מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 20 ביולי 2019

הקרב המבעית ביותר בהיסטוריה המודרנית






התמונה: "מוקדש למגני אוסובץ: "מתקפת האנשים המתים" ב-1915", ציור של יבגני פונומריוב, 2015.


(אזהרת תיאור גרפי קל. הפסקה הרלוונטית מסומנת בכוכביות)

עוד ניצחון כזה ואבדנו?
לאורך ההיסטוריה, מלחמות תמיד גבו הרוגים, אבל נדירים מאוד המקרים בהם חיילים שלכאורה "כבר נהרגו" ממשיכים להילחם, ונדירים אף יותר המקרים בהם אלו מנצחים את הקרב בכוחות עצמם.
התקרית המתוארת בפוסט היא בדיוק כזו, והיא תוארה לא פעם כקרב המבעית ביותר בהיסטוריה המודרנית:
הימים ימי מלחמת העולם הראשונה, שנת 1915.
במבצר אוסוביץ שבפולין של ימינו, דאז בשטחי האימפריה הרוסית, נערך עימות ממושך בין הרוסים לבין הגרמנים, אלו ניסו לכבוש מידם את המבצר פעם אחר פעם אך ללא הצלחה. כל הסתערות של הכוח הגרמני (שהיה ביתרון מספרי בלתי נתפס על הרוסים) הסתיימה בנסיגה חזרה, והתקיפות הארטילריות הממושכות לא עזרו להתיש או לחסל את הכוח הרוסי שהחזיק במבצר. ב-6 באוגוסט 1915, כשבמבצר עומדים כ-900 חיילים רוסים אל מול 14 גדודים שלמים של הגרמנים ועשרות של סוללות תותחים, כשהגרמנים ראו שכל האופציות האחרות כשלו, הם פנו אל הנשק האכזרי ביותר של מלחמת העולם הראשונה - הגז הרעיל.
ב-4 לפנות בוקר, כשתנאי הרוח היו מתאימים, 30 סוללות החלו במהלומה ארטילרית גדולה המשלבת פגזים רגילים ופגזים עם גז כלור - העשב השחיר, העלים הצהיבו, וקני הרובים של הרוסים התעטפו בשכבת כלור.
אחרי ההפגזה, כ-12 גדודים גרמניים הכוללים יותר מ-7000 חיילים התקדמו לעבר המבצר כשהם מצפים להתנגדות נמוכה מאוד מצד הרוסים, אבל את המחזה שנגלה מול עיניהם הם כנראה לא שכחו עד יום מותם;
בין 60 ל-100 חיילים רוסים ששרדו את המתקפה כנגד כל הסיכויים הגיחו מהמבצר.
*****
הופעתם החיצונית הייתה מחרידה - הכוויות הכימיות על הגוף והפנים שלהם היו גלויות לעין בצורה ברורה, הם עטפו חלקים מגופיהם בסמרטוטים, הם השתעלו והקיאו דם וחתיכות מהמעיים, והם נשרפו בעיניהם. כל זה לא עצר אותם מלהסתער עם רוביהם מכוסי הכלור, ואף לאייש חלק מהתותחים.
*****
הגרמנים נבהלו מאוד, הם החלו לסגת בפאניקה לעמדות שלהם לפני ההתקדמות תוך כדי שהם סופגים אבידות, גם מהאש מצד החיילים הרוסים וגם מגדרות התיל שהם עצמם הקימו. שבועיים אחר כך, החיילים הרוסים ששרדו את תקיפת הגז התפנו מהמבצר.
ויקיפדיה באנגלית (הערך מדבר על מבצר אוסוביץ. תחת תת-הכותרת "World War 1" יש חלק המדבר על התקרית). התקרית הגיעה מהר מאוד לעיתונות באירופה, וקיבלה את הכינוי שמוצמד לה עד היום - "מתקפת האנשים המתים".
• סרטון יוטיוב של הערוץ Simple History המתאר את התקרית






פרט נוסף למעוניינים: ב-19 ליולי השנה, להקת המטאל Sabaton עומדת להוציא אלבום שלאחד משיריו קוראים Attack of the Dead Men הצפוי לתאר את התקרית. השיר יצא. לינק לשיר (בליווי קליפ לא רשמי שמתאר את התקרית):







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה