים שנעים עד עשרות אלפי שקלים - אך זה לא מונע ממנו מלהשתתף בדיוני הוועדה בנוגע להכנסת התרופות של החברה לסל התרופות.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לנושא: "פרופסור קרקו מילא אחר כל התקנות והנהלים כנדרש. הייעוץ שמוענק לחברות מסחריות שהוזכרו אינו קשור כלל לתרופות שעלו לדיון בוועדה".





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה