מטלת מנחה (ממ"ן) משפטים – חזרה הקורס: 10517 – ניהול בין-לאומי חומר הלימוד למטלה: כל פרקי הלימוד מספר השאלות: 5 משקל המטלה: 5
נקודות סמסטר: א 2012 מועד אחרון להגשה: 29.1.2012
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
• שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס • שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" קראו את הקטע שלפניכם וענו על השאלות שאחריו.
קבוצת שטראוס, המעסיקה קרוב ל 10,000- עובדים ברחבי העולם, היא יצרנית המזון השנייה בגודלה בישראל, ובבעלותה יותר מ 12%- מנתח שוק המזון והמשקאות בישראל. הקבוצה מייצרת ומייצאת מאות מוצרים, ומפעילה 19 אתרי ייצור, בבעלותה המלאה, ב 11- מדינות. מטה החברה פועל מישראל. המודל העסקי של שטראוס ייחודי בענף המזון בשל שיתופי הפעולה האסטרטגיים עם שותפים גלובליים מובילים: קונצרן דנונה מחזיק ב 20%- ממחלבות שטראוס, ובין שתי החברות מתקיים במקביל הסכם שימוש של שטראוס בידע ובסימני המסחר של דנונה. שותפויות נוספות הן עם חברת פפסיקו המחזיקה ב 50%- מפעילות החטיפים המלוחים של שטראוס (שטראוס מחזיקה ביתר), ועם יוניליבר השותפה ב- 51% בגלידות שטראוס. שותפויות אלו מאפשרות לקבוצה ליצור בסיס ידע חשוב ולשפר את ניהול היכולות שלה. נוסף על כך, שיתופי פעולה בתחומים נלווים עם שותפים מקומיים, כמו סנק טיים וקופי טו-גו בשוק הצריכה מחוץ לבית, מחזקים את הצמיחה והרווחיות של החברה. למרות הצמיחה החדה בפעילות שטראוס בחו"ל, הפעילות בישראל, שמהווה כ- 60% מסך ההכנסות, היא עדיין מוקד ההכנסות המרכזי של החברה.
באוקטובר 2009 רכשה שטראוס את תמי 4 תמורת 303 מיליון שקל. לאחר הרכישה מוזגה H2Q פעילותה של תמי 4 לתוך חברת שטראוס מים, המרכזת גם את מיזם המים של החברה תעשיות מים וגורמים H2Q (שטראוס נכנסה למיזם בינואר 2007 כשחתמה על הסכם עם חברת שלישיים נוספים) שאמור לספק מנוע צמיחה משמעותי לחברה. ביולי 2010 השיקה שטראוס הפרויקט החדש נחתם בין החברה הבת, .Haier Strauss Water בשוק הסיני מיזם מים בשם הסינית, ועל פי ההסכם השקיע כל אחד מהצדדים כ 10- מיליון דולר Haier- שטראוס מים, ו בהקמת החברה המשותפת. המיזם יעסוק בשיווק ובמכירה בסין של מתקני מים מטוהרים מבית .Haier שטראוס באמצעות מערך השיווק של  32
מאז רכישת תמי 4 מכירותיה של שטראוס צמחו בקצב מרשים.
בשנת 2010 , רשמו מכירות תמי 4
גידול של 20.8% והסתכמו ב- 382 מיליון שקל. ברבעון הרביעי של 2010 עלה קצב הצמיחה במכירות ל- 32.4% , ואלה הסתכמו ב 103- מיליון שקל, לעומת מכירות של 78 מיליון שקל ברבעון הרביעי 2009 . עיקר מכירותיה של תמי 4 הן בשוק המקומי, אם כי לחברה יש פעילות גם באנגליה, פעילות ששטראוס משקיעה בה מאמץ רב כדי לבסס אותה ולהעתיק את המודל למדינות נוספות.
כבר לאחר הרכישה הצהירה שטראוס כי בכוונתה ליצור בעתיד אינטגרציה בין הטכנולוגיה לבין היכולות של תמי 4, כתשתית לפעילות שטראוס בתחום מי השתייה בארץ H2Q שפיתחה מאפשרת לטהר מים לא מטופלים ולהפכם למי שתייה. טכנולוגיה H2Q ובעולם. הטכנולוגיה של זו מעניקה לשטראוס פוטנציאל רב במדינות מתפתחות שבהן איכות המים בעייתית, כמו למשל .Haier סין, שבה החל כאמור המיזם המשותף עם הענקית הסינית שטראוס מתכוונת להרכיב בעתיד את המטהר המתקדם על מכשירי תמי 4, ואולם לפי שעה קשה , לצפות מתי זה יקרה. שנה וחצי אחרי שרכשה את חברת תנה תעשיות, בעלת המותג תמי 4
קבוצת שטראוס בדרך להשקת מתחרה לסודה סטרים.
שטראוס מחזיקה, בפטנט מיוחד – מסנן המאפשר, לראשונה H2Q במסגרת מיזם תעשיות המים בעולם, לסנן מזהמים מתכתיים וכימיים, וזאת ללא פגיעה במינרלים הטובים שיש במים.
שטראוס מעוניינת להשתמש בפלטפורמה של תמי 4 כדי לקצר את משך הזמן עד שהפטנט ייצא לשוק. יצוין כי כל המסננים הקיימים היום בשוק הישראלי והעולמי מסננים את המים מפני מזהמים ביולוגיים בלבד. המסננים היחידים בשוק המסננים גם מזהמים מתכתיים וכימיים הם מסננים הפועלים בשיטת אוסמוזה הפוכה, שבמסגרתה מסוננים גם המינרלים מהמים.
מדובר בעצם בפטנט שיקנה לשטראוס יתרון ברור על פני כל מתחרותיה, הישראליות והבינלאומיות, העוסקות בתחום המים המינרליים ובתחום ברי המים לבתים פרטיים ומוסדות.
פוטנציאל המיזם גבוה במיוחד, ולא לחינם הגדירה אותו שטראוס בעבר כאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של הקבוצה. ככל הידוע, הפטנט כבר עבר את שלב ההיתכנות, ולכן שטראוס ביקשה לחסוך 3-2 שנים עד שהייתה מגבשת תשתית ייצור ופלטפורמה מתאימה לשיווק הפטנט.
בהקשר זה ראוי לציין כי לשטראוס אין תשתית לשיווק מכונות, ופעילות מכונות הקפה שלה בחו"ל מתבצעת באמצעות שיתוף פעולה עם חברת הקפה לוואצה. הפלטפורמה של תמי 4 תעניק לשטראוס את היתרון הטכנולוגי בדמות המכשיר הביתי המתקדם בעולם מבחינת ממדיו הקומפקטיים, תשתית הייצור והידע וכן הבנה בתחום שירות לקוחות ושירות עד הבית.
את חברת תמי 4 תמורת סכום המוערך בכ 3
5 – מיליון שקל. H2Q שטראוס רכשה באמצעות שטראוס היא זו שהזרימה את הכסף לעסקת תמי 4, וכפי הנראה תגדיל את אחזקותיה במיזם עד לשליטה מובהקת. בעקבות הרכישה, שטראוס מפתחת מכשיר מתקדם של תמי 4, שיאפשר להפיק סודה לשתייה ומיני גזוז בטעמים. מהלך שכזה יצור תחרות ישירה מול חברת סודה סטרים, והצלחתו עלולה לפגוע גם במכירת המשקאות הקלים, הן בקטגוריית המים בטעמים והן בקטגוריות משקאות מוגזים וקלים.
אמנם שטראוס מעוניינת לשווק את המכשיר גם בישראל, אבל עיקר הפוטנציאל שלו יהיה דווקא בשווקים בחו"ל. בהקשר זה יצוין כי הצלחתה של חברת סודה סטרים בשווקים הבינלאומיים לא 33
נעלמה מעיניה של שטראוס, שרואה פוטנציאל רב בהתפתחותה בתחום המשקאות בעולם. סודה סטרים זוכה להצלחה מיוחדת בארצות הברית, ולא ברור אם שטראוס תראה בה יעד ראשוני להתפתחות, בעיקר בשל ההערכות כי הפיתוח הנוכחי ייקר את המכשיר בעשרות אחוזים ויקשה לשווקו בשוק האמריקאי. בר המים תמי
4 משווק כמותג נוחות, גם בגלל אפשרות המים הרותחים במכשיר. דווקא הפיתוח הנוכחי עשוי לסייע לחדירה של המכשיר למדינות שבהן יש צריכה גבוהה של מים מהברז והמודעות למים מטוהרים נמוכה במיוחד. באירופה זו יכולה להיות הצלחה היסטרית. בכלל, הצעה כזאת עשויה לפגוע במכירת המשקאות. "אנשים שקונים היום הביתה מים בטעמים ומשקאות מוגזים, עשויים להפסיק לקנות", אומר גורם בענף.
11/7/2009 , עובד מתוך גלובס, 2/5/2011
2 0 נקודות) ) שאלה 1
הסבירו אילו דפוסי פעילות בין-לאומית באים לידי ביטוי בקטע .
5.2 בפרק 5, ועל עדויות רלבנטיות , הנחיה: בססו תשובתכם על סעיף 1.5 בפרק 1, סעיפים 5.1
מהאירוע.
20 נקודות) ) שאלה 2
. הסבירו אילו סוגי סינרגיה יכולה שטראוס להפיק מהמיזוג עם תמי 4
,( מאמר 10 מקראה ב, עמודים 177-174 ) Brock הנחיה: התייחסו בתשובתכם למאמר של והביאו עדויות רלבנטיות מהאירוע.
משפטים נקודות) ) שאלה 3
,Robock & Simmonds , הסבירו אילו מבין הגישות להשקעה ישירה זרה (מאמר 7, מקראה א עמודים 145-138 ) מניעות את פעילויות ההשקעה הזרה הישירה של שטראוס בישראל וברחבי העולם.
הנחיה: הביאו עדויות רלבנטיות מהאירוע.

5 נקודות) ) שאלה 4
א. הסבירו איזה מבנה ארגוני (פרק 4, סעיף 4.1.2 ) עשוי להתאים למאפייניה ולפעילויותיה של חברת שטראוס. הנחיה:
הביאו עדויות מהאירוע למאפייניה ולפעילויותיה של חברת שטראוס.
ב. האם מבנה זה (סעיף א') נמצא בהתאמה עם המבנה שהייתם מציעים לחברה לאמץ על פי פרק 4 עמודים ) (Stages Model) " מודל השלבים " ,Stopford & Wells מחקרם של .?(198-197
3 4
2 0 נקודות) ) שאלה 5
1 985 ) מציג דרכים שונות (פרופילים) לניהול משא ומתן של מנהלים ) Casse
4 .2.3.1 בסעיף מארצות מוצא שונות. הסבירו כיצד יכול סגנון ניהול משא ומתן של ארץ מוצא מסוימת (פרופיל) , להתאים לבחירתם של מנהלים מאותה ארץ מוצא באסטרטגיה לניהול קונפליקטים (מאמר 9
מקראה ב).
הנחיה: נסחו את התשובה באופן הבא: סגנון ניהול המשא ומתן של (יש לציין בן ארץ מסוימת) ________ עשוי להתאים לאסטרטגיה לניהול קונפליקטים מסוג______ משום ש____(התייחסו למאפיינים הרלוונטיים של הסגנון).
.Casse מספיק להתייחס לשלושה מהפרופילים במחקר של