מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שלישי, 24 במאי 2016

עשור למותה של יעל רום, טייסת הקרב הראשונה של צה"ל







היום לפני 10 שנים (24.05.2006): הלכה לעולמה הטייסת יעל רום.
רום היא הטייסת הראשונה בעולם המערבי שעברה קורס טיס צבאי מלא והוסמכה לקברניטה במחצית הראשונה של המאה ה-20. רום, שהוסמכה לטוס על שבעה סוגי מטוסים, היתה הטייסת הראשונה שטסה בטיסה מבצעית מעבר לקווי האויב והראשונה שהטיסה גם מטוסים בחברת תעופה אזרחית - "ארקיע".
רום נולדה ב-1932 בתל אביב וסיימה את לימודיה התיכוניים ב-1950. היא התגייסה לגדנ"ע ובזמן שהמתינה לשיבוצה בקורס מפקדי פלוגות בגדנ"ע, הציעו לה שני מדריכי טיס לגשת למבדקי טיס. רום ניגשה למבדקים ועברה אותם. היא המשיכה לקורס הראשוני, ובסיומו דורגה שנייה מבין מסיימיו וצורפה לקורס הצבה למטוסים דו-מנועיים. זאת, לקראת שיבוץ הטייסים במטוסי קרב-הפצצה מסוג "מוסקיטו". לאחר מכן חזרה רום להדריך בגדנ"ע אוויר וב-1953 צלחו ניסיונותיה לחזור לחיל האוויר כטייסת תובלה. היא נהפכה לטייסת הראשונה בחיל האוויר הישראלי. רום שירתה עשר שנים בחיל האוויר בשירות חובה ובהמשך בקבע ובמילואים, בתפקידי הובלה והצנחה.
באוקטובר 1956, במבצע קדש, בהיותה בת 29 וסגן במילואים, היתה רום אחד משני הטייסים במטוס ה"דקוטה" שהוביל את כוח הצנחנים בפיקודו של רפאל איתן למעבר המיתלה בסיני. באותו מבצע הטיסה רום גם את כוח הצנחנים בפיקודו של מוטה גור לפעולה בא-טור ושימשה כטייס משנה של המטוס הראשון שנחת בשארם א-שייח. ב-1957, שנים לפני שחברות תעופה מערביות החלו להעסיק נשים בתור טייסות, עברה רום לשמש כטייסת ב"ארקיע", וב-1962 אולצה להשתחרר משירות מילואים לאחר שהפכה לאם. יעל רום נהנתה מהרוח החלוצית של פוסט מלחמת העצמאות. לאחר מכן, הכוחות השמרניים והשוביניסטיים ניצחו. והם חזקים מאד.
הטייסת ראשונה בצה"ל הייתה רחל מרקובסקי לנדאו, שהשתתפה בקורס הטיס של חברת אווירון שהתקיים בשדה התעופה לוד והייתה לאישה הראשונה שהשלימה את הכשרתה כטייסת בארץ ישראל. היא השתתפה במבצעים שונים בתקופת היישוב ובייבוא מטוסים לארץ. איך בשנות החמישים כן קיבלו ובשנות ה90 לא? בשנים הראשונות של החיל שירתו מספר נשים כטייסות תובלה, ביניהן היו זהרה לביטוב, שהייתה טייסת תובלה בעת מלחמת השחרור ונהרגה בהתרסקות מטוסה, ויעל רום. באותו מבצע השתתפה גם הטייסת רינה לוינסון. עם זאת, הניסיונות לשילוב נשים בקורס טיס בשנים 1951-1953 ושוב במשך שנתיים בשנות השבעים, הוגדרו ככישלון על ידי הצבא. זה היה לפני זמנו של עייזר וויצמן השוביניסט, מפקדו בעתיד של חיל האויר, שגימד את הנשים בחיל האויר לרמת "מיידלעך". הוא לא היה עדיין מפקד החייל כשיעל רום התקבלה לקורס הטיס ויש להניח שלא יכול היה לבלום אותה. זכורה היטב התנגדותו לצירוף נשים לקורס בתקופת התנדבותה של אליס מילר. עייזר היה מפקד החיל סביב מחצית שנות ה 60. בתקופת בג"צ אליס מילר הוא היה כבר נשיא המדינה... ומעבר לסמכות לעשות כלום ושום דבר, בוודאי לא בתחום הצבאי ביטחוני, הוא התבטא בצורה עייזרית טיפוסית, מלאה בצבע ומחפירה בה בעת. לכן, רק לאחר בגצ אליס מילר בשנות ה-90 התחילו לקבל שוב נשים לקורס טיס צבאי. מילר בסך הכל רצתה קודם כל להתקבל לקורס טייס. למרות שאליס זכתה בבג"צ, היא נכשלה במבדקים. טייסת הקרב הראשונה שלנו היא רוני צוקרמן, נכדתו של אנטק (שהיה סגנו של אנילביץ' בגטו ורשה). היא כבר אמא ועדיין מטיסה F16 במילואים.
בשנותיה המאוחרות, ניהלה יעל רום את חברת אידורום, מדע וטכנולוגיה בע"מ. את שנותיה המאוחרות הקדישה רום לקידום נשים בישראל. היא יזמה את פרויקט נעל"ה (נערות ללימודי הנדסה), אשר הפך ברשת אורט לפרויקט בשם "נערות אורט למאה ה-21". במסגרת הפרויקט אותרו נערות בעלות יכולת במדעים בגיל חטיבת הביניים ולימודיהן בתחומים אלה תוגברו במטרה להביאן לבחור במסלול בגרות הכולל לימודי פיזיקה ומתמטיקה בהקף של חמש יחידות לימוד. בשנות ה-70, היא היתה ראש היחידה לקידום הסטודנטים בטכניון. היא עצמה לא הייתה פרופסור בטכניון. היא הייתה נשואה ליוסף רום (מכאן שם משפחתה), שהיה פרופסור להנדסה אווירונאוטית בטכניון וחבר הכנסת מטעם הליכוד. נולדו לה שתי בנות - אחת פרופסור (למתמטיקה) ואחת דוקטור (לחקר המקרא), ובן גם הוא דוקטור (לכימיה).
יהי זכרה ברוך







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה