מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 11 באפריל 2016

ביקורות על מסעדות מנקודת המבט של טבעונים הנמנעים מאלרגנים





ישראלים רבים נאלצים להיות מוגבלים תזונתית ולא בהכרח מטעמים כלכליים, אלא מטעמי בריאות ומטעמים מוסריים. חלקנו נמנעים לאכול בחוץ בעקבות כך, מאחר וענף המסעדנות אינו ידידותי לטבעונים ולאלרגנים. יותר מכך, כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה, בעיקר ילדים, סובלים מאלרגיה לסוג כלשהו של מזון.
האלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון למרכיבים חלבוניים באוכל, שמתבטאת ביצירת נוגדנים שתוקפים את הגוף, וגורמים לשרשרת תגובות. ברוב המקרים האחראים הם מספר מצומצם של מזונות: חלב, ביצים, בוטנים, אגוזים, סויה, שומשום ודגים. בכל כיתה ישנו תלמיד אחד לפחות שרגיש לאלרגן כזה או אחר. ועדיין, אם כך, עולה השאלה מדוע למה מודעות במערכת החינוך ובאוכלוסיהה לאלרגנים, צמחונים וטבוענים, בטח כשיש מסיבות כיתה עם אוכל משותף?
מוצרים מן החי אינם מוסריים למאכל. בנוסף,רבים אינם צורכים מוצרים מן החי, כגון חלב, ביצים, דגים ובשר [קרי, שומרים על תזונה צמחונית וטבעונית בקנאות] מאחר ומדובר באלרגנים נפוצים ולא בריאים, מאחר והם מעלים את רמת הכולסטרול בדם, גורמים למחלות לב וכלי דם המהווים גורם מוות מספר 1 בעולם המערבי וכן, גורמים לבעיות בעור כגון אקזמה ולמיגרנות.
עם זאת, מסעדות אינן מתאימות את עצמן ענף המסעדנות מאבד לקוחות רבים המקפידים בקנאות על תזונתם, מאחר ולא רבות המסעדות הידידותיות לצמחונים, טבעונים ואלרגנים. דוגמא לכך הנו טבעוני צליאק או טבעוני עם רגישות לגלוטן ואו סויה לא יכול לאכול בחוץ מאחר ורוב התחליפים של הבשר עשויים מסיטן המכיל גלוטן ואפילו ביצים. תחליף החלב הנפוץ במסכדות לקפה הנו משקה סויה. מסעדות רבות משתמשות בשמן סויה או שמן תירס לבישול וטיגון. אין לחם ללא גלוטן שאינו מכיל קמח סויה או קמח תירס ואו ביצים. עובדי מסעדות רבים אינם יודעים שחביתת חומוס מכילה גלוטן ואו קמח תירס ואו קמח סויה. לכן, אנשים המשתייכים לאוכלוסייה גדולה זו נמנעים לאכול בחוץ או להזמין אוכל לבית ולעבודה, מאחר ומגבלות אלו נתפסות אצלם כמגבלות שהנן ייהרג ובל יעבור. לאוכלוסיית האלרגנים, לאכול בחוץ עלול להסתיים במוות בעקבות חוסר מודעות וחוסר זהירות של עובדים בענף. בקרב צמחונים וטבעונים, הדבר גורר אכן מקרי מוות, אבל של בעלי החיים.
זכור מקרה שארע, בו  צעירה בת 26 צרכה שלא בידיעתה נוטלה, בה השתמשו במסעדה כרכיב מקינוח כשהיא אלרגית לאגוזים. לפני הרכישה, היא אמרה שהיא אלרגית לאגוזים ולכן, חשוב לה שיהיה מדובר בשוקולד השחר ולא בממרח נוטלה. נמסר לה שמדובר בשוקולד השחר, דבר שהיא שמחה בו ולכן, הסכימה לצרוך. עם זאת, בפועל, היה מדובר בממרח נוטלה המכיל אגוזים. הצעירה, כמובן, קיבלה התקף אלרגיה חריף ונפטרה לפני שהספיקה להגיע לבית החולים. במקרה אחר, תיירת עם אלרגיה חמורה לשומשום אכלה דג ברוטב טחינה בירושלים ונפטרה כתוצאה מכך. האמבולנס לא הספיק להגיע אותה לבית חולים שערי צדק. אני נתקלתי באופן אישי ברשלנות מטעם רשת ארומה אספרסו בר. מודעות של עובדי המסעדנות יכולה למנוע את הישנותם של מקרי מוות דומים.
לכן, פתחתי דף פייסבוק בשם 'טבעונות ללא גלוטן' המיועד לטבעונים הנמנעים מאלרגנים נוספים. אמנם באופן אישי, אני נמנעת מצריכת מוצרים מן החי בעיקר מסיבות מוסריות. עם זאת, מתברר בדיעבד, שאני אלרגית ללא מעט רכיבים מן החי, כך שרוצה או לא רוצה, אין לי ברירה ולכן, אני חייבת להישאר טבעונית. בנוסף, גלוטן, תירס וסויה הנם אלרגנים פנימיים נפוצים ביותר בקרב בני אדם. וכן, ישנם רכיבים אלרגניים נוספים, עמם אנחנו באים במגע עם העור, כנשאפים או באמצעות מערכת העיכול. עם זאת, בקרב רובנו מדובר ברגישויות אישיות, כאשר אני לא מכירה אדם שאלרגי, למשל, לעגבניה. אבל זה יכול לקרות.
בכל אופן, מאחר וסכנת החיים הכרוכה בכך שאלרגנים אוכלים משהו שהם לא הכינו במו ידיהם, הם נמנעים מלאכול בחוץ או מגיעים עם חברים ומשפחה, מסתכלים על חבריהם בקנאה ואוכלים כמו מסכנים מקסימום סלט בסיסי [חוץ מסלט ערבי, מוסיפים לכל הסלטים מוצר כזה או אחר מן החי, החל מדגים וכלה בביצים ובשר]. לכן, בהמשך, אסקור מסעדות רלוונטיות בהתאם לרמת הנכונות להתאים את עצמם לטבעונים עם אלרגנים במטרה להעלות לכך את המודעות. בנוסף, אציג מתכונים שניסית בעצמי ויצרתי בעצמי בהתבסס על מה שמופץ באינטרנט או שטבענתי תוך כדי פעולות של ניסוי וטעייה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה