מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 1 באפריל 2016

היום מלאו 40 שנים להיווסדה של חברת אפל מחשבים




חברת אפל נוסדה ב-1 באפריל 1976 והוכרה כ-".Apple Computer Inc" ב-3 בינואר 1977. המילה Computer הוסרה משם החברה ב-9 בינואר 2007, בעקבות יצירת ה-iPhone ומוצרים נוספים לאחר מכן, דבר שהפך את החברה ליצרנית מוצרי אלקטרוניקה מלבד מחשבים. את השם "אפל" הגה סטיב ג'ובס, ממייסדי החברה, שבאותה תקופה דגל בפרוטרייניזם, טבעונות קיצונית המטיפה לאכילת פירות בלבד, שבניגוד לאכילת שורשים וחלקי צמח אחרים, אינה הורגת את הצמח. ג'ובס התרה בשותפיו להציע שם טוב יותר, אך כשכזה לא צץ דבק השם "אפל". גם השם "מקינטוש" שניתן למחשבי אפל מקורו בזן של תפוח.

בהמשך אותה שנה עיצב רוב ג'אנוף את הלוגו המוכר בדמות התפוח הנגוס שצבוע בצבעי הקשת. הדיון על הלוגו של אפל מייצג יותר מכל את ההצלחה המטאורית של המותג לצד הלוגו או של הלוגו לצד המותג. שלל סיפורים סופרו במשך השנים על משמעות השם והעיצוב. המשמעות העומדת מאחוריו או מקורו לא פורסמה, אך קיימות השערות שונות.
השערה מקובלת אחת היא שהלוגו נועד להזכיר את אבי הפיזיקה המודרנית, כמחווה לאייזק ניוטון ואת הסיפור על התפוח שנפל עליו. השערה אחרת גורסת שזוהי מחווה לזכר אלן טיורינג, אבי המחשב המודרני, שהתאבד באכילת תפוח טבול בציאניד. הוא נמצא מת במיטתו ולצדו התפוח נגוס וטבול בציאניד. השערה זו מוסיפה שצבעי הקשת בלוגו המקורי היו גם הם כמחווה לזכרו שהיה הומוסקסואל. צבעוניות הלוגו מוסברת במקרה זה בכך שטיורינג היה הומו, ואף נרדף בשל כך, ומכאן הדמיון לדגל הגאווה. השערה שלישית קושרת את התפוח לפרי עץ הדעת, כאשר התפוח מסמל את פרי גן עדן שנתן את הדעת לבני האדם. השערה נוספת הנה אמונתו של ג'ובס, אשר דגל באותה התקופה בטבעונות קיצונית המטיפה לאכילת פירות בלבד. לפי טענה אחרת, הלוגו של אפל לא קשור לתפוח של טיורינג. אין פה משמעות ל״השערות״ משום שהסיפור מאחורי הלוגו ידוע היטב ישירות מפי יוצר הלוגו: רוב ג׳אנוף. הוא כלל לא הכיר את הסיפור של טיורינג, והכניס את הנגיסה למטרות קנה-מידה: בכדי להבהיר שמדובר בתפוח ולא בדובדבן.
 עד היום, צורתו של הלוגו לא השתנתה, אבל מאז 1988 החברה מעדכנת את צבעו. בשנת 1998 הוא נהפך לשחור ומאז 2001 נוספו גרסאות נוספות שלו בגוני כסף.
בכל אופן, אפל נוסדה ב-1 באפריל 1976 על ידי סטיב ג'ובס, סטיב ווזניאק ורונלד ויין. ווזניאק היה האקר אלקטרוניקה שעבד משנת 1975 בחברת HP וסייע לידידו ג'ובס בעיצוב משחקי וידאו עבור אטארי. ווזניאק גילה עניין בבניית מחשב אישי ובכתיבת גרסת בייסיק עבורו, ואף עשה ניסיונות ראשונים לבנות מחשב כזה. באותה תקופה, כל המחשבים האישיים לא יוצרו בייצור המוני אלא נבנו באופן עצמאי על ידי חובבי מחשבים. ג'ובס, ידידו של ווזניאק, גילה עניין בפוטנציאל המסחרי של בניית מחשבי חובבים כאלו והצליח לעניין את ווזניאק בבנייה ומכירה של מחשב כזה. ג'ובס פנה לחנות מחשבים מקומית ובעליה אמר כי אם יצליחו השניים לבנות מחשב כזה, הוא יוכל למכור 50 מחשבים כאלו ולשלם להם 500 דולר למחשב.
המחשב הראשון שהרכיב ווזניאק היה ייחודי בשימוש במסך טלוויזיה מובנה לתצוגה, בשונה מכל מחשב אחר באותה תקופה. לדגם Apple I היה גם קוד הרצה ב-ROM שאפשר עלייה קלה יותר של המחשב ובעקבות התעקשות בעל החנות שמכר את המחשבים הוסיף גם ממשק שאפשר טעינה ושמירה של תוכנות מקלטת. המחשב הורכב ממספר קטן מאוד של חלקים והקנה לווזניאק שם כמעצב מחשבים. ביחד עם רונלד ויין, החלו השלושה לבנות את המחשבים. ג'ובס היה אחראי להשגת החלקים הדרושים (בכל דרך שהיא) ואילו ווזניאק וויין היו אחראים על מלאכת ההרכבה. העבודה נשלמה ביוני, וכמובטח, הם קיבלו את התשלום עם האספקה. השלושה הצליחו למכור מאתיים מחשבי Apple I ביולי 1976. והשאר היסטוריה.
בוידאו: "1984" הוא שמו של סרטון פרסומת של חברת אפל, לקראת השקתו של מחשב המקינטוש בשנת 1984. את הפרסומת ביים יוצר הסרטים רידלי סקוט. הסרטון עלה לאוויר פעמיים: פעם אחת מוקדם מספיק כדי להיכנס לתחרות הפרסומות של אותה שנה, ופעם שנייה במהלך שידורי הסופרבול, שהיה זמן צפיית שיא בטלוויזיה האמריקאית. הפרסומת הייתה כל כך אפקטיבית וזכירה - שצופים רבים זוכרים אותה טוב יותר מאשר את משחק הפוטבול.
התסריט מנסה לדמות את עלילת הספר "1984" של ג'ורג' אורוול. בתשדיר מוצג בפני הצופים אצטדיון ענק מלא בגלוחי ראש בלבוש אחיד מביטים במסך שעליו נראה "האח הגדול", ראש המפלגה בספר, כשהוא נושא נאום ניצחון על הצלחתם לדכא את מרידות המחשבה, ושכעת כולם חושבים בצורה שאותה תכננה המפלגה. במקביל לתמונות אלו נראית אישה המתפרצת להיכל כשחיילים רודפים אחריה ומנסים למנוע ממנה להיכנס. האישה בולטת בתוך הקהל בלבושה הצבעוני, בשיערה ובעורה השזוף. בשיא הפרסומת מיידה האישה פטיש על המסך ושוברת אותו, דבר הגורם לכל הצופים לפעור את פיהם בתדהמה ובחרדה. בסוף התשדיר הוצגה ההודעה שב-24 בינואר 1984 אפל תשיק את המקינטוש, כדי ששנת 1984 לא תראה כמו "1984".
מטרת הפרסומת הייתה להציג את אפל כאלטרנטיבה למונופול העצום של יבמ ששרר אז בשוק המחשבים. התשדיר עשה שימוש מוצלח בפחד הלא-רציונלי ששרר אז בקרב חלקים מהציבור, ששנת 1984 תהיה קטסטרופלית כפי שהוצגה בספר של אורוול. הפרסומת הצליחה למצב את המותג אפל בתור חלופה לאחדות החשיבה אותה מייצגת יבמ. המיצוב של המותג כפי שבאה לידי ביטוי בפרסומת, מציע "לגאול" את הצופים ולהציע להם חופש בחירה, גם אם עד אז היה נדמה כי "יבמ" היא האפשרות היחידה בכל הנוגע לשוק המחשבים.


Apples Macintosh אפל מקינטוש - הפרסומת הראשונה 1984






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה