מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 25 במאי 2012

בעל הבית השתגע - רמי לוי מעלה מחירים והופך את סל הקניה אצלו ליקר



בשבועיים האחרונים הייתי בשני סניפים שונים של רמי לוי - סניף שילת והסניף בבני ברק. עד לאחרונה, כל מה ששמעתי על רמי לוי, מבחינת מחירים ואיכות המוצרים לפחות, רק החמיאו לו. הגישה שלו היא להוזיל את סל הקניה כדי שצרכנים יגיעו. הוא אפילו לא מפרסם בתשלום בטלויזיה, אבל התקשורת טוחנת את השם 'רמי לוי' בהקשר של סל קניה זול ומחירים בתחתית. הדבר מפחית משמעותית את עלויות התפעול של הרשת ולמעשה, מספק לטייקון פרסום חינם. יותר מכך, ברמי לוי מקדמים את המותג הפרטי - 'המותג' באופן כזה, שכמה רשתות שתפו פעולה ויצרו את הרשת הרביעית במטרה ליצור כח קניה מול הספקים הגדולים, להפחית עלויות ולמכור לצרכנים במחיר מופחת. המותג משמש כמותג הפרטי של הרשת הרביעית.
בכל אופן, מטרת הביקור שלי הייתה לבצע קניה של מצריכם להם הייתי זקוקה ולבחון את השינוי במחירים, בתקופה של אחרי פסח ולפני שבועות תוך התחשבות בכל המנגלים שהעם נוהג לבצע באמצע. בחינת המחירים והשינוי התבצעה באמצעות האפליקציה להשוואת מחירים PRICEZ בסמארטפון שלי ונעזרתי באתר. ציפיתי שהמחירים בסופרים יעלו אחרי פסח. הצפייה שלי חוזקה לאור שיחה ששמעתי.
יש לציין, כי יום אחרי חול המועד פסח, שמעתי סדרנית של תנובה ברשת מתחרה [שופרסל במקרה] התעצבנה על המנהל שלה בטלפון כשסגן מנהל הסניף לידה כי המחירים עלו בטרוף [ולא רק המחירים שלה, המחירים של כל הספקים] והיא לא עומדת בקצב, היא לא מספיקה להוציא סחורה למדפים, לקודד אותם במחיר ולספק שרות ללקוחות כולל הסבר מדוע המחירים עלו. כנראה שהסגן התלונן עליה כי הם הוציאו סחורה לחנות שעומדת על רמפה של מלגזה ומחכה לסדרנית שתכניס אותם למקרר. אך הסדרנית יכולה להיות רק במקום אחד במקביל ולוקח לה זמן לסדר את כל הסחורה שהגיעה במכה אחת ועומדת לה סתם כך בשטח החנות ללא קרור. משמע לא ציפיתי שהמחירים ברמי לוי יהיו זולים כמו לפני פסח. אבל עדיין ציפיתי שהם יהיו זולים לעומת המתחרים, זאת בהתאם למוניטין הרשת.
עם זאת, למרות שלא ציפיתי שהמחירים ברמי לוי ישארו נמוכים כמו לפני פסח, לא ציפיתי שהמחירים יהיו גבוהים באופן המשתווה למחירי המוצרים היקרים ברשתות שופרסל השונות והלא ממש זולות. ההפך מכך, ניתן להגדיר את המחירים בשופרסל כיקרים. עד לאחרונה, רמי לוי היה מתחרה רציני לשופרסל ומגה בהתבסס על הפרשי מחיר ובהתחשב בעובדה שבכניסה לכל סניף של רמי לוי מתנוסס המוטו, לפיו בסניפי הרשת סל הקניה הזול בארץ. לאחר מה שראיתי, רמי לוי כבר לא יכול להתגאות במוטו הזה. יש זולים ממנו. יותר מכך, חלק לא קטן מהמחירים שנבדקו דומים למחירים ברשת שופרסל היקרה ואף גבוהים ממנה. לפחות שופרסל ומגה לא מצהירים שהם הזולים בארץ, אלא ממקדים את התחרות בפרסומות בטלויזיה בין מגה לשופרסל.
חשוב להדגיש שהמחירים באתר האינטרנט של רמי לוי נמוכים בהרבה מהמחירים בסניפים, דבר המגביר את ההטעיה של הרושם שנוצר. יותר מכך, אזור החלוקה של המשלוחים מהאתר הנו מוגבל לאזור מדינת תל אביב בלבד, שם התחרות גבוהה מאוד, בניגוד למתרחש בפריפריה. הדבר מספק מענה לטענה ששופרסל נכנעה למחאה החברתית ומורידה מחירים במטרה להשוות את מחיריה לרמי לוי. עובדה שלא. עובדה שמחירי הסניפים אצל רמי לוי קרובים יותר למחירי שופרסל היקרים לעומת מחירי האתר הזולים של רמי לוי ברמה של אפילו עשרות אחוזים. למעשה, שופרסל אינה מנסה להשוות את מחיריה למחירי רמי לוי, אלא שרמי לוי מנסה להשוות את מחיריו לאלו של שופרסל. נוצר מצב של הטעיה, כאשר המחיר של רמי לוי באינטרנט נמוכים משמעותית. נוצר רושם מוטעה, מצג שווא.
להלן כמה דוגמאות:
  • בביקור שלי בסניף רמי לוי בבני ברק, מחלקת הממתקים, היו רק המותגים היקרים כמו עלית. לא היו מוצרים מהמותג הפרטי או מוצרים מיצרנים קטנים כמו כרמית.
  • בקבוק ליטר וחצי של קוקה קולה עולה בסניפי רמי לוי 5.79 שקלים. מדובר ב-20 אג' בלבד ממחיר הבקבוק בשופרסל דיל - 5.99 שקלים. למרות זאת,מגה בעיר לא יורדים מ-7.29 שקלים לבקבוק ואילו רמי לוי באינטרנט מסתפק ב-4.49 שקלים בלבד.
  • שימו לב לתה קמומיל 50 יח' של ויסוצקי - ברמי לוי עולה 28 שקל כדי לקנות את המוצר לעומת רמי לוי באינטרנט - 18 שקלים בלבד. לעומת זאת, ראו זה פלא, בשופרסל דיל היקרנית המוצר עולה לא יותר מ-20 שקלים. במגה באינטרנט  30.99 ואילו בשופרסל ישיר 31.99, הרי זמן זה מצרך יקר, כך שאין להם בעיה להודות שהם יקרנים.
  • בניגוד לעיתון או חלב, הרווח שהמתווכים כגון הסופר שקונה בשבילנו את המוצר יכול לדרוש רחב יותר.  שימו לב לתאום המחירים. לצורך העניין, עטרה בורגר 500 גרם עולה ברמי לוי באנטרנט 18.45, ואילו בשופרסל ישיר ובסניפי רמי לוי 18.99
  • שישיית 7UP דיאט 1.5 ליטר עולה ברמי לוי באינטרנט 18 שקלים. בסניפי רמי לוי, המחיר הוא כמעט כפול ומקביל למחירי השופרסל דיל - 29.65. בשופרסל ישיר זה ולה 30.89 ואילו במגה באינטרנט - 34.29.
  • טונה של סטארקיסט במארז של 4 יחידות עולה בסניפי רמי לוי 20.99. הבעיה היא שזהו המחיר גם בשופרסל דיל, בשופרסל דיל אקסטרה ובשופרסל ישיר היקרניות. מגה ישיר הגדילו לתמחר את הפריט הבסיסי הזה ב-21.99.
  • כנ"ל לגבי טונה בשמן סטארקיסט 960 גרם. באינטרנט, רמי לוי גובה 32.8, מגה באינטרנט היקרנית גובה 35.8 ואילו בסניפי רמי לוי גובים 34.99. שימו לב שהמחיר בסניפי רמי לוי דומים יותר לאלו אצל מגה באינטרנט היקרנית לעומת המחיר באתר האינטרנט של רמי לוי עצמו.
  • שימו לב למחירם של עליי בייבי בשקית של שטראוס - 8.9 ברמי לוי באינטרנט, 9.99 אצל שופרסל ישיר ו-14.99 בסניפי רמי לוי
  • חלב אורגני הרדוף עולה בטבע קסטל האורגנית ובשופרסל ישיר היקרה 11.99 שקלים ליחידה. איך זה שרמי לוי באינטרנט גובים 11.8 שקלים ועבור המוצר בסניפים 12.55? זאת תחרות? זה הסל הזול בארץ? כך הם מנסים להתחרות בעדן טבע מרקט היקרנית? רמי לוי כבר הצהיר שלקוחות יקנו מוצרי חלב בעדן טבע מרקט ואת היתר יקנו בסניפי רמי לוי. למה שהם יעשו את זה?
טוב, אז לא כל אחד צורך חלב אורגני, ועדיין הרשתות היקרות בארץ מרשים לעצמם להיות זולים יותר מרמי לוי אם לא באותם המחירים. ומה עם מוצרים מחלב צאן? בניגוד לחלב בקר, הם לא גורמים לכאבי בטן ויש להם סגולות רפואיות... ויש לציין ששבועות בפתח
  • גבינת קרם עיזים של צוריאל עולה אצל רמי לוי באינטרנט 14 שקלים בלבד. עם זאת, בכל הרשתות היקרות, ובכלל זה שופרסל ישיר [שופרסל באינטרנט - היקרים מאוד כי זמן זה מצרך יקר לטענתם] ומגה בעיר היקרים הגבינה עלתה לא פחות מ-16.99. מגה באינטרנט היקרים מאוד היו לארג'ים וגבו רק 16.59 שקלים ליחידה. גם ברמי לוי הלכו עם העדר וגבו 16.99 שקלים. הסיבה שאני קניתי אתמול 2 יחידות היא כי בסניף ברמת גן התנוסס שלט שעל מוצרי החלב של צוריאל יש מבצע שבועות - השני בחצי מחיר, הזול מביניהם כמובן. כשהסתכלתי על החשבונית, בבית נחרדתי לגלות שאין הנחה כמובטח או נעליים.
  • זאת הסיבה שגם קניתי 2 יחידות חלב עיזים של צוריאל במחיר של 14.99 ליחידה. כשהגעתי הביתה, גםכאן גיליתי שלא הנחה ולא נעליים .שימו לב שיש הבדל של שקל אחד בלבד בין המחיר בסניפי רמי לוי לסניפי השופרסל דיל. אפילו בעדן טבע מרקט היקרנים מוכרים את החלב פחות מסניפי רמי לוי - 14.9 ליחידה בלבד. עם זאת, דרך האינטרנט, רמי לוי מרשה לעצמו לתמחר את החלב ב-12.6 שקלים ליחידה.
  • יוגורט מחלב כבשים תנובה  עולה אצל רמי לוי באינטרנט 5.3, בסניף 5.6, בשופרסל ישיר 5.99 ואילו במגה באינרנט 6.39. אני משערת שהמחירים בסניפי שופרסל נמוך באיזה 15-20 אגורות מהמחיר בשופרסל ישיר, דבר שלא מבחין בהרבה בין המחירים ברמי לוי לאלו בסניפי השופרסל.
  • גבינת עיזים גליל משק צוריאל עולה במגה בול 24.59, אצל שופרסל ישיר ורמי לוי 21.99, ואילו בשופרסל דיל אקסטרה 21.33
וזה נמשך ונמשך...
אני לא באה בטענות לרמי לוי על המחירים. כל אחד צריך להתפרנס ממשהו, ואם הוא רוצה להתפרנס מהיותו שוחט אז שישחט. אני מלינה על הטעיית הציבור. בכניסה לכל חנות מופיע בגדול המוטו שברמי לוי סל הקניות הזול ביותר. המחירים שמופיעים באתר האינטרנט של רמי לוי נמוכים בהרבה מהמחירים בסניפים בהפרשים של שקלים בודדים עד לעשרות שקלים וזאת בניגוד לנהוג ולמקובל בארץ - כאשר במגה ובשופרסל המחירים באינטרנט גבוהים בהרבה מהמחירים בסניפים. אם כבר, המחירים בסניפים של רמי לוי דומים יותר למחירים בשופרסל ובמגה היקרניות, אם לא יותר גבוהים. זה לא שפתאום שופרסל החליטו לשנות מדיניות ולהוזיל מחירים. כפי שנאמר מאחורי הקלעים, שמעתי במו אוזניי איך הם מעלים מחירים לכלל המוצרים שלהם אחרי החג. מלכתחילה, שופרסל לא רואה את עצמה כמתחרה לרמי לוי שנחשב לזול אלא מתחרה למגה היקרנית כפי שמתבטא בפרסומות שלהם.רמי לוי אפילו לא טורח לפרסם בטלויזיה וברדיו. זה חוסך לו עלויות תפעול, דבר שלא מסביר את עליית המחירים.

2 תגובות:

  1. באמת מוזר.

    אולי המתחרים שילמו לו / לחצו עליו, על-מנת שיפסיק להיות אטרקטיבי?

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי עיניו הפכו גדולות והוא שכח מאיפה הוא בא

      מחק