מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שלישי, 8 במאי 2012

צרכנות נבונה: דברים שלא אומרים לכם על מהפכת החלב של עדן טבע מרקט.





שמעתם על מהפכת החלב של עדן טבע מרקט?
ב"צרוף מקרים נדיר", עדן טבע מרקט יצאה ב"מהפכה" שלושה ימים בלבד לאחר שהתפוצצה פרשה שפגעה בתדמית של הרשת לאחר שפגעה בצרכנית שהשוותה מחירים בסניף הרשת בראשון לציון. בתגובה, סגן מנהל הרשת העיף אותה מהחנות בבושת פנים באישור הנהלת הרשת ובגיבוייה. מדובר בלא פחות מ"מהפכה צרכנית" כהגדרתה, ב"מהפכת החלב". האומנם?




לדברי מנכ"ל הרשת כפי שמצוטט בפרסומת, סל הקניות הממוצע מורכב מלא פחות מ20% מוצרי חלב. יתכן שזה נכון, אני לא מתכחשת לנתון. לפחות יצרניות חלב הפרה ומוצריה מנסות לדחוף לכך, תוך מדיניות שלושת מוצרי חלב ביום חובה. זה נתון לויכוח, אבל נגיד. על פי הפרסומת מצוטטים מחירים ממחירון החלב של הרשת, כגון ליטר חלב תנובה בקרטון ב-4.99 שקלים בלבד, מילקי ב-2.29, קוטג' תנובה 5%.ב-3.99 וכדומה. על פניו, מדובר במחירים משתלמים. דרך אגב, שמתם לב שלא הוצגו ולא דובר על מוצרים המאפיינים את הרשת - מוצרי חלב אורגניים, תחליפי חלב ומוצרים מחלב כבשים ועיזים?

בעקבות "המהפכה הצרכנית", מנכ"ל הרשת מזמין אותנו "לחלוב" את הרשת והוא מבטיח שהמחירים יישארו נמוכים לנצח ולא מדובר במבצע.
באופן רגיל, אני בוחנת בעין צרכנית כל מבצע שעשוי להיות רלוונטי לגביי בו יוצאת רשת או חנות כלשהי. עם זאת, זה לא סוד שאני בוחנת את עדן טבע מרקט מקרוב לאחר שהם העיפו אותי מאחד הסניפים שלהם מאחר ועובדי החנות תפסו אותי משווה מחירים. מאוחר יותר, הרשת טענה בפני התקשורת שהמחירים גם כך מוצגים באתר האינטרנט של הרשת. אם כך, מה יש להם להסתיר? מעבר לכך, האם הם מתחייבים לכך שכל המוצרים בחנות מוצגים באתר ומחייבים אותה כרשת שיווק? מאחר ומדיניות הרשת הנה למנוע את אימות הדבר, כנראה שיש להם מה להסתיר.
לענייננו, האם מישהו סיפר לכם, הצרכנים, מהם התנאים ל"מהפכה" הזו? לא ניתן להתעלם מצרוף המקרים בין המשבר שהתרחש שלושה ימים לפני פרוץ "מהפכת החלב" ליציאת הרשת ב"מהפכה צרכנית" במחלקת החלב. כאמור, לכאורה מדובר  בכיוון הנכון, כאשר הרשת מתחייבת להפחית מחירים למען הצרכן במחלקה שאת מוצריו הוא צורך באופן קבוע במגוון פריטים במחלקת החלב בסכום לא מועט יחסית לרשתות הגדולות. מישהו סיפר לכם על האותיות הקטנות של המהפכה?

הרשת פתחה כרטיס משתמש ביוטיוב בתאריך ה-6.5.12 והעלתה את הסרטון בתאריך ה-7.5.12. שימו לב לאותיות הקטנות עליהם לא מספרים לכם בפרסומות ואותם ניתן לחשוף אם כן מחפשים במיקרוסקופ, וגם זה עם הגדלה אסטרונומית. להלן התנאים כפי שם מוצגים בפרטי הסרטון:

"המכירה ללקוחות פרטיים בלבד ולצריכה סבירה. אין מכירה סיטונאית. מוגבל ל 4 פריטים ממוצר ללקוח. מחירי המוצרים הינם נטו נטו לאחר כל ההנחות כולל הנחות מועדון הלקוחות. מגוון המוצרים בסניפי עדן במגה אינו מכיל את כל המגוון הקיים בסניפי עדן העצמאיים ואינו כולל את המוצרים המשווקים ע"י תנובה, טרה שטראוס ומחלבות גד." פרטים אלו אינם מוצגים למאזינים בפרסומת ברדיו.



- "המכירה ללקוחות פרטיים בלבד ולצריכה סבירה" - מה זה צריכה סבירה? אני מכירה לא מעט משפחות בנות 7 נפשות לפחות וילדים קטנים. הם ישפטו כל מקרה לגופו?
- "אין מכירה סיטונאית." האם זה אומר שהמלאי מוגבל?
- "מוגבל ל 4 פריטים ממוצר ללקוח." - למה? ואם משפחה צורכת יותר מארבעה פריטים?
 - "מחירי המוצרים הינם (1) נטו נטו לאחר כל ההנחות כולל הנחות מועדון הלקוחות. (2) מגוון המוצרים בסניפי עדן במגה (א) אינו מכיל את כל המגוון הקיים בסניפי עדן העצמאיים ו(ב) אינו כולל את המוצרים המשווקים ע"י תנובה, טרה שטראוס ומחלבות גד" כלומר כל המצרכים שמרכיבים את אותם 20% המוצרים שמרכיבים את סל הקניה הישראלי אליו אדון מנכל/מייסד מתייחס. אז מה כבר נשאר?

דבר נוסף וחשוב מאוד שלא מצויין בכתב באף מקום בו מפורסמת "מהפכת החלב" של עדן - המבצע כולל את הסניפים העצמאיים בלבד. קרי, במידה ותגיעו לסניף עדן טבע מרקט שנמצא בתוך סניף מגה הקרוב לבייתכם, לא תמצאו מוצרי חלב השייכים לחמשת המחלבות הגדולות, קרי אותם המוצרים שמרכיבים את אותו סך של 20% מוצרים מסל הקניה הכולל.

אז איך תעלו על מעשה המרמה הלז בסופו של דבר? 

כשתגיעו בפועל למחלקת החלב בסניף של עדן שנמצא בתוך סניף של מגה הקרוב לבייתכם.

איך תגלו את זה? 

כשתגלו שבמקרר החלב בעדן שבתוך מגה אין את המוצרים שאתם צריכים.

וכשתשאלו מתי יהיה ולמה אין? 

תגלו שלא יהיה וככה זה מאחר ועדן לא מתחרה עם מגה, זאת שמחזיקה ב-51% ממניותיה של עדן טבע מרקט.

זאת מהפכה?!?

אתם יודעים את התשובה

בזמנו, עוד לפני החרם על שטראוס ולפני שהפסקתי להכניס הביתה מוצרים שחלב פרה הוא אחד מהרכיבים שלהם, היינו קונים יותר מארבעה פריטים למוצר כמו מילקי ואפילו מעל ל-4 יחידות חלב בקניה כי לא כל יום מגיעים לסופר ויותר מבנאדם אחד בבית צרך יותר מפריט אחד עד הקנייה הבאה (ועדיין היינו צריכים השלמות יומיים אחר כך) משפחה ממוצעת מורכבת מ5 נפשות. איך בדיוק 4 יחידות מכל מוצר מספיקים למשפחה הממוצעת? מה קורה כשהחשבונית תכלול לצורך העניין 8 יחידות מהמוצר? הרי המוצרים אינם בפיקוח וזכותם לגבות אפילו 10 שקל לקוטג.... ולמה שהמקררים במחסן לא יכילו יותר מוצרים במבצע? הרי אם חנות אחת מהרשת רגילה לקנות לצורך העניין 800 מילקי בשבוע, האם הם ירכשו לאור הגברת הביקוש 1300 יחידות פעמיים בשבוע או שאחרי שנקנתה היחידה ה-800 של המשלוח השבועי הרגיל יטענו: 'סליחה: נגמר'?


כששאלתי על הנושא בדף הפייסבוק של עדן לראשונה, ספגתי התעלמות. כשמישהו אחר שאל את אותה השאלה, הוא קיבל מענה מיידי. כשביקשתי הבהרה נוספת, ההודעה נמחקה ונחסמתי, לא לפני שנשלחה אליי ההודעה הבאה:

Eden Teva

"מיכל שלום עמוד הפייסבוק של "עדן טבע מרקט" הוקם על מנת לספק ללקוחותינו ולקהל הגולשים פלטפורמה לקבלת שירות ומידע אודות עדן טבע מרקט. פייסבוק הינה זירה חברתית פתוחה לקהל הרחב, יחד עם זאת, כדי שכולנו נוכל ליהנות מגלישה נעימה, אנו מבקשים ממך להימנע מלהציף את העמוד בתכנים מסוג אלה שאת מעלה. תכנים אלה מטרידים ופוגעים ברגשותיהם של לקוחותינו ועל כן לא נסכים שיופיעו בעמוד, אחרת נאלץ לחסום אותך מכתיבה בעמוד."


אני מודעת לכך שפרנויה היא מחלה קשה, אבל שמי המלא פורסם כשדיווחתי על המקרה בו זרקו אותי מהסניף של עדן טבע מרקט במסגרת הכתבה ב-YNET. השתמשתי בחשבון הפייסבוק האישי והיחידי שלי כשכתבתי בדף שלהם. מה דעתכם, שרות הלקוחות ה"מעולה" שקיבלתי מהם קשור לכך שהם חופרים לעצמם בור עמוק ומאשימים אותי בנפילה של עדן/מגה?



ב-YNET שוב מפרגנים לבלוג

תגובה 1:

  1. את צודקת בנוגע למשפחות הגדולות, אבל אם הם אומרים שזה לא מבצע אלא המחיר הקבוע מעתה והלאה, אז האינטרס שלהם הוא למכור ואין סיבה שלא יתנו לקנות גם מעל 4 מוצרים...מאמין ש-15 רו 20 כבר ייראה להם מוזר, ובצדק.
    אבל חוץ מזה כל הכבוד להם, הוזלת מחירים של כלל מוצרי החלב בעשרות אחוזים זה מבורך, במיוחד אם זה לא רק מבצע זמני. מי שרוצה ליהנות מהמחירים האלה, שילך לסניפי טבע. שלא ילך למגה. ממש בעיה גדולה.
    ודבר אחרון, מדובר במוצרי החלב בקר שרוב האנשים צורכים. הם פונים למכנה המשותף הרחב ומוזילים מוצרים שכל המדינה קונה, בזמן שכולם חשבו שהמחירים האלה לעולם לא ירדו. זה ידוע שמאכלים אורגניים הם יקרים יותר, ובצדק. צריך להגיד תודה שהתחילו עם זה ואולי בהמשך תהיה הורדת מחירים גם למוצרים אחרים. צריך לזכור שמדובר בחברה למטרת רווח, ואם הם החליטו לעשות צעד למען הרוב, אז מי אנחנו שנבקר אותם.
    בכל מבצע יש אותיות קטנות ואת צודקת שצריכים להביא אותן לידיעת הציבור. אבל בשורה התחתונה אם אנשים יגיעו לקופה ויראו שחלב עולה באמת שקל פחות ויוגורט עולה שני שקל פחות אז זה מה שיהיה חשוב מבחינתם.

    השבמחק